Magellan Meridian + Fugawi3

Jag får inte Fugawi att se att jag kopplat in GPSen.
Allt är ok med com-port mm.
På GPSen finns följande NMEA-meddelanden att välja på:
v1.5 APA, v1.5 XTE, v2.1 GSA, Avstängd.
Alltså inte NMEA 0183 ?
Är det ett måste att den finns på GPSen?
Eller finns det något annat sätt att ansluta till datorn?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Ännu problem

Tack.
Fick i alla fall igång aktiv log, men den loggar på hur länge som helst. Baudinställningarna är ok (=4800). Men fortfarande på Fugawi: GPS:Ingen.
I vissa lägen går det att överföra från GPS till Fugawi och kartan.
Inget fel på COM1-porten.
Kartdatum: WGS 1984,på gps och WGS 84 resp RT90 på Fugawi. Jag fortsätter, men måste köpa fler batterier.

mera meredian

Tjurigt ? Min inställning= Pos: bock i begär checksumma. LOG: bock i aktiv (om du vill se vad som händer i detta fönster ) INSTÄLL: bock i begär checksumma. MODELL: meredian. NMEA UT : bock i nmea aktiv.
Fugawi startat när jag kopplar in gps:en så kommer gps-position upp i nedre vänstra aut.

En bit på väg

Tack,
Nu fungerar från GPS till Fugawi, men inte andra vägen. Kan vara fel på com-portens konfiguration?
NMEA ut behöver väl inte vara ibockad.

nmea ut mm

kanske inte behövs ! jag har också problem men att föra över wp:s till gps, däremot om jag använder rita rutt eller track så funkar överföringen !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips