Märklig prissättning på XXL

Såg en grej idag som fick mig att tänka på XXL :)
 

Bilagor

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    29 KB · Visningar: 638
Har alltid fått ett mycket schysst bemötande på Xxl och de har aldrig knusslat med priser eller rabatter. Som sagt, kolla in outnorths och Addnatures rabatter och kampanjer-de är minst lika otydliga i sin marknadsföring, även om jag gärna handlar även hos dem. Men vad är problemet egentligen-bara att kolla priserna på nätet och dra din egen slutsats.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har alltid fått ett mycket schysst bemötande på Xxl och de har aldrig knusslat med priser eller rabatter. Som sagt, kolla in outnorths och Addnatures rabatter och kampanjer-de är minst lika otydliga i sin marknadsföring, även om jag gärna handlar även hos dem. Men vad är problemet egentligen-bara att kolla priserna på nätet och dra din egen slutsats.

Då kan du skapa en tråd om hur Outnorth och Addnature beter sig, denna handlar om just XXL men det innebär inte att två fel gör ett rätt p.g.a. att andra inte nämns i samma tråd.

Det ska alltså vara fritt fram för företag att skita i vad som står i konsumentsköplagen och marknadsföringslagen. Två lagtexter som i praktiken ska gör det svårare för företagen att lura konsumenterna. För att en har sig själv att skylla om en blivit lurad eftersom internet finns ju att kolla på?

Vad blir nästa steg? Att säga att ett företag är misskött om de inte maximerat sin vinst genom att de inte ens försökt luras? Hjältestatus och medaljregn till XXL, http://www.gd.se/opinion/insandare/xxl-vill-bara-tjana-pengar

"-De försöker inte ens luras? Sicken inkompetent ägare som driver denna affär, här kommer jag aldrig mer att handla."
 
Det ska alltså vara fritt fram för företag att skita i vad som står i konsumentsköplagen och marknadsföringslagen.

Vem har påstått det?

Men att gnälla i Utsidans forum är inte rätt åtgärd om de gör det. Fast det finns väl inget i trpden som tyder på att de faktiskt gör det? För då borde de ju ha fällts för länge sen.
 
Vem har påstått det?

Men att gnälla i Utsidans forum är inte rätt åtgärd om de gör det. Fast det finns väl inget i trpden som tyder på att de faktiskt gör det? För då borde de ju ha fällts för länge sen.
Om man hänvisar till att priserna går att kolla upp på internet, att det menas på man får skylla sig själv. Ja, då blir konsekvensen av det man säger att det är ok att luras, trots att det finna en lag som ska motverka detta.

Det är en diskussion god som annan om konsumenträtt.

Xxl tänjer på gränserna och det kan vara bra att börja protestera redan då.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Vem har påstått det?

Men att gnälla i Utsidans forum är inte rätt åtgärd om de gör det. Fast det finns väl inget i trpden som tyder på att de faktiskt gör det? För då borde de ju ha fällts för länge sen.

Lindeman och KGoransson mfl antyder att konsument bör ha en slapp och likgiltig inställning till hur affärer sköter sig gentemot kund som får skylla sig själv om den blir lurad.

Om du tittar var den här tråden är placerad så ser du att den ligger under "Butiker och leverantörer" och här tar man upp sånt man tycker är viktigt - inte bara att man stryker företagen medhårs och känner tacksamhet för att de finns.
 
Det är en stor skillnad på att säga att man inte tycker om ett beteende och att påstå att beteendet är olagligt.

Jag har en fras som jag brukar använda rätt ofta, som passar bra i den här tråden: Det är tyvärr inte olagligt att vara en skitstövel.
 
Det är en stor skillnad på att säga att man inte tycker om ett beteende och att påstå att beteendet är olagligt.

Jag har en fras som jag brukar använda rätt ofta, som passar bra i den här tråden: Det är tyvärr inte olagligt att vara en skitstövel.


Var står det att någon sagt att beteendet är olagligt?

Jag tycker inte att man ska bete sig som en skitstövel bara för att det inte är olagligt. Där tycker jag att denne då kan bättra sig, nästa steg kan vara att denne beter sig bättre eller att man riskerar en acceptans som leder till att skitstöveln beter sig ännu sämre... och att fler börjar med liknande olater.

Försvarar du skitstövelns beteende? Varför säger du inte ifrån?

XXL ligger på gränsen.
 
Den omnämnda skitstöveln i dessa sammanhang är Marknadsföringslagen och Konsumentköplagen. Skall ni hata företag som följer spelreglerna och försvara naiva personer (presumtiva kunder) som genom sin okunskap tycker att företaget gör fel?
 
Den omnämnda skitstöveln i dessa sammanhang är Marknadsföringslagen och Konsumentköplagen. Skall ni hata företag som följer spelreglerna och försvara naiva personer (presumtiva kunder) som genom sin okunskap tycker att företaget gör fel?

Så här skriver Konsumentverket i sin "Vägledning om prisinformation", tycker du att den är orimlig?
(Vad, konkret, är orimligt?)

http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Vägledning om prisinformation_120217.pdf
 
Var står det att någon sagt att beteendet är olagligt?
Det kanske är jag som är dålig på att fatta men jag tolkar ju meningen:

"Det ska alltså vara fritt fram för företag att skita i vad som står i konsumentsköplagen och marknadsföringslagen. "

som att du menar att de bryter mot lagen. Och något som bryter mot lagen är ju per defintion olagligt?

Det var alltså bara det jag opponerade mig mot, jag har redan tidigare i tråden skrivit att jag håller med om att det är lite fula metoder att använda, men så gör de flesta företag som vill tjäna pengar. (Det är därför jag aldrig kommer att bli egen företagaren, jag har för mycket samvete för att kunna mjölka ur kunderna pengar.)


Men sen är det faktiskt stor skillnad mellan att skriva "Marknadens lägsta pris" (då måste man kunna visa att det är lägsta priset) eller "Prisgaranti, hittar du produkten billigare nån annanstans får du mellanskillnaden tillbaka" (där har de öppet för att det KAN finnas andra ställen som är billigare).

I det senare fallet skriver de INTE (vilket en del verkar tro) "Vi garanterar att priset är lägst".
 
Så här skriver Konsumentverket i sin "Vägledning om prisinformation", tycker du att den är orimlig?
(Vad, konkret, är orimligt?)

http://www.konsumentverket.se/Globa...ment/Vägledning om prisinformation_120217.pdf

Jag tycker inte det är det minsta orimligt att ha ett regelverk och dessutom följa det. Jag anser det även är upp till kunden att förvissa sig om dessa.
Är det något specifikt du syftar på eller är det hela skriften som avses recenseras?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips