Man spar ju lika många kronor som gram!

Jörgen Fjaderlatt.se;340227 sa:
För övrigt så tycker jag det är intressant (i brist på bättre uttryck) att diskussionen i den här tråden handlat ganska lite om huruvida lättare prylar är dyrare eller lika dyra eller billigare än traditionella.

Jag försökte få uppmärksamheten på att det finns otroligt mkt billigare 'traditionella' saker än 'lätta'. Det som är skruvat i artiklen är ju att de 'lätta' sakerna har prisoptimerats, medan de tyngre har fått vara från 'finbutiken'. Alltså kan jag tycka att det blir en högst irrelevant jämförelse. Svaren jag fick på detta var att det berodde på martins högst subjektiva bedömning. Och fortfarande tycker jag att det blir en ganska onödig jämförelse.

Och ingen har fortfarande kommit med motargument mot mitt och raskens inlägg på att de s.k. nordpolstälten faktiskt inte räcker till alla gånger. Kan det vara så att hybriderna inte alltid räcker till?
 
Senast ändrad:
Det är väl ganska givet att allting lika så håller tunga och tjocka produkter bättre. Det är nog få tillverkare av lätta produkter som hävdar annat. Man talar om att de här produkterna kan inte behandlas som om de var av pansarplåt. Det tycker jag är bra. Till detta kommer att man i USA måste göra detta med meterhöga bokstäver för att inför rätta kunna göra troligt att det här helt omöjligt för en användare att ha undgått denna information.

Det som är intressant är väl om de lätta produkterna är tillräckligt starka för att kunna användas på den typ av turer jag gör. Och mina erfarenheter hittills är positiva. Jag använder inte min ryggsäck dagligen, utan på några veckoturer per år. En lätt ryggsäck håller kanske 5-10 år för detta. Det räcker mer än väl för min del. Den behöver inte hålla 20-30 år.

Och som vanligt så handlar det om mina behov och mitt sätt att använda produkterna. Min högst personliga funktionsanalys.

Hmmm... hade en förlängning av mitt förra inlägg som jag raderade; den slutade med "horses for courses"... Det är väl det som det hela handlar om till syvende og sidst...
 
Och ingen har fortfarande kommit med motargument mot mitt och raskens inlägg på att de s.k. nordpolstälten faktiskt inte räcker till alla gånger. Kan det vara så att hybriderna inte alltid räcker till?

Jag läste Claes Grundstens berättelse från Sulitelma i Utemagasinet härförleden. Han beskriver där hur en stuga blåsts sönder till kaffeved som var utspridd över ett större område.

Det finns ingenting som alltid räcker till.

En anledning till att ingen svarat på er fråga kan ju vara att den är en av alla de saker som tagits upp i tråden som inte har särskilt mycket med ämnet att göra. Vilket i sin tur har genererat en egen tråd om pseudodiskussioner. Vilka tält som tål vad och vad som är optimalt i olika situationer har diskuterats i andra trådar och kommer säkert att diskuteras på nytt. Starta en sådan tråd så lovar jag att dela med mig av mina erfarenheter.

Jörgen
 
jag förstår egenltigen inte varför det är så farligt att hävda att lättare packning är att föredra framför tyngre? Herregud, det är ingen religion vi pratar om, det finns ingen UL himmel däruppe.
Jag tycker att vissa ideer kan vara värda att ta till sig, vissa kan man bortse ifrån. Jag sover helst i mitt akto än en tarp. och det är mitt val, so be it. Men jag sover hellre i mitt akto än mitt mountain hardwear trango 2 som väger strax över 4 kilo. osv...
Sedan var väl jämförelsen mellan tarp och kaitum inte sådär riktigt lyckad, men det kan jag faktiskt leva med. Och författarna har säkerligen förstått det också vid det här laget.
 
jag förstår egenltigen inte varför det är så farligt att hävda att lättare packning är att föredra framför tyngre? Herregud, det är ingen religion vi pratar om, det finns ingen UL himmel däruppe.
Jag tycker att vissa ideer kan vara värda att ta till sig, vissa kan man bortse ifrån. Jag sover helst i mitt akto än en tarp. och det är mitt val, so be it. Men jag sover hellre i mitt akto än mitt mountain hardwear trango 2 som väger strax över 4 kilo. osv...
Sedan var väl jämförelsen mellan tarp och kaitum inte sådär riktigt lyckad, men det kan jag faktiskt leva med. Och författarna har säkerligen förstått det också vid det här laget.

Jo,men det handlar lite om 'attityden' att vi vet vad som är bäst för dig,utifrån vårat tänk.De flesta vet med vad och hur de vill bedriva sitt frilufsande utan att någon behöver få saker skrivna på näsan."Lätt Komfort" kan betyda vadsomhelst utifrån mina subjektiva preferenser,det handlar inte om specifika viktklasser.


peter
 
Gör de flesta verkligen det?

Hur kommer det sig då att så många ideligen frågar om hjälp och råd, bland annat här på Utsidan? Om folk visste skulle de väl inte behöva fråga?

Jo,men oftast (tidigare,det har blivit bättre) när nån frågar om ett tält kommer råden om olika "tarpar" och kängor reduceras till gymnastikskor.

Jag tror inte att någon avsiktligt skriver någon på näsan när de startar en tråd, den biten kommer först senare i tråden när alla har fastnat i sina ståndpunkter. ;)

Jo,men trådstartaren frågar inte om ståndpunkterna,utan en specifik produkt eller typ av produkt.

De rena nybörjarfrågorna lämnar jag därhän tv.


peter
 
Det som är skruvat i artiklen är ju att de 'lätta' sakerna har prisoptimerats, medan de tyngre har fått vara från 'finbutiken'.

Vad har du fått det ifrån?
Om det är någon lista där priset har påverkat urvalet är det den "traditionella" eftersom den ju faktiskt har inköpts i verkligheten under en tid då jag var fattig student.

Jag kan göra samma jämförelse med utrustning ur en och samma butik (med något undantag eftersom det svenska utbudet i vissa fall är påvert). Slutsatsen är densamma. Lättare blir billigare.

(Anmärkte du förresten inte nyligen på att man inte hittade Vulcan i finbutiken?)
 
Vad har du fått det ifrån?
Om det är någon lista där priset har påverkat urvalet är det den "traditionella" eftersom den ju faktiskt har inköpts i verkligheten under en tid då jag var fattig student.

Jag kan göra samma jämförelse med utrustning ur en och samma butik (med något undantag eftersom det svenska utbudet i vissa fall är påvert). Slutsatsen är densamma. Lättare blir billigare.

(Anmärkte du förresten inte nyligen på att man inte hittade Vulcan i finbutiken?)

Men inte är det så konstigt.
Det lättaste sättet att minska packningen är ju som bekant att lämna bra-att-ha-saker hemma (eller i affären). Det som inte köps kostar ju heller ingenting...

Och det som gör "traditionell" packning (vad det nu betyder) såväl tyngre som dyrare är ju just alla dess bra-att-ha-detaljer.

Bra att ha extra slitstyrka.
Bra att ha extra fickor och remmar
Bra att ha alla funktionerna på lädermannen/vicen
Bra att ha ett lock som funkar som stekpanna
etc etc

Klart som korvspad att en utrustning som befriats från bra-att-ha blir såväl lättare som billigare.

Nakenvandrarens kläder både väger och kostar noll...
 
Nej, det tyckte inte jag heller när jag skrev artikeln.
Men det är fem sidors diskussion sedan. :)

Men åtminstone en del av diskussionen (eller kritiken om du så vill) har ju just gällt det: Det artikeln tar upp är mest självklarheter, och således inte så intressant.

Nu är det ju iofs skillnad på "självklart för utsidan-junkies" och "självklart för alla"

Äh, nu får det räcka med inlägg i den här tråden för min del.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.