Märkeshysteri...!!!

avslutad210712; sa:
Jag har varit en av förespråkarna för ITAB's kläder därför att jag trodde/hoppades på att de var lika bra eller i alla fall nästan lika bra som "märkeskläderna" men till ett billigare pris.

Och det är klart att vill man sy i knappar som ramlar bort, byta dragkedjor som går sönder efter kort tids användande, laga sömmar som inte håller mer än ett år, byta strumpor som går sönder efter 3-4 dagars vandrande!!! osv så är ITAB's kläder ett alternativ.

Och jag var en (enda?)av de som neggade till ryggdunkarnas förtret i Itab tråden. Slår mig på bröstet!

---------

Märkeskläder är bättre generellt. Det beror dock lite på vad man menar med bättre.

Vill man ha ett lätt plagg med bra passform, bra funktion och dessutom snyggt så är det nästan bara märkeskläder som gäller.

Vill man ha något billigt med motsatta egenskaper så kan man köpa något piratkopierat från kina.

Sen att priserna är höga. Alla kläder är dyra i Sverige. Det är en annan diskussion.
 
Joakim Ambrosson; sa:
../ Den bästa dagen på året är när Haglöfs har sin VIP-rea!
// Jocke, som har 8 Haglöfs microfleece, 7 Haglöfs-brallor, 3 Hagl...
Man KAN bara inte ha ett märke, det konnoterar att du har gått på deras varumärkesbygge. Du skall blanda märken för att verka vara en medveten konsument.

Ett annat val är att köra FJÄLLRÄVEN 79. Du samlar på dig gammla tält, ryggor och kläder om du hittar och med ett brett flin påstår du att de funkar lika bra som tex-mex plaggen du möter på vandringen.

BRAND is everything!
 
Till att börja med så lever vi i ett konsumtionssamhälle, så det är väl inte så konstigt att många plagg är dyra och att många strävar efter att ha den där hippa jackan?

Sen är det ju också så att tillverkarna av de "dyra" märkeskläderna också står för all utveckling av plaggen. Medans de billigare märkena kopierar och har därför inga utvecklingskostnader.

Talesättet "Man får vad man betalar för" tycker jag stämmer till fullo efter snart 32 års friluftsliv....


Mvh,
Pelle.
 
Rungá; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
../ Den bästa dagen på året är när Haglöfs har sin VIP-rea!
// Jocke, som har 8 Haglöfs microfleece, 7 Haglöfs-brallor, 3 Hagl...
Man KAN bara inte ha ett märke, det konnoterar att du har gått på deras varumärkesbygge. Du skall blanda märken för att verka vara en medveten konsument.

Ett annat val är att köra FJÄLLRÄVEN 79. Du samlar på dig gammla tält, ryggor och kläder om du hittar och med ett brett flin påstår du att de funkar lika bra som tex-mex plaggen du möter på vandringen.

BRAND is everything!

Haha, men jag jobbar ju på Haglöfs (not) ;)

Nej, jag har en del annat också, men rean på Haglöfs är hysteri, prispressat, slösa lite pengar, ja, det är mkt :)

// Jocke, med Fjällräven-tält, Lundhags-kängor (som jag hatar), Tierra-jackor x 3 och Mil...
 
Rolle,

jag tror du förenklar lite.. det finns sà oändligt mànga mer approachar án bland-brands-approachen och Fjállráven-79-approachen:

- kammo-approachen
- M59-approachen
- Kàt-approachen
- hellyhansen-approachen
- ITAB-approachen
- Hobbex-approachen
- vadmals-approachen
- omvänt-nörd-approachen
- riktigt-nörd-approachen
- SirEdmundHillary-approachen
- Gympasko-coh-sealskin-approachen
- dubbelknas-approachen

Listan kan góras hur làng som helst.
 
gmg; sa:
om man dra på en lite større tur(allt från mt blanc, elbrus eller likn) så ser man inte itab klæder. ær det någon speciell grund till det?
det man ser ær arceryx, tierra, hagløfs, helly, lowe, patagonia, marmot osv osv. listan kan bli lång.

kan det finnas en førklaring på detta?

Förklaringen är enkel:

Den som går på en expedition gör det med kläder från sin sponsor. ITAB lär inte vara så intresserade av att göra reklam för sig genom att sponsra en expedition eftersom de har en annan affärside. Ofta så är också den utrustning som används av expeditionen specialtillverkad för dem. De får inte grejer direkt från lagerhyllan inte.
 
Sen är det ju också så att tillverkarna av de "dyra" märkeskläderna också står för all utveckling av plaggen. Medans de billigare märkena kopierar och har därför inga utvecklingskostnader.

Ett väldigt vanligt argument som tyvärr brukar falla när man letar efter FOU-posten i företagens årsredovisning.
 
[/QUOTE]

Förklaringen är enkel:

Den som går på en expedition gör det med kläder från sin sponsor. ITAB lär inte vara så intresserade av att göra reklam för sig genom att sponsra en expedition eftersom de har en annan affärside. Ofta så är också den utrustning som används av expeditionen specialtillverkad för dem. De får inte grejer direkt från lagerhyllan inte. [/QUOTE]

nja delvis enig. jag ær inte "sponsrad" på mina turer men samarbetar gott med några importører(får goda priser men inget gratis). nu kommer væl någon butiksægare till att hoppa på meg før att jag køper direkt från fabriken eller importør men hallå: vilka påslag ni har. fick tag i de nyaste Scarpa F1 randonne støvlar. pris :50% av butikpris alltså har butiken ett påslag på 100%. det ær før mycket. visst ni skall oxå leva men om påslaget ær mindre så økar salget, ni tjænar mindre per støvel men sælger flerpar och kunden tycker att de har pengar øver så de køper något annat och ni tjænar mer.
Det som jag ær enig i ær att många blir sponsrade på everest, K2 osv och det finns lite speciall saker på sådana expeditioner. just nu kan jag dock inte komma på något som ær special tilverkat.ev skal det vara feks en jakka som ær formsyd før den personen.
Faktum ær att allt som jag andvænder finns i butik, dock inte på intersport men butiker som feks Outside på stortorget i malmø.(detta ær bara ett exempel på butik, har aldrig handlat dær men varit inne och tittat.fått många goda råd som jag har haft god nytta av)

robert
 
Menar Peter att om dagens äventyrare ej finge sina dyra kläder gratis sà skulle de köpa sig ITAB för sina expeditioner? Är förklaringen sà enkel??
 
Malindo; sa:
Menar Peter att om dagens äventyrare ej finge sina dyra kläder gratis sà skulle de köpa sig ITAB för sina expeditioner? Är förklaringen sà enkel??

Nej, jag menar att en del av förklaringen till att märkesplaggen är dyrare är just att de lägger ner mycket mer pengar på marknadsföringen och att ge sitt varumärke publicitet.

Jag har aldrig påstått att budgetplagg är bättre eller ens lika bra som dyrare plagg, däremot följer den bättre kvaliten inte priset linjärt.

Ett plagg som är dubbelt så dyrt är inte dubbelt så bra eftersom det finns gränser för hur bra man kan göra ett plagg.

Min Everest-jacka (med TCS Water 2000-membran) som jag köpte på 600 spänn på Stadium har jag haft nästan dagligen i snart 2 års tid. Den har inte gått sönder mer än att kläppen på dragkedjan lossnade häromdagen. Hade en jacka för 3000 spänn hållt bättre? Visst hade den det, men jag tvivlar på att den hade hållt 5 gånger så länge.

Jag har inget behov av en jacka som håller i 10 år, jag kan gott tänka mig att köpa en ny jacka varje år om det i längden blir billigare än att köpa en jacka som håller 10 år.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.