Märkesloga

Tack för bilder från loppisen i Ö-vik.

Fjällräven: Vad jag vet infördes ”Fem myror-typografin” 1975. Den mer strama typografi som fanns innan kan ha existerat i två varianter, dels med ”Örnsköldsvik”, dels utan. I så fall förmodar jag att den med ortsnamnet är äldre och då ser vi något intressant: den förra versionens bokstäver är smäckrare (tygmärket), medan den senare (annonsen) tjockar till sig lite, innan det stora språnget sker till ”Fem myror-typografin” (som Nordesjö träffande karakteriserat dessa runda bokstäver). Men det är inte helt säkert att ”Örnsköldsvik” försvann från logotypen på tygmärkena med stram text: det kan ju faktiskt vara skilda för tygmärke och tidningsannons? Men 1975 finns orten inte längre med, i vart fall. Då ser logotypen ut som på fotot av min blå säck som jag fick samma år.

Jofa: jag undrar om J:et möjligen ska antyda en klubba?

Karrimor: se, här har vi ju ett bergsmotiv igen (eller om det är försäljningskurvan?). Och kanske ett löv.

Bilagor

• DSCN5758_.jpg
    DSCN5758_.jpg
    139.8 KB · Visningar: 889

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips