Man spar ju lika många kronor som gram!

Vsb

Jag tycker att Martins lista kändes som ännu ett "vi som förordar lättpackning är lite bättre och lite smartare" inlägg.

Själva ideen med listan var ju att visa på lättpackningens förträfflighet - klart som 17 att resultatet blev som det blev...

Och så var det där med att jämföra utrustning mot varandra, det är inte helt lätt.
Är prylarna likvärdiga i övrigt eller är det mer än vikt och pris som skiljer? Det kan ju finnas andra parametrar än vikten som spelar in när man köper utrustning.

Som flera andra påpekat hade två lätta listor i olika prisklaser och en diskussion hur mycket den sista viktminskningen är värd i kronor varit intresantare.

Uffe

PS
Helt OT, men varför är alla bilder på tarptält tagna i en trädgård??? *ler*
 
.....
Självklart är Kaitum ett tåligare tält, men vad behöver jag tåligheten till? Jag ska inte till nordpolen, och det är ju min poäng. Varför kånka på Kaitum och Vulcan om man varken är nordpolsfarare eller fallskärmssoldat?
.....

Skulle du välja Kaitum för Nordpolen? Det skulle inte jag. Då blir det starkare väv som i Saivo, Staika, Tarra, Nammatj eller Keron, men var och en gör vi vår egen bedömning.

Varför kånka på Vulcan? Tre veckor ute utan matbunkring, är Golite Jam 2 anpassad för det? Är den anpassad för att kunna ta med fiskegrejor, kamera etc utanpå vad som krävs för att bara sova-äta-gå under 1-2 veckor?

Behöver inte åka till nordpolen för att tältbågen på Ringstind 1 ska böjas av hårda vindar. Hände mig i Femundmarka i sensomras. Hade helt klart föredragit lite tåligare tyngre grejer i det läget och har stärkt upp tältet. Behöver inte heller åka till Nordpolen för att mittstången till en kåta ska knäckas av vindarna. Hände mig i Sarek under högsommaren. Har stärkt upp kåtan.

När inga förutsättningar alls redovisas, inte ens en så enkel sak som tidslängd ute, känns inte jämförelser särskilt meningsfulla.

Kan vi inte skippa terminologin som flera av er UL/lättpackare verkar älskar att svänga er med? ”Pansarjackor”, ”Nordpolen”, ”Fallskärmsjägare”, ”Starka som israeliska muren” låter det om utrustning som inte är så lätt att den faller just er i smaken för just ert användningsområde. Eller ska vi köra på att alla kängor är pansarkängor-alla gympadojor sockiplastdojor, alla jackor över 300 gram pansarjackor-alla jackor under 300 gram plastfoliejackor, alla tält över 2 kg nordpolentält-alla tält under två kg finväderstält, alla ryggsäckar över 2 kg fallskärmsjägarsäckar-alla ryggsäckar under två kg påsar etc. Svartvitt i sann Utsidananda.

Raskesven
 
Kan vi inte skippa terminologin som flera av er UL/lättpackare verkar älskar att svänga er med? ”Pansarjackor”, ”Nordpolen”, ”Fallskärmsjägare”, ”Starka som israeliska muren” låter det om utrustning som inte är så lätt att den faller just er i smaken för just ert användningsområde. Eller ska vi köra på att alla kängor är pansarkängor-alla gympadojor sockiplastdojor, alla jackor över 300 gram pansarjackor-alla jackor under 300 gram plastfoliejackor, alla tält över 2 kg nordpolentält-alla tält under två kg finväderstält, alla ryggsäckar över 2 kg fallskärmsjägarsäckar-alla ryggsäckar under två kg påsar etc. Svartvitt i sann Utsidananda.

Raskesven

Då skulle ju mycket av den sköna sektkänslan försvinna *ler*

I övrigt en bra och tänkvärd kommentar.

Uffe
 
Kan vi inte skippa terminologin som flera av er UL/lättpackare verkar älskar att svänga er med? ”Pansarjackor”, ”Nordpolen”, ”Fallskärmsjägare”, ”Starka som israeliska muren” låter det om utrustning som inte är så lätt att den faller just er i smaken för just ert användningsområde.

Nu tycker jag att du tar i.
Hilleberg och andra pryltillverkare marknadsför sig ju mer än gärna med just expeditioner till diverse poler som varken du eller jag har för avsikt att besöka. Jag tycker att det är på sin plats att syna sån marknadsföring och fråga sig vad man ska ha sina grejer till.

Jag gillar precis som du Berghaus Vulcan, men den är tyngre än jag behöver trots att den är lättare än många liknande säckar. Men om jag ska ut och knata i tre veckor (har ännu aldrig hänt) kanske jag tar med den. Och du kan väl inte förneka att den faktiskt är konstruerad för militära förband? Det är ju hela idén med säcken!

Men jag kan ju inte heller förneka att jag tror att "just mitt användningsområde" sammanfaller med en relativt stor del av sveriges friluftsmänniskor. Jag ser mig som en rätt vanlig friluftssvenne, medan Jörgen är lite mer extrem. Han kan faktiskt vandra i tre veckor utan en Vulcan...

Idén att göra en budgetlista är också bra. Det kanske blir den naturliga fortsättningen. Det här var ju en jämförelse med grejer på finbutikens hyllor. :)
 
Senast ändrad:
Man behöver inte polarisera debatten så mycket, det handlar i grund och botten om vikten på en utepryl. Polariserat blir det när man använder ord som ultralätt, hyperlätt osv om produkter som är lättare än andra produkter. Att packa lätt borde egentligen alla kunna skriva under, ingen vill väl bära tyngre än nödvändigt. Vad som sedan anses vara lätt är upp till var och en att definiera, om man vandrar med 40 kg och sedan bantar ned till 20 kg så har man halverat sin vikt och man har en lättare pakning. Allt är relativt vad man hade när man startade.

Det som man kan ta till sig är varför friluftsbolag hela tiden marknadsför prylar som ska hålla på everest när en beråkdel av friluftsanvändarna har dessa behov. Jag kan villigt erkänna att jag är en del av detta tänkande, jag kan fascineras av spetsprodukter och även köpa dem, men jag vet hela tiden att de troligtvis är overkill för mitt användande. Men som sagt, steg ett vora kanske att droppa ord som uitralätt, det säger inte mer än att prylen är lättare än en annan.
 
Nu tycker jag att du tar i.
Hilleberg och andra pryltillverkare marknadsför sig ju mer än gärna med just expeditioner till diverse poler som varken du eller jag har för avsikt att besöka. Jag tycker att det är på sin plats att syna sån marknadsföring och fråga sig vad man ska ha sina grejer till.

....

Idén att göra en budgetlista är också bra. Det kanske blir den naturliga fortsättningen. Det här var ju en jämförelse med grejer på finbutikens hyllor. :)

Har personligen upplevt att Helsports extremmodeller går sönder i blåst, så jag tycker inte det är overkill med HB eller tält med motsvarande prestanda. Att sedan utsidans medlemmar har en tendens att pracka på dem på alla som ska gå kungsleden eller åka på mc-semester är en annan sak.

I vilken finbutik hittar du Berghaus? De finns väl bara på terräng och recon?
 
De flesta av oss som talar för vår sak på Utsidan har ju en hel del prylar och pinaler, förvärvat för att vi trodde eller föll för det, somligt tungt annat lätt och ett och annnat nästan fullt funktionellt...
Men den viktigaste funktionen av lätt berör ytterst få, vådligt lite, med lätta prylar kan man förhoppningsvis förlänga sin tid som utemänniska till efter 50++. Av alla de kompletta utrustningar jag köpt under åren vet jag att årsringarna varit det som satt stopp för vidare nyttjande av rejäla tunga, dyra kvalitets utrustningar. Så det viktigaste motivet borde nog lyftas fram lite oftare...
20 slutar som bekannt alla att vara rätt snabbt.
//J
 
Nu tycker jag att du tar i.
Hilleberg och andra pryltillverkare marknadsför sig ju mer än gärna med just expeditioner till diverse poler som varken du eller jag har för avsikt att besöka. Jag tycker att det är på sin plats att syna sån marknadsföring och fråga sig vad man ska ha sina grejer till.(klipp):)

Brukar inte längre skriva i detta forum..men...

Tyvärr tvingas jag gång efter annan konstatera att de råd som ges i just detta forum är verklighetsfrämmande. Jag, som ska vara ute 3 veckor + och kan ha ca 30 kg mat och utrustning att bära ska utan prut fås att använda en silnylonsäck på 60 liter utan bärsystem. ..min mat brukar fylla ca 60 liter...klättrare ska tydligen lasta personlig utrustning, mat för ett par veckor och alpin klätterutrustning på uppåt 25 kg i samma typ av säck.

För just vi som måste bära mycket tjänar ju verkligen på att använda lätta ryggsäckar (sic!).

Jag har tillbringat mer än hundra nätter i fjäll eller fjällnära skogar utrustad med tarp och tarptält och har funnit att ett bra tält är överlägset och iband en förutsättning för uthållighet över trädgränsen. Men i detta forum får jag och andra som har liknande erfarenheter ständigt veta att vi har fel, många gånger med motiveringar som den ovan...det är nämligen inte nödvändigt med tält, om man inte ska till nordpolen...

För låg nivå...

//J (som nu återgår till att inte skriva i UL...mina egna UL-erfarenheter lägger jag in i andra fora...)
 
Bozemans friskrivningar är nog också en konsekvens av att USA är en "sue happy nation", som en av mina vänner därstädes formulerade det. Just att ovarsamma användare av allting gärna stämmer stora, resursstarka företag för att deras produkter inte är just så starka som den israeliska muren har bland annat lett till onödigt tunga produkter inom friluftsbranschen. I USA måste man då friskriva sig från detta in absurdum.

Absolut, men du hittar friskrivningarna mer exponerat än på t.ex. BD:s hemsida, jag tror inte det bör ses som enbart juridiska hängslen och livrem (för att låna ett av dina favvouttryck ;))
 
Jag har tillbringat mer än hundra nätter i fjäll eller fjällnära skogar utrustad med tarp och tarptält och har funnit att ett bra tält är överlägset och iband en förutsättning för uthållighet över trädgränsen. Men i detta forum får jag och andra som har liknande erfarenheter ständigt veta att vi har fel, många gånger med motiveringar som den ovan...det är nämligen inte nödvändigt med tält, om man inte ska till nordpolen...

Saken är väl den att det finns andra som har motsvarande erfarenheter men dragit slutsatsen att det faktiskt fungerar bra för dem. När du skriver att det är "överlägset" och "en förutsättning" är du lika dogmatisk som de som hävdar att tält är förkastligt och tarp/press/bivybag/whatever regerar. Att det kommer förslag som drar åt lättpackningshållet må väl vara rimligt i ett lättpackningsforum.

Sedan håller jag med dig till 100% att man naturligtvis måste avpassa utrustning för sitt syfte (vem håller inte med om det?). Jag har min mer robusta Aarnsäck för tillfällen då jag hamnar uppåt 18-20 kilo i startvikt, men till sommaren hoppas jag på att starta med kring 10-12 kilo och jag har inte behovet för den ryggsäcken då. Ska jag vara ute i tre veckor i sträck osupportat får jag väl låna brorsans Alaska (en ypperlig säck, f.ö.) Horses for courses.

(Sorry, det var inte meningen att tvinga dig kvar i detta forum ;))
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...