Märkesloga

Tack för bilder från loppisen i Ö-vik.

Fjällräven: Vad jag vet infördes ”Fem myror-typografin” 1975. Den mer strama typografi som fanns innan kan ha existerat i två varianter, dels med ”Örnsköldsvik”, dels utan. I så fall förmodar jag att den med ortsnamnet är äldre och då ser vi något intressant: den förra versionens bokstäver är smäckrare (tygmärket), medan den senare (annonsen) tjockar till sig lite, innan det stora språnget sker till ”Fem myror-typografin” (som Nordesjö träffande karakteriserat dessa runda bokstäver). Men det är inte helt säkert att ”Örnsköldsvik” försvann från logotypen på tygmärkena med stram text: det kan ju faktiskt vara skilda för tygmärke och tidningsannons? Men 1975 finns orten inte längre med, i vart fall. Då ser logotypen ut som på fotot av min blå säck som jag fick samma år.

Jofa: jag undrar om J:et möjligen ska antyda en klubba?

Karrimor: se, här har vi ju ett bergsmotiv igen (eller om det är försäljningskurvan?). Och kanske ett löv.

Bilagor

• DSCN5758_.jpg
    DSCN5758_.jpg
    139.8 KB · Visningar: 896

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.