Batteritid på Suuntoklocka

Jag har också haft en massa problem med mina Sunto klockor.

Först hade jag en T3 där ljuset i träningsläget blinkade. Det var lite svårt att se pulsen och hålla koll på intervalltiderna. Men rätt OK ändå. Sen plötsligt hängde sig klockan. Lämnade in den och fick en ny T3c, på denna klocka fungerade ljuset inte alls i träningsläget.

Även denna lämnades in och när min tredje klocka kom fungerade inte heller denna. Så jag gav upp och bytte ut den mot en Suunto Core (springer ändå med en Garmin Forerunner 305 nuförtiden, den är grym!).

Jag fick min Suunto Core i september 2008 och nu har den lagt av. Batterisymbolen har lyst till och från i flera månader, knapparna har varit extremt sega på att svara på tryckningar. Nu har jag bytt batteri och efter 2 dagar är klockan död. Så idag ska även denna klocka lämnas in på Playground (vars service har varit förträfflig).

4 av mina vänner har Suuntoklockor från T-serien av olika modeller. Ingen av dessa klockor har fungerande ljus i träningsläget... Klockorna som låg i butikens disk när jag var inne för att reklamera fungerade inte heller. Är inte det ett skämt?
 
Senast ändrad:
Jag var just på väg att lägga upp en tråd och fråga om det bara är jag som har haft stora problem med Suunto Core. Imorogon kommer jag att gå tillbaka till Playground för att reklamera klocka nr 3.
På den första lde displayen av helt efter tre veckor. Klocka nr 2 höll i ett par månader innan knappen som byter funktion lade av helt. På den tredje klockan tog batteriet slut efter bara någon vecka. Jag var så trött på reklamationer så jag gick och bytte batteriet samt trycktestade den. Nu i påskhelgen en vecka senare började batterisymbolen lysa och några timmar senare var klockan död ...igen.
Tur att Playground är kanonbra att ha att göra med!
Frågan är om det överhuvudtaget är värt att sats på en fjärde Suunto-klocka. Förtroendet för dem är inte riktigt på topp :-(
 
Tur att Playground är kanonbra att ha att göra med!
Frågan är om det överhuvudtaget är värt att sats på en fjärde Suunto-klocka. Förtroendet för dem är inte riktigt på topp :-(

Tur att även en viss Naturkompaniet-expedit var bra att ha göra med, för en tidigare Techtrail Summit tog de tillbaka utan knussel efter andra reklamationen trots att klocka nr 2 var precis kring 2 år. Köpte en Core istället, fast den är sparsamt använd så vardagsslitage har inte påverkat den ännu.

Undrar vad de tänkte när de satte dammodellen till dagar istället?

Jo, de har tänkt sig att vi tjejer hellre ville räkna ner tiden till en händelse en viss dag, typ då man ska påbörja en resa, bli förälder, eller hålla reda på födelsedagar om man är gift med någon! Typiskt användningsområde för en friluftsinriktad damklocka, eeeh? Nästan humor.
Kolla här, från deras svenska pdf-manual på suunto.com:

-- Citat Suunto --
Dagräknaren är ännu en av våra smarta funktioner! Du kan programmera in
en speciell dag du vill komma ihåg och nedräkningen till eller från den
händelsen börjar! Du kan räkna ned till: din födelsedag, bröllopsdagen, din
äkta hälfts födelsedag
, beräknat nedkomstdatum (för våra gravida användare), dagen då ditt äventyr börjar, dagen då du börjar jobba efter din underbara
semester och så vidare...
-- Slut citat Suunto --
 
Ja, Playground har verkligen varit hjälpsamma. Jag fick en ny Core direkt i handen.

Jag ger den en chans till. Om det inte fungerar så häver jag köpet...
 
-- Citat Suunto --
Dagräknaren är ännu en av våra smarta funktioner! Du kan programmera in
en speciell dag du vill komma ihåg och nedräkningen till eller från den
händelsen börjar! Du kan räkna ned till: din födelsedag, bröllopsdagen, din
äkta hälfts födelsedag
, beräknat nedkomstdatum (för våra gravida användare), dagen då ditt äventyr börjar, dagen då du börjar jobba efter din underbara
semester och så vidare...
-- Slut citat Suunto --
Men det är ju riktiga äventyr! Inte sånt blaj som pojkar håller på med, simma till Nordpolen och så... ;)
 
Vi är inne på vår tredje enhet av Suunto T1c på cirka ett halvår nu!
...

Men det hjälper ju inte om själva produkten är skit . För med denna T1c så har det bara varit problem, och det med tre enheter på rad... Otroligt! Har någon stött på samma sak?

Det lär dröja innan jag köper en Suunto igen.
Ja, för mig också. Köpte en T1 (den äldre, okodade modellen) i somras och blev överlag rejält besviken. Har länge gått och sugit på att skriva en recension här på sidan, har ni andra gjort det?

De enklaste pulsmätarna, dit jag räknar t ex T1:an, behöver inte klara många funktioner. De ska däremot vara relativt billiga, och vara lättmanövrerade. T1:an jag har har repats mycket (mer än de billiga Clas Ohlsonvarianter jag kört tidigare), och har ett onödigt tillkrånglat knappsystem som helt saknar förklaring på själva klockan. Pulsbältet funkar sådär, oftast använder jag ett gammalt Polar som fortfarande har bättre kontakt. Ofta visar klockan 20-30 slag för lite, för att plötsligt boosta upp sig. Ett hjärta beter sig inte på det viset, och sånt sätter avtryck i snittpuls etc.

Armbandet är också en märklig konstruktion. Man mäter upp rätt längd och måste sedan klippa av det för att få rätt längd (helt enligt instruktionerna). Om du sedan en dag har tröja eller jacka på dig under klockan (vintertid), eller lånar ut den till en kamrat med större eller mindre armkaliber, så får man ha klockan i fickan. Idiotiskt. Och när vi ändå är inne på design: Den klocka jag fick liknade väldigt lite den som marknadsfördes på hemsidan, i själv verket är det en rätt ful, plastig sak istället för den rätt balla orange-vita som visats. Suunto gör ju (på bild) väldigt snygga klockor generellt, vilket kan vara kul om man ska ha den i flera år.

Just nu lutar det åt att skaffa en ful och billig Polar, helst beg, med minimalt med funktioner och sen springa som f-n!
 
Tänkte väga upp diskussionen genom att berätta att jag har en Core Light Green som jag haft i drygt ett och ett halvt år och som jag utsatt för allt tänkbart elände (värme, kyla, vatten, smällar, skrovligt berg etc etc). Bortsett från ett par rejäla repor i mineralglaset och att jag fått öppna upp den och torka den invändigt med hårtork vid något tillfälle (varefter den funkade perfekt igen) så har samtliga funktioner fungerat utmärkt. Bytt batteri en gång. Grym klocka, älskar den! =)
 
Nr 4

Jag har dammodellen Lumi, just nu har jag klocka nr 3 men tack vare att både addnature och Suunto är hjälpsamma så är jag hyfsat nöjd ändå!

-- klipp --

Nr 2 fick tuppjuck på höjdmätaren på ca 2000 möh, mätaren flukturerade +/-100 m upp och ner hela tiden men nere i dalen stabiliserade den sig igen.

Nr 3 blev också helt galen i höjdmätningsläge, så nu har jag nr 4 på armen. Visst, snabba, oknussliga reklamationer, men nu börjar jag snart säga att det helt enkelt är fel på konstruktionen i förhållande till hur man normalt använder den.

Jag började på 25 möh och gick upp till 400 möh enligt kartan, men klockan pendlade från -40 till 600, i kliv om +/- 25-50 m åt gången.

Min teori: det är när jag har klockan på armen som höjdmätaren får spel. Givaren sitter på baksidan av klockan, direkt mot svettig hud. Svetten fyller hålet där givaren sitter, blir "tryckspikar" när klockan rör sig mot handleden. Nästa gång ska jag testa att använda den lös, eller med karbinfäste, och se om det blir skillnad. Suunto har inte heller några andra åsikter/förslag när jag frågade:

-- klipp --
Dear Madam,
Thank you for contacting Suunto.

Since the pressure sensor of the Lumi is on the back of the watch movements of the wrist can affect the altitude measurement. You can try wearing the Lumi one notch looser on your left wrist or wearing it in the pendant fore more accurate altitude readings.

With Best Regards,
Suunto Helpdesk

-- klipp --

Edit:
Just det... har man ett av originalarmbanden så går det inte att bära klockan lösare på armen eftersom det inte är ett "öppet armband", utan ett som man kapar till rätt längd. Jag har köpt till ett öppet armband för att kunna bära den utanpå en tröja eller jacka.
 
Senast ändrad:
Eftersom jag startade tråden kan jag följa upp hur det gick.
Jag fyllde i ett formulär på Suuntos sajt, ficke bekräftelse på e-post nästan på en gång (med varning att det kunde dröja pga varubrist av min modell Black orange), skrev ut ett antal blanketter för DHL-försändelsen, ringde och bokade tid med DHL (upphämtning kostar 8€ hemma eller 0€ på jobbet eller något hotell), DHL hämtade, en dryg vecka senare har jag en ny Suunto Core på armen.

Snabb och bekymmersfri service, hoppas bara detta exemplar håller bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.