Fjällklocka med pulsmätning? Suunto vs. Polar

Är lite sugen på att skaffa en rejäl klocka, som ska innefatta barometer, kompass och pulsmätning förutom alla vanliga funktioner. Har kikat en del på Suuntos produkter och fastnade en del för deras 6XHR, nu när 2004:an verkar vara på g så har jag hittat den äldre versionen till vettigt pris. Det jag har emot den är utseendet, tycker den verkar lite klumpig och stor. Därför undrar jag om det är någon som vet något om Polars outdoor serie? Deras Polar aXn 500 verkar fin, och hamnar på i samma prisklass som 6X:an. Är det någon som har Polar aXn 500 och kan ge några kommentarer? Går den att jämföra med en Suunto?
 
Har kollat lite...

Var på Helsingfors flygplats igår och där hade de ett antal olika modeller från Suunto och Polar.

Jag tittade lite just på de modellerna som du nämner. Klockarna var bakom disk, men det som jag reagerade på när jag såg dem var att Polarklockan(AXN500)verkade tjockare än Suunto'n(X6HR). Suunto's klockor är ju inte kanske kända för att vara slimmade så...

Priset var 399 Euro för X6HR och AXN500 kostade 299 Euro.

Men som sagt jag är också intresserad av mer information om dom, från någon som verkligen har användit ute i terrängen.
//Mikael
 
Tjena! Trevligt att höra att det finns fler intresserade av klockorna. Du fick ingen möjlighet att klämma och känna lite på dem? Tror inte att jag stör mig särskilt mycket av att både polaren samt suunton är rejäljt stora, det jag är lite mer intressad av är känslan och kvaliten på dem. Har känt och klämt en del på Suuntos 6X (ej 6XHR) och tycker den känns väldigt plastig och om jag ska vara ärlig inte särskilt snygg. Uppfattade du AXN:en son snyggare än suunton, trots att den kanske var större? Och såg den robustare/stabilare ut?

Har varit i kontakt med Polar här i sverige och fick lite info hemskickat om klockan, fanns dock ej mer info där än vad man kan hämta på hemsidan. Har du sett Utsidans test av 500 AXN? De verkade rätt positiva iallafall. Intersport här i Umeå ska tydligen ha dessa klockor, ska försöka ta mig iväg nån dag för att se om man akn få känna en del på dem. Återkommer i såfall!
 
Jag hade tyvärr inte tid att känna på de olika klockarna p.g.a. att jag skulle med flyget hem.

Hur som helst så verkade Polar-klockan riktigt rejäl och robust, och jag tycker nog hjärtfrekvens-delen i den klockan verkar lite mer komplett än hos Suunto.
Men det beror ju lite på vad man prioriterar för funktioner.

Men som sagt, man behöver man ju titta på detta mer på detta i detalj(se och känna), se hur menysystemen är o.s.v.

- Vad har du fått fram för priser på AXN500?
Rek.pris sägs ju vara 3500:- (skulle kanske köp den i Helsingfors...).

Skall kolla in informationen på Utsidan.
...och Du, passa på och kläm åt mig med...

//Mikael
 
Ciclosport kan vara alternativ

I recensionsbanken hittar jag inget på den Polarmodell du efterfrågar men sök i gamla foruminlägg i stället.

Jag är personligen mycket nöjd med Suuntos X6HR och tycker inte att den är speciellt stor. Den är lätt bara knappt 70 gram och knapparna är lagom tröga.

Polar och Suunto har ett samarbete så de lånar av varandra Polar lånar kompass och höjdmätarfunktionen medan Suunto lånar pulsfunktionen.

Ciclosport lär vara billigare.

Se t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28965

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20291

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28881

Vad beträffar det estetiska så passar jag.

Har man inte haft respektive klockor på sig så är det svårt att fälla ett omdöme. Men funktionellt är ofta vackert.

Här en bild på min klocka under en färd uppför Hallandsåsen på inlines.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=9887

(I högerkant av bild skymtar min ringklocka ovanpå handledsskyddet.)

Nästa bild är en pulsregistrering från rullskridskoturen från Falkenberg till köpenhamn i augusti

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=9864

Och här färdrapporten
http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v.asp?ID=664

Thure
 
Kan meddela med tabke på ovanstående länkar att jag själv nu köpt en ny klocka, Ciclosport Alpin 5 plus i rostfritt stål med alla funktioner som eftertraktas (utan kompass) för 2500:-

bara att invänta leveransen som kunde dröja upp till 3 v. pga av ciclosport ligger efter kraftigt i produktionen.
 
Har precis varit iväg till Intersport och klämt på AXN 500. Första intrycket var kluvet och, klockan var förvånadsvärt tung. Jag hade mina föraningar om att det skulle vara stor också, vilket den givetvis var men trots att jag har rätt klena handleder kändes den absolut inte för stor ut. Om man jämför med den Suunton jag klämt på tidigare (tidigare 6X-modell) så kändes AXN:en betydligt grövre (tjockare). Vilket nästan gjorde att den kändes lite otymplig, detta och vikten gör nog att många tvekar innan de tar på sig den när de ska ut och springa. Måste även påpeka att armbandet kändes lite sladdrigt och för vekt för att bära klockans tyngd. Personligen skulle jag nog använda den mer till outdoor- äventyr, där den förmodligen passar bättre. Måste dock tilläggas att klockans utformning och tyngd ger ett oerhört stabilt och gjutet intryck. Dessutom är den riktigt snygg!

Displayen är ganska stor men framför allt tyckte jag den var tydlig. Jag har aldrig tidigare klämt på en polarklocka och tyckte det gick helt ok att vandra i menysystemet, så där blir det godkänt. Helhetsintrycket tyckte jag var riktigt bra, förutom tyngden då. Men tror jag är beredd att leva med den. Nu har "ha-begäret" stigit med 100%! Synd bara på priset.... Blir till att fundera en massa och kanske besöka Intersport ett par gånger till =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nj-tec Garmin Fenix 2 Vs. Suunto Ambit 3 Utrustning allmänt 4
Vaktmannen Suunto Ambit problem Utrustning allmänt 1
arnljots Problem med Suunto Core? Utrustning allmänt 5
maaacus Pace Alert Suunto Ambi2 Utrustning allmänt 1
Tomas J Suunto X-Lander Military, stor? Utrustning allmänt 0
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
a.lex Suunto Lumi Utrustning allmänt 0
matte_upp Generalagent Suunto Utrustning allmänt 3
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
niki Batteritid på Suuntoklocka Utrustning allmänt 27
owahlund Suunto X9i jämfört med X10? Utrustning allmänt 2
rothan Suunto med eller utan pulsfunktion? Utrustning allmänt 5
Hobbes73 Suunto X6HR hittas inte av datorn... Utrustning allmänt 14
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
danne_doppsko Suunto x9i Utrustning allmänt 3
langby Suunto klockokmpass i Stockholm? Utrustning allmänt 1
Starkes pöjk Suunto T6 vs Polar AXN 700 Utrustning allmänt 5
linkis Simma med Suunto Vector? Utrustning allmänt 10
prylManne Suunto t3? Utrustning allmänt 1
Witiko Polar eller Suunto Utrustning allmänt 2
paffen Suunto X9i Bra eller Bäst?!?! Utrustning allmänt 2
tomatchili Suunto med vita siffor (negative face) Utrustning allmänt 0
Gubben på Udden Suunto X9 Utrustning allmänt 4
duelago Suunto X6HRM superduperklocka. Erfarenheter? Utrustning allmänt 2
CE Suunto Vector Utrustning allmänt 3
skogenskonung Suunto S6-dålig display Utrustning allmänt 2
ski3r Suunto S6 Utrustning allmänt 5
i4lean Suunto vs Polar Utrustning allmänt 6
voulep Suunto X6HR vs Polar s710 Utrustning allmänt 1
sundancekid Suunto = Prisvärt ???? Utrustning allmänt 7
wohlin Suunto Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
N Gecko Suunto Obserevr Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...