Märkesloga

Tack för bilder från loppisen i Ö-vik.

Fjällräven: Vad jag vet infördes ”Fem myror-typografin” 1975. Den mer strama typografi som fanns innan kan ha existerat i två varianter, dels med ”Örnsköldsvik”, dels utan. I så fall förmodar jag att den med ortsnamnet är äldre och då ser vi något intressant: den förra versionens bokstäver är smäckrare (tygmärket), medan den senare (annonsen) tjockar till sig lite, innan det stora språnget sker till ”Fem myror-typografin” (som Nordesjö träffande karakteriserat dessa runda bokstäver). Men det är inte helt säkert att ”Örnsköldsvik” försvann från logotypen på tygmärkena med stram text: det kan ju faktiskt vara skilda för tygmärke och tidningsannons? Men 1975 finns orten inte längre med, i vart fall. Då ser logotypen ut som på fotot av min blå säck som jag fick samma år.

Jofa: jag undrar om J:et möjligen ska antyda en klubba?

Karrimor: se, här har vi ju ett bergsmotiv igen (eller om det är försäljningskurvan?). Och kanske ett löv.

Bilagor

• DSCN5758_.jpg
    DSCN5758_.jpg
    139.8 KB · Visningar: 882

Aktuellt

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips