Bozemans friskrivningar är nog också en konsekvens av att USA är en "sue happy nation", som en av mina vänner därstädes formulerade det.
Se även Stella Awards:
http://www.stellaawards.com/
Bozemans friskrivningar är nog också en konsekvens av att USA är en "sue happy nation", som en av mina vänner därstädes formulerade det.
Har du några bra exempel?
.....
Självklart är Kaitum ett tåligare tält, men vad behöver jag tåligheten till? Jag ska inte till nordpolen, och det är ju min poäng. Varför kånka på Kaitum och Vulcan om man varken är nordpolsfarare eller fallskärmssoldat?
.....
Kan vi inte skippa terminologin som flera av er UL/lättpackare verkar älskar att svänga er med? ”Pansarjackor”, ”Nordpolen”, ”Fallskärmsjägare”, ”Starka som israeliska muren” låter det om utrustning som inte är så lätt att den faller just er i smaken för just ert användningsområde. Eller ska vi köra på att alla kängor är pansarkängor-alla gympadojor sockiplastdojor, alla jackor över 300 gram pansarjackor-alla jackor under 300 gram plastfoliejackor, alla tält över 2 kg nordpolentält-alla tält under två kg finväderstält, alla ryggsäckar över 2 kg fallskärmsjägarsäckar-alla ryggsäckar under två kg påsar etc. Svartvitt i sann Utsidananda.
Raskesven
Kan vi inte skippa terminologin som flera av er UL/lättpackare verkar älskar att svänga er med? ”Pansarjackor”, ”Nordpolen”, ”Fallskärmsjägare”, ”Starka som israeliska muren” låter det om utrustning som inte är så lätt att den faller just er i smaken för just ert användningsområde.
Nu tycker jag att du tar i.
Hilleberg och andra pryltillverkare marknadsför sig ju mer än gärna med just expeditioner till diverse poler som varken du eller jag har för avsikt att besöka. Jag tycker att det är på sin plats att syna sån marknadsföring och fråga sig vad man ska ha sina grejer till.
....
Idén att göra en budgetlista är också bra. Det kanske blir den naturliga fortsättningen. Det här var ju en jämförelse med grejer på finbutikens hyllor.![]()
Nu tycker jag att du tar i.
Hilleberg och andra pryltillverkare marknadsför sig ju mer än gärna med just expeditioner till diverse poler som varken du eller jag har för avsikt att besöka. Jag tycker att det är på sin plats att syna sån marknadsföring och fråga sig vad man ska ha sina grejer till.(klipp)![]()
Bozemans friskrivningar är nog också en konsekvens av att USA är en "sue happy nation", som en av mina vänner därstädes formulerade det. Just att ovarsamma användare av allting gärna stämmer stora, resursstarka företag för att deras produkter inte är just så starka som den israeliska muren har bland annat lett till onödigt tunga produkter inom friluftsbranschen. I USA måste man då friskriva sig från detta in absurdum.
Jag har tillbringat mer än hundra nätter i fjäll eller fjällnära skogar utrustad med tarp och tarptält och har funnit att ett bra tält är överlägset och iband en förutsättning för uthållighet över trädgränsen. Men i detta forum får jag och andra som har liknande erfarenheter ständigt veta att vi har fel, många gånger med motiveringar som den ovan...det är nämligen inte nödvändigt med tält, om man inte ska till nordpolen...