Batteritid på Suuntoklocka

Hej
I höstas köpte jag en Suunto Core, en trevlig "äventyrsklocka".
Jag har upptäckt till min fasa att jag måste byta batteri med ca 1-2 månaders mellanrum, även om jag bara använt tidfunktionen (dvs bara visa tid). Att batteritiden kan gå ner på mycket användande av höjmätare/barometer och liknande kan jag förstå, men det verkar inte påverka värst mycket. Jag har tidigare haft en Casio med liknande funktioner som höll batteriet i ca 2 år och då med ganska mycket användande av sensorerna för div saker.

Ni som har Suunto klockor, hur länge håller era batterier?
Min måste vara defekt.
 
suunto

köpte en vector för 1år sen och den funkar fortfarande,lämna in den där du köpte den så får dom tiita på den
 
Har själv en suunto med höjdmätare, kompass etc. Bytte batteri första gången efter två år. Har iofs knappast brytt mig om kompassen.
 
En knapp slutade fungera efter 2 månader på min suunto core i höstas. Reklameringsprocessen gick väldigt smidigt; jag gjorde bara en felanmälan på nätet, sen fick jag frakthandlingar, packade klockan och ringde dhl som hämtade den på jobbet. Efter 2 veckor kom en ny i retur.
 
Nätet blir smidigt. Jag köpte klockan i Finland, det var ingen affär där jag bor som hade den hemma i rätt färg. Tack.
 
Behöver byta batteriet på min suunto cirkus 1 gg om året. Men jag använder pulsfunktion en hel del. Jag är överlag ganska nöjd med min men har haft lite strul, lättrepatglas, 2 st trasiga pulsband. svårigheter att programera in/finna nya pulsband. Har haft den skickad till fabriken 2 gg, men har alltid fått hjälp och problemen fixade.
 
Lumi = Core

Jag har dammodellen Lumi, just nu har jag klocka nr 3 men tack vare att både addnature och Suunto är hjälpsamma så är jag hyfsat nöjd ändå! För mig är det den snyggaste klockan i denna kategori. (Största skillnaderna förutom utseendet är att dammodellen inte har djupmätare (kan jag leva med) och att nedräkningstimern är dagar istället för timmar/minuter/sekunder (såååå dumt, Suunto anser tydligen att tjejer som köper en sportklocka hellre vill räkna ner till någon händelse en viss dag, inte intervallträna eller koka ägg).

Batteribyte har inte varit aktuellt pga byte av hela klockor, helt enkelt!

Den första var "bara" dåligt byggd, så att det inte gick att byta armband/fäste på den. När man väl hade skruvat ur skruven som håller armbandet på plats så passade inga andra utbytesinfästningar. Dålig precision på hålets placering, helt enkelt. Reklamation via addnature.

Nr 2 fick tuppjuck på höjdmätaren på ca 2000 möh, mätaren flukturerade +/-100 m upp och ner hela tiden men nere i dalen stabiliserade den sig igen. Denna fick lyxhämtning direkt av DHL och en ny med vändande kurir.
 
Största skillnaderna förutom utseendet är att dammodellen inte har djupmätare (kan jag leva med)

Jo, djupmätaren är mest ett skämt tycker jag. Den mäter bara ner till 10 meter. Det är ju ungefär som att begränsa höjdmätaren till 2000 m. Nu måste jag köpa två klockor, en för fridykning och en för berg. Hade varit smidigt med en. Jag har en gammal Casio som mäter djup ner till 30m och berg upp till 8000m, perfekt! Tyvärr håller den ej tätt längre då den firar 20 år nu.

Nedräkningen på min Core är bara 99 minuter max. Undrar vad de tänkte när de satte dammodellen till dagar istället?
 
Suunto T1c - en riktig problemklocka!

Vi är inne på vår tredje enhet av Suunto T1c på cirka ett halvår nu!

På nr 1 (köpt sep '08) tog batteriet slut efter 1-1,5 månad. Vi bytte batteri till egen kostnad och även detta nya batteri tog slut efter samma tid. Skickade in till Suunto (dec '08) och fick en ny enhet...

... som höll i cirka 2 månader (feb '09) innan displayen frös och inget hände när man tryckte på knapparna. Skickade in till Suunto och fick en ny enhet...

... som nu höll i endast 1 knapp månad innan samma fel uppstod, d v s displayen frös.

Nu har vi tröttnat på denna produkt och reklamerat den till Suunto för att få alla utlägg tillbakabetalda samt annan form av kompensation. Får se hur lång tid det tar....

I min mening är Suunto designmässigt mycket attraktiva och man har ett starkt "äventyrar"-brand (därför har jag alltid föredragit Suunto framför t ex Polar), så man har kunnat hålla höga priser.

Men kvalitén i dess produkter och tillbehör är mycket ojämn (strul med pulsband, etc.) och frustrerande. Tar t ex en T6 som har funkat bra i 2 år och som jag är helnöjd med (förutom priset då!). Och det har ju funkat bra att skicka tillbaka T1c och få den tillbaka.

Men det hjälper ju inte om själva produkten är skit . För med denna T1c så har det bara varit problem, och det med tre enheter på rad... Otroligt! Har någon stött på samma sak?

Det lär dröja innan jag köper en Suunto igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.