Mäta kalorier på ett ungefär

Jag tänkte höra on det är någon som har ett bra tips på en helhetslösning att hålla reda på brända kalorier med?
Jag har en fitbit one just nu men vill komplettera den med något som mäter de kalorier som den inte gör.

Anledningen att jag vill mäta kalorierna är för att jag alltid går ner i vikt när jag tränar, och ibland även i muskler och det vill jag undvika. Jag vill veta vad jag gör av med så att jag kan äta ordentligt, för tydligen gör jag inte det när jag tränar. Jag brukar äta rätt nyttigt och går aldrig hungrig. Men jag vill öka min prestation, och därmed veta hur mycket jag bör äta för att tillfredställa kroppen.

Har tänkt lite på en HRM men jag vet inte riktigt vilka aktiviteter den lämpar sig för? Vilken är bäst?

Det jag gör mest är klättring och orientering. Tänkte börja med MMA också och i så fall behöver jag verkligen käka ordentligt. Så vilken pryl kan mäta kalorierna på de aktiviteterna bäst?
 
Väg dig daglig och standardiserat, lär känna din vikt och din energibalans. Ät regelbundet med samma måltidsrytm varje dag. Eventuellt energiberäkna ett antal dagsmenyer och få känsla för energiinnehåll. De dagar med mkt aktivitet behöver du givetvis mer mat och timingen av måltider/träning blir viktigare. Men genomsnittligt intag över flera dagar kommer i slutändan bestämma om du går upp/ner lr har samma vikt.
 
Väg dig daglig och standardiserat, lär känna din vikt och din energibalans. Ät regelbundet med samma måltidsrytm varje dag. Eventuellt energiberäkna ett antal dagsmenyer och få känsla för energiinnehåll. De dagar med mkt aktivitet behöver du givetvis mer mat och timingen av måltider/träning blir viktigare. Men genomsnittligt intag över flera dagar kommer i slutändan bestämma om du går upp/ner lr har samma vikt.

Ungefär det som jag redan gör. Dock så väger jag mig inte varje dag eftersom jag är kvinna och våran vikt pendlar oftast med tanke på våra perioder. Jag väger mig varje söndag på morgonen :)

Jag vill kunna veta på ett ungefär hur mycket jag har gjort av med så att jag vet vad jag ska satsa på för mat att äta. Jag är oftast mätt fast jag behöver mer, så lösningen på det är ju att äta mer kaloririk mat, eller att äta ännu oftare. Just nu äter jag 7 mål om dagen. Om jag är hungrig så äter jag ännu fler, men tydligen så räcker jag äter inte. :/ lite därför jag tänkte börja räkna kalorier.

Men ja, vilka aktiviteter klarar en HRM att mäta någorlunda bra? Mest konditionskrävande aktiviteter antar jag?

Tack för svaret!
 
Men ja, vilka aktiviteter klarar en HRM att mäta någorlunda bra? Mest konditionskrävande aktiviteter antar jag?
Jag är tveksam till att sådana metoder är särskilt noggranna, de utgår från ett genomsnitt i en population. Kan säkert lätt bli 3-400 kcal fel per dag, viss slingringsmån finns. Ska du ha någorlunda noggrannhet så behövs laboratorieutrustning.
Och när du sen ska energiberäkna den mat du äter på en dag så är det också väldigt svårt att få ett exakt resultat där också. I vart fall om du äter vanlig mat som jag antar att du gör.

Men visst, du kan gott prova om du tycker det är kul, kanske funkar det för dig.

Antar att du omedelbart efter träning (inom 15 min) säkrar ett intag på ca 1,5 g kolhydrat/kg kroppsvikt och 10-20 g prot. ? En del löser detta med vanlig mat, andra med kommersiella produkter. Och att du sedan inom 1-1,5 timmar äter en riktig komplett måltid.

Har du problem med ofrivillig viktnedgång trots att du äter flera måltider jämt fördelade över hela dagen + kväll, och äter tills du är mätt, så blir nästa steg att göra maten mer energirik.
Berika mat med
Neutral olja (eller majonäs, smör, grädde etc.) - 1 msk (ca 15 g)= ca 130 kcal
Jordnötssmör - 1stor msk (ca 20 g)= ca 130 kcal
En halv avokade (ca 60 g) - ca 100 kcal
25 g nötter - ca 150 kcal
Ett halvt ägg med en msk majonäs på - ca 150 kcal
Osv, du har säkert koll på det.

Sen finns ju berikningspulver också men man klarar sig bra med vanlig mat tycker jag.

Energirika smoothie:sar kan vara ett enkelt sätt att få i sig mkt energi vid ett mellanmål.
Sen finns ju kosttillägg/näringsdrick på apotek där en liten flaska (200 ml) ger 400 kcal och 20 g prot. men som sagt man klarar sig med vanlig mat.

När du funnit en strategi är det viktigt att du prövar denna i många veckor innan du utvärderar den.
 
Använd nån app, typ "Lifesum"

Den funkar för mig. När jag ställer in att jag vill gå ner i vikt så går jag ner, när jag vill stanna i vikt så räknar den ut så att jag inte äter för mycket. Då räknar man in aktiviteter och för in vad man äter, och så får man reda på vilken kaloribudget man har

Känner flera som använt den appen och tycker den funkar bra.
 
Tack för svaren!

Jag har börjat använda myfitnesspal nu och jag tycker det funkar riktigt bra. Dock så måste jag ju också föra in träningen och hur mycket jag gjort av med ungefär där... vilket gör att jag vill investera i någon pryl som mäter det någorlunda bra. Jag vet att det inte är exakt, men man får ju lite hum i alla fall.

Kan tillägga att jag fortfarande går ner när jag tränar med myfitnesspal så jag antar att jag inte för in rätt kalorier vid träning. Maten har jag stenkoll på dock.
 
Jag vet inte din träningsvolym men när vi gick långt och bar tungt så klarade vi aldrig av att äta tillräckligt. Precis som du förlorade vi vikt.
Även om du har tillräckligt med mat på dina tallrikar så är det inte säkert att kroppen nyttjar den och då blir det bara avfall.
Vi fick lära oss att öka mellanmålen och det gjorde att viktnedgånen slutade att vara dramatisk.
Nötter och torkad frukt är bra mellanmål.
go tur
 
Det finns mängder av sidor på nätet för där man kan skriva in hur mycket man äter och se räknar de ut via olika tabellvärden hur mycket kalorier det är i maten.

Lycka till
// Johanna
 
Jag vet inte din träningsvolym men när vi gick långt och bar tungt så klarade vi aldrig av att äta tillräckligt. Precis som du förlorade vi vikt.
Även om du har tillräckligt med mat på dina tallrikar så är det inte säkert att kroppen nyttjar den och då blir det bara avfall.
Vi fick lära oss att öka mellanmålen och det gjorde att viktnedgånen slutade att vara dramatisk.
Nötter och torkad frukt är bra mellanmål.
go tur
Känner igen mig i det där. Jag rasar alltid i vikt på fjället oavsett hur jag bär mig åt haha, men jag äter väldigt mycket nötter och sånt nuförtiden och som du säger så har viktraset minskat. Jag antar att man bränner ruskigt mycket med packning och uppförslut för känns som att man äter tokmycket.

Det finns mängder av sidor på nätet för där man kan skriva in hur mycket man äter och se räknar de ut via olika tabellvärden hur mycket kalorier det är i maten.

Lycka till
// Johanna
Tack för tipset, ska söka! :)

På tal om kalorier, hur mycket bränner MMA på ett ungefär? Sen jag började med det så rinner typ fettet av mig och jag som försöker äta upp mig till en tur om några månader. Får nog sluta träna snart tror jag... haha
 
Känner igen mig i det där. Jag rasar alltid i vikt på fjället oavsett hur jag bär mig åt haha, men jag äter väldigt mycket nötter och sånt nuförtiden och som du säger så har viktraset minskat. Jag antar att man bränner ruskigt mycket med packning och uppförslut för känns som att man äter tokmycket.


Tack för tipset, ska söka! :)

På tal om kalorier, hur mycket bränner MMA på ett ungefär? Sen jag började med det så rinner typ fettet av mig och jag som försöker äta upp mig till en tur om några månader. Får nog sluta träna snart tror jag... haha

Tror inte att det bidrar till något praktiskt värdefullt, men om du vill skatta hur mycket olika aktiviteter bränner för kul ska du läsa om metabolic equivalent. Det finns uppmätta värden på kcal förbrukning på olika aktiviteter och går att få nån slags bild av hur energiförbrukningen ser ut.
 
Tror inte att det bidrar till något praktiskt värdefullt, men om du vill skatta hur mycket olika aktiviteter bränner för kul ska du läsa om metabolic equivalent. Det finns uppmätta värden på kcal förbrukning på olika aktiviteter och går att få nån slags bild av hur energiförbrukningen ser ut.

Det lät riktigt intressant, tack för tipset!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Haddock Garmin och kalorier? Träning och hälsa 3
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
RN Haparanda - Ystad på enhjuling på 23 dagar Träning och hälsa 1
mellgren Dags att testa på multisport! Träning och hälsa 0
ekis Knäträning på balansplatta Träning och hälsa 10
DaCiss Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning? Träning och hälsa 26
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
madir Kärlek på träningen? Träning och hälsa 12
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
Roffis Vandringens effekt på löpträningen Träning och hälsa 0
d.a.n.i.e.l Springa på Långholmen & Reimersholme Träning och hälsa 6
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Nissan Lägga på mig mer kilo-Hur göra?? Träning och hälsa 25
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
peppe_malmqvist Höjden på Hammarbybacken? Träning och hälsa 3
bash Klassiker på G Träning och hälsa 8
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
8185 Måste smärtan sitta på utsidan knät? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...