Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det här med ekernipplar är ett intressant ämne.
Aluminiumnipplar väger lite men är ömtåliga.
Jag har varit ute för att även mässingsnpplar brister när jag spänner upp ett hjul.
Har du en så stark fälg så du kan spänna ekrarna till 1200 N+ måste du använda stålnipplar. De andra brister!
De bästa jag hittat är DT prolock.
/Martin
fast på andra sidan brukar man ju inte spännar ekranar så mycket...navet kommer bara att tackar dig och en för stark spänning gör ju också alla bojelser bara plastisc...
om man kan bygga bra så är det bästa användbart aluminium,för att om man bygger på fint sätt och ordentlig från början,då behöver man typ aldrig spännar efter-och när man absolut tar den rättar nyckeln!!! för att då går de inte nipplarna sönder från början...
om man inte är så kunnig,då kan jag bara råder messing...men också här måste man absolut tar den rättar nykel....
och ståhl tar man väl bara om man ska restaurera farfars gammla cykel...
Stål är självklart hållbarare mot misshandel men förnicklad mässing fungerar utmärkt och jag kan inte se något behov av stål. Självklart skall man ha en bra ekernyckel när man bygger.
Det som brister vid användning av cykeln är ekern vid böjen så ur hållfasthetssynpunkt så finns ingen anledning att välja stål.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...