Suunto X6HR hittas inte av datorn...

Jag har en Suunto X6HR och har varit en stolt ägare av den, men mina tankar börjar vackla nu!

Det började med att Suunto-Sverige betedde sig urbota korkat och påtalade Naturbolaget där jag köpte den i Växjö att: -Allt som behövs för att koppla den till datorn finns med? Jag hade förstås bett dem ringa dem och dubbelkolla. Ja, om jag haft en dator som var typ 10 år gammal, med en seriel port så hade: -Allt som behövs för att koppla den till datorn funnits med! Nu satt jag med en ny Dell laptop. Sagt och gjort de hade gjort bort sig så jag krävde en USB kabel, de ville inte ge mig en sådan trotts att felet låg hos dem. Naturbolaget/Växjö hjälpte mig och subventionerade kablen med 50% (den kostar dock 500 kronor).

Men nu får jag följande fel meddelande när jag kopplar in den: "Cannot connect to wristop. Please check that no other program is using the COM port you are trying to use."

I enlighet med deras hemsidas FAQ har jag gjort följande:

"Please check the following things for the connection.

If you use a serial to usb adaptor it is important to check where the usb
and the Suunto unit are connected. The converter must be connected to the PC
usb port or a powered downstream port. In other words if you have a 2-port
hub (normally unpowered), the converter will work, but the Suunto unit
won't. If you have a powered 4-port hub (with an DC adaptor), both the
converter and the unit should work. High screen resolution (more than
1024x768) is a problem if you use the Serial/USB converter. The minimum
requirement for display resolution is 800x600 with 16 bit color depth. When
the adapter is installed, it will configure the COM port number. If you are
unsure of the COM port number, open the Control Panel, Click on System then
click on Device Manager (found under the Hardware tab on WinXP). Right click
on the USB adapter and select Properties. This should tell you the COM port
number.


Then check that your port settings are suitable:

-Go to Port settings and make sure that the speed is 9600 and buffers are
set to low (both receive and transmit).
In order to do this go to:

1. Start
2. Settings
3. Controlpanel
4. System
5. Device Manager
6. Com Port 1 (click)
7. Click Port Settings
7. Click Advanced
8. Scroll Buffers to Low on both the Receive and Transmit Buffer

Please check that no other programs are polling the port you want to use for
the software. This has often turned out to be the case with Palm or other
PDA-devices, which may interfere although they are using other ports and
even when they are not used at the same time as the Suunto software. Most
electronic organizers have synchronization software, such as HotSync, that
prevent SAM from using the COM port. Usually, an icon for this software is
visible in the system tray (lower right hand of the screen). Right click on
the icon and disable the software, then try downloading the watch again.

NOTE TO WIN 2000/XP USERS: It is possible that the HotSync (or similar
program) is running as a service. Press Ctrl-Alt-Delete and click on the
"Task Manager" button. Click on the "Processes" tab. If you see the HotSync
software, highlight it and click "End Process". When you get the warning
message, click "Yes".

If none of this helps and the port is free you may want to try taking out
the battery and reentering it in the watch. Your logs won't be lost but you
have to reset time and date. Pleaee make sure that the battery is inserted
under the small metal clip inside the battery compartment cover. In case the
watch has been subject to some electromagnetic interference, calibrating the
compass may also help.

In a few cases the computer ports have also been disabled. Normally they are
enabled by default. This can be checked under the computers BIOS. If you try
this, please make sure that you don't change any values there, just check
that the ports are enabled.

Usually some of this has helped in making the connection work."


Den fungerar fortfarande inte, så nu sitter jag med en skitdyr pulsklocka som ÄNDÅ inte uppfyller mina önskemål, nämligen att kunna koppla den till datorn och göra en logg med min träning.

Någon som varit med om följande? Löste det sig? I så fall hur gjorde ni?

På måndag får jag väl ringa Suunto och kolla om de känner till problemet.

Jag sitter med XP, är inte på något sätt systemvetare eller datorkunnig i övrigt...är det bara skit bakom tangentbordet?
 
Hallå!

Jag är också ägare av en Suunto X6HR och är i stort mycket nöjd.
Den enda nackdelen är väl att den i vissa avseenden känns lite ålderdomlig. T ex. anslutning till dator via en seriell port som du nämner. Själv så använder jag en adapter till en USB-sladd.
För mig så har detta fungerat utan problem i flera år. Tills för några veckor sedan. Då fick jag helt plötsligt samma felmeddelande som du. Efter många försök under flera dagar och felsökning enligt konstens alla regler så var jag beredd att ge upp och kontakta Suunto för hjälp. Bestämde mig för att göra ett sista försök och då plötsligt fungerade det igen.
Tyvärr så lyckades jag ju inte lista ut vad problemet var så jag kan inte ge dig några konkreta tips annat än att inte ge upp.
I mitt fall kan det möjligen ha att göra med min handdator precis som Suunto skriver i sin FAQ.

Hoppas att det löser sig på ett eller annat sättt och att du då blir nöjd med ditt köp.
Det är en riktigt rolig leksak när den fungerar som den ska. :)

/Daniel
 
Hallå!

Jag är också ägare av en Suunto X6HR och är i stort mycket nöjd.
Den enda nackdelen är väl att den i vissa avseenden känns lite ålderdomlig. T ex. anslutning till dator via en seriell port som du nämner. Själv så använder jag en adapter till en USB-sladd.
För mig så har detta fungerat utan problem i flera år. Tills för några veckor sedan. Då fick jag helt plötsligt samma felmeddelande som du. Efter många försök under flera dagar och felsökning enligt konstens alla regler så var jag beredd att ge upp och kontakta Suunto för hjälp. Bestämde mig för att göra ett sista försök och då plötsligt fungerade det igen.
Tyvärr så lyckades jag ju inte lista ut vad problemet var så jag kan inte ge dig några konkreta tips annat än att inte ge upp.
I mitt fall kan det möjligen ha att göra med min handdator precis som Suunto skriver i sin FAQ.

Hoppas att det löser sig på ett eller annat sättt och att du då blir nöjd med ditt köp.
Det är en riktigt rolig leksak när den fungerar som den ska. :)

/Daniel

Tack, jag ska försöka igen och igen, är rätt envis...som sagt, jag har alltså deras egna kabel från klockan med USB koppling. Jag ska se om jag kan ringa dem - suunto alltså om jag inte kommer på det!

Är väl lite bortskämd med plug-and-play och när man köper en sådan dyr klocka så BÖR det fungera ur lådan!
 
Emulering av com-port

Du har förmodligen en "kabel" med inbyggd com/usb-konverterare, d v s en liten mackapär med usb-inteface åt ena hållet och serie-interface åt andra hållet (mackapären strömförsörjes via usb-interfacet). Alltihop brukar var inbyggd i "kabelns" seriekontakt, som bara är lite större än en standardkontakt...

När du ansluter "kabeln" (inkl ovanstående mackapär) hittar windows denna "com-port-hårdvara". Du kan påverka inställningarna via inställningar/kontrollpanelen/system/maskinvara/enhetshanteraren/portar/etc...
I regel kan du dock inte /lätt/ påverka hur windows tilldelar konverteraren ett portnummer. I moderna lösningar sker i regel en automatisk matchning användarprogram/portnummer, men bara om "porten" sitter direkt på internbussen. Om det är så modernt att serieporten plockats bort, och du måste gå via en usb-port till en konverterare med usbinterface, fungerar sällan automatiken.
(det är alltså inte en 100% komplett serieinterface-emulering via "kabeln", bara en ´tillräckligt bra´ lösning)

I pc:n har du ett applikationsprogram som accessar en viss com-port (du har väl installerat någonting från klockleverantören?). I detta program kan du också i någon sorts "com-instälningar" ange bl a vilket portnummer som ska användas. Du får helt enkelt prova dig fram med olika portnummer tills det fungerar.

Man bör således vara lite på alerten och försöka komma ihåg att kolla att utrustning man handlar hem har usb (eller fw) interface..., annars torskar man på att handla ett usb/serie-converter - 200-300 spänn + en massa besvär. (Kräv saftig rabbatt)

Tyvärrr kommer doktor Gates att med jämna mellanrum byta portnummer i din lösning, och då får du prova tills det fungerar igen. Heja Bill !!

Bortsett från detta brukar det inte vara några problem.

/Lasse
 
Senast ändrad:
Tillägg till föregående

Jag drar mej till minnes att man kan titta i Inställningar/system.../portar/etc... vilket portnummer som windows tilldelat dig (just idag).
/Lasse
 
Du har förmodligen en "kabel" med inbyggd com/usb-konverterare, d v s en liten mackapär med usb-inteface åt ena hållet och serie-interface åt andra hållet (mackapären strömförsörjes via usb-interfacet). Alltihop brukar var inbyggd i "kabelns" seriekontakt, som bara är lite större än en standardkontakt...

.....
/Lasse

Tack Lasse, jag skall prova när jag kommer hem. Jo, kablen ser ut såsom du beskriver den och kommer från Suunto själva. Jag bad som jag ovan skrev i min första post Naturbolaget ringa och verifiera att det fanns med en USB kontakt. De förklarade ju att "allt" som behövdes fanns med....så rabatten fick Naturbolaget stå för, Suunto hävade att de inte gjort något fel.

Datorn jag använder är en Dell Inspiron 6400, bärbar som sagt, så seriell port var det ju inte att prata om.

Tack ännu en gång,
Marcus

EDIT: glömde skriva att kablen kostade 500 kronor!
 
Ok, n00b fråga, den tilldelar alltså mig nytt portnummer varje dag alt. varje gång jag vill lagra över data från klockan?



Nej, så illa är det inte, min USB/serie-adapter får behålla sin comadressen i veckor och ibland månader, och när den ändras är det i mitt fall nästan alltid från 8 till 5 eller tillbaka (så jag chansar och ändrar direkt i programmet utan att titta). Varför den byter ibland vet jag inte.

Adapterpris? Ja, det ska vara ca 300kr hos PC-butiken runt hörnet, med standard usb-kontakt i ena änden och standard seriekontakt (hane) i andra änden.

Jag antar att du från början fick med en anslutningskabel med specialkontakt (till klockan). I andra änden en standard seriekontakt (hona), att anslutas till en PC med serieport eller via en 300kr-adapter.
Köper man en leverantörsunik USB/serie-adapter med t ex standard usb-kontekt i ena änden resp specialkontakt för viss produkt i andra, kan den säkert kosta hur mycket som helst, men å andra sidan slipper man ju trasslet med att koppla ihop två kablar. Och man kan kräva funktinsgaranti/support ppå hela paketet eller bytesrätt/återköp (vilket ju aldrig är helt gratis)...
 
Ok, n00b fråga, den tilldelar alltså mig nytt portnummer varje dag alt. varje gång jag vill lagra över data från klockan?



Nej, så illa är det inte, min USB/serie-adapter får behålla sin comadressen i veckor och ibland månader, och när den ändras är det i mitt fall nästan alltid från 8 till 5 eller tillbaka (så jag chansar och ändrar direkt i programmet utan att titta). Varför den byter ibland vet jag inte.

Adapterpris? Ja, det ska vara ca 300kr hos PC-butiken runt hörnet, med standard usb-kontakt i ena änden och standard seriekontakt (hane) i andra änden.

Jag antar att du från början fick med en anslutningskabel med specialkontakt (till klockan). I andra änden en standard seriekontakt (hona), att anslutas till en PC med serieport eller via en 300kr-adapter.
Köper man en leverantörsunik USB/serie-adapter med t ex standard usb-kontekt i ena änden resp specialkontakt för viss produkt i andra, kan den säkert kosta hur mycket som helst, men å andra sidan slipper man ju trasslet med att koppla ihop två kablar. Och man kan kräva funktinsgaranti/support ppå hela paketet eller bytesrätt/återköp (vilket ju aldrig är helt gratis)...

Ok, tack så mycket, då är det inte hela världen - nu när jag nästan förstår vad det är för fel. Jo, kablen är alltså special koppling till klockan sen har de bytt och satt dit en USB kontakt - den kom från Suunto själva.

Tack så mycket ännu en gång, för din hjälp!

Marcus
 
Fel drivrutiner

Jag tror inte att det finns en enkel lösning att få USB-kabel att fungera med SAM (Suunto Activity Manager) som hör till X6Hr eftersom drivrutinerna till din programvara är anpassade till en seriell port. USB-kabelm är inte heller ett tillbehör till X6HR utan till tex T6. T6 använder en annan programvara (STM) med drivrutiner för USB-kabeln.

Jag tror att den enklast framkomliga vägen är, som tidigare svar indikerat, att använda seriell kabel till X6HR och en USB-adapter istället för Suuntos USB-kabel. Suunto råkar ha just en sådan adapter som tillbehör till X6HR istället för en USB-kabel och det tror jag inte är en tillfällighet.

Jag har en X6HR som vardagsklocka och en T6 som träningsklocka (och är mycket nöjd med dessa). Jag har inte lyckats att byta kabel mellan klockorna eller tömma loggarna i "fel" program, (SAM respektive STM). Till T6:an finns ett program som man kompilera för att tömma klockan till i tex i linux. Borde gå att modda för X6HR också.

Jag tycker inte att det primärt är Suunto som verkar felat utan en okunnig försäljare. En kort titt på tillbehörslistan till din klocka hade räckt för att ge dig en adapter istället för fel kabel.

Lycka till!

Tommy
 
kanske ska förtydliga...

Med en usb/serie adapter/konverterare följer också en speciell drivrutin, en programvara som måste installeras (ungefär som en printerdrivrutin). Den tar hand om ditt applikationsprograms windows-anrop mot en comport, anpassar till usb-standard och skickar vidare (med usb) till adaptern som konverterar tillbaka till äldre comstandard mot klockan...
Har din "usb-kabel" en inbyggd usb/serie-adapter (prisnivån tyder på det) ska du vad jag förstår också ha fått en sådan drivrutin, t ex på en CD (man brukar också kunna ladda ner via nätet om man vet exakt var det är för pryl som sitter inbyggd).
Den är enkel att installera, brukar inte vara några problem.

Om du får problem på comadressen med krockar från andra applikationer som den engelska texten ovan beskriver kan hända, har du ett digert utredningsarbete framför dig, och är tillbaka till -
1980-90-talstiden. Minnena därifrån har jag förträngt.
Men med bara lite tur så ska du slippa sådana problem.

(Jag hoppas att vi pratar om samma sak - klockor begriper jag mej inte på - och att det verkligen är tänkt att fungera med ditt applikationsprogram -> adapterdrivrutin -> "usb.kabeln" med inbyggd adapter -> klockan.
Annars blir det lösningen med standard usb/serie-adapter(med drivrutin) från din lokala PC-handlare och den ursprungliga seriekabeln till klockan)
 
Senast ändrad:
Än mer förtydliganden

Det här blir kanske bara överskottsinformation efter Lasses förtydligande.

Suuntos klockor behöver speciella drivrutiner för att fungera. Dessa installeras i samband med det program som hör till respektive klocka. Drivrutinerna som följer med X6HR och dess programvara SAM fungerar bara med en seriell port. Alltså behövs en adapter med tillhörande drivrutiner som skapar en virtuell com-port på datorn för att ansluta en X6HR till datorn.

Förutom i fackhandeln och på nätet så finns adaptrar på varje gubbdagis av rang idag.

En ren spekulation:
Jämför man programvarorna mellan X6 ch T6 så skulle jag tro att det kommer en ny version inom okänd framtid för X6. Förmodligen med USB-stöd.

Än mer lycka till

Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
voulep Suunto X6HR vs Polar s710 Utrustning allmänt 1
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nj-tec Garmin Fenix 2 Vs. Suunto Ambit 3 Utrustning allmänt 4
Vaktmannen Suunto Ambit problem Utrustning allmänt 1
arnljots Problem med Suunto Core? Utrustning allmänt 5
maaacus Pace Alert Suunto Ambi2 Utrustning allmänt 1
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
a.lex Suunto Lumi Utrustning allmänt 0
matte_upp Generalagent Suunto Utrustning allmänt 3
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
niki Batteritid på Suuntoklocka Utrustning allmänt 27
owahlund Suunto X9i jämfört med X10? Utrustning allmänt 2
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
danne_doppsko Suunto x9i Utrustning allmänt 3
langby Suunto klockokmpass i Stockholm? Utrustning allmänt 1
Starkes pöjk Suunto T6 vs Polar AXN 700 Utrustning allmänt 5
linkis Simma med Suunto Vector? Utrustning allmänt 10
prylManne Suunto t3? Utrustning allmänt 1
Witiko Polar eller Suunto Utrustning allmänt 2
paffen Suunto X9i Bra eller Bäst?!?! Utrustning allmänt 2
tomatchili Suunto med vita siffor (negative face) Utrustning allmänt 0
Gubben på Udden Suunto X9 Utrustning allmänt 4
duelago Suunto X6HRM superduperklocka. Erfarenheter? Utrustning allmänt 2
mankan83 Fjällklocka med pulsmätning? Suunto vs. Polar Utrustning allmänt 8
CE Suunto Vector Utrustning allmänt 3
skogenskonung Suunto S6-dålig display Utrustning allmänt 2
ski3r Suunto S6 Utrustning allmänt 5
i4lean Suunto vs Polar Utrustning allmänt 6
sundancekid Suunto = Prisvärt ???? Utrustning allmänt 7
wohlin Suunto Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
N Gecko Suunto Obserevr Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.