Simma med Suunto Vector?

Det är hellugnt

jag gör allt med min klocka. Vindsurfar, paddlar fors, hoppar hopptorn, simmar hoppar leker.. you name it. Nemas problemas. Har f.ö. en H6XR
 
Tyvärr betyder 30 m enligt fegt "branschpraxis" att du inte kan gnälla om din klocka tar in vatten när du gör värre grejer än att gå i regnet med den.

Enligt Lindahls urmakeri:

30 m 3 ATM Klockan tål stänk
50 m 5 ATM Klockan tål snabba dopp
100 m 10 ATM Klockan tål bad
200 m 20 ATM Klockan tål dykning

http://www.lindahlsurmakeri.se/

Men det hindrar ju inte vissa klockor från att överleva bad - det bara hindrar dig från att reklamera om de inte gör det.
 
Jag håller med Nordesjö.

Strikt så är det väl så att med 30 meter så avses det tryck klockan ska klara om du håller den blick stilla på 30 meters djup när den kommer direkt från fabriken.

När du simmar med klockan och rör armen i vattnet så utövar du ju ett större tryck på den än bara djupet under vattenytan. Jag skulle inte använda en 30-metersklocka som badklocka, visst det kanske skulle funka men helt säkert är det inte. Däremot är det nog inga problem att regelmässigt utsätta den för vatten som vid paddling.

Tänk också på att t.ex. diskmedel, tvål m.m. minskar ytspänningen så det kan vara idé att ta av klockan om du diskar eller liknande även om diskhon inte är några 30 meter djup.
 
Re: Re: Det är hellugnt

mille; sa:
skogenskonung; sa:
jag gör allt med min klocka. Vindsurfar, paddlar fors, hoppar hopptorn, simmar hoppar leker.. you name it. Nemas problemas. Har f.ö. en H6XR

Men den är väl vattentät ner till 100 meter?

X6HR är enligt hemsidan vattentär till 100m. http://www.suunto.com/suunto/main/p...<>ast_id=1408474395903526&bmUID=1161852640671

Men enligt urmakaren i Huddinge centrum skall man titta mer på konstruktionen än på angivet värde när man bedömmer vattentätheten. Jag har en X6HR som urmakaren bedömer har betydligt pålitligare konstruktion än min Cititzen Eco-Drive. Suunton i plast är märkt 30 m och Citizenklockan i rostfritt stål märkt 100 m. X6HR byter man batteri på själv. Det finns reservbatterilucka och reserv o-ring att köpa.

Mycket riktigt har jag fått in vatten i Citizenklockan men inte i Suunton.

Thure
 
Har den erfarenheten att vattentät betyder att det är betydande problem få ut det vatten som finns i klockan!
O ringar och packningar åldras. Lämna in kvalitetsklockor för service hos riktiga urmakare och köp nya billiga ofta...

Go tur
 
Har simmat, paddlat, snorklat i både söt- och saltvatten med min Vector de senast 6 åren utan något som helst problem! Så det torde nog vara lugnt...
 
Jag håller med föregående inlägg. Har inte tagit av mig klockan mer än ett par gånger per åt sedan 2001 och den funkar hur bra som helst. Bastu, saltvatten, sötvatten, kyla, värme...you name it!

Var bara försiktig så att du inte skadar o-ringen när du byter batteri.
 
Inte för evigt...

Tyckte min vector var drömklockan de första 5 eller 6 åren men sedan började min faktiskt läcka, antagligen för att den fått en smäll så det kom in vatten mellan "lockat och botten". Detta gick inte att fixa så jag har nu en X6HRM sedan 2 år och den har varit på garantirep en gång (+ att pulsgivarbältet också blivit utbytt på garntin en gång). Jag tar inte av klockan, den hänger med på träning, paddling, bad, snorling, dyk (under torrdräkten dock) och funakr på det hela bra. Någon enstaka gång har HR-överföring til datorn resulterat i nollställning men annars mycket nöjd. En synpunkt - nya remmen (var för våldsam med förra) är lite för kort i min smak - når inte runt ovanpå box-lindorna.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nj-tec Garmin Fenix 2 Vs. Suunto Ambit 3 Utrustning allmänt 4
Vaktmannen Suunto Ambit problem Utrustning allmänt 1
arnljots Problem med Suunto Core? Utrustning allmänt 5
maaacus Pace Alert Suunto Ambi2 Utrustning allmänt 1
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
a.lex Suunto Lumi Utrustning allmänt 0
matte_upp Generalagent Suunto Utrustning allmänt 3
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
niki Batteritid på Suuntoklocka Utrustning allmänt 27
owahlund Suunto X9i jämfört med X10? Utrustning allmänt 2
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
Hobbes73 Suunto X6HR hittas inte av datorn... Utrustning allmänt 14
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
danne_doppsko Suunto x9i Utrustning allmänt 3
langby Suunto klockokmpass i Stockholm? Utrustning allmänt 1
Starkes pöjk Suunto T6 vs Polar AXN 700 Utrustning allmänt 5
prylManne Suunto t3? Utrustning allmänt 1
Witiko Polar eller Suunto Utrustning allmänt 2
paffen Suunto X9i Bra eller Bäst?!?! Utrustning allmänt 2
tomatchili Suunto med vita siffor (negative face) Utrustning allmänt 0
Gubben på Udden Suunto X9 Utrustning allmänt 4
duelago Suunto X6HRM superduperklocka. Erfarenheter? Utrustning allmänt 2
mankan83 Fjällklocka med pulsmätning? Suunto vs. Polar Utrustning allmänt 8
CE Suunto Vector Utrustning allmänt 3
skogenskonung Suunto S6-dålig display Utrustning allmänt 2
ski3r Suunto S6 Utrustning allmänt 5
i4lean Suunto vs Polar Utrustning allmänt 6
voulep Suunto X6HR vs Polar s710 Utrustning allmänt 1
sundancekid Suunto = Prisvärt ???? Utrustning allmänt 7
wohlin Suunto Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
N Gecko Suunto Obserevr Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.