M90 kängor å lite andra frågor

Hej

Har tänkt köpa ett par nya vandrarkängor och har hört både bar å dåligt om arméns m90 kängor så nu undrar jag vilka kängor man ska köpa behöver en känga för upp till 2 veckors turer men kanske inte så mycket i norrland som i mellan å sydsverige. Jag uppskattar alla tips å kommentare. Och även var i sydsverige man köper bra kängor?

Ja lite allmänna tips om utrusting å sånt uppskatas alltid.

Tack på Förhand

Henrik
 
Rekomenderar inte m90.

Jag kan inte rekomendera m90 kängan (läs recension). De är i och för sig bekväma att sunka runt i, men jag tycker att de är för mjuka och framför allt håller de för dåligt i förhållande till det pris man får betala.
Angående rekomendationer så har jag (OBS) hört att Meindel är riktigt bra. Så vitt jag vet gör de kängor med Goretex tyg i (innanför skinnet) och det låter bra. Vad jag vet är dock att de är rejält dyra. Lundhags gör kängor som liknar m90 men som är av bättre kvalitet, de kräver dock en tids "ingång".
 
Re: M90

Hejsan
Har bara positiva saker att säga om M90. Har haft sådanna nu i två år (samma)..och dom är ens kanppt slitna...
Kan köpas i växjö på södersöverskottslager för 1000:-
 
Kängor att vandra i

Halloj!
M/90 är en skön sko för att vara från kungens garderob men inget jag skulle lägga pengar på. Sulan är till och med riktigt dålig i en jämförelse med "riktiga" vandringskängor.
Jag skulle rekommendera någon sko från Meindl med Gore-tex i. Har haft ett par Meindl Island i många år som varit helt suveräna. De är så sköna att man riskerar att använda dem lite väl mycket. Nu har jag ett par Meindl Makalu Pro som är lite hårdare än Island och är mer renodlad vandringskänga för mig (kan kännas något hård om man går utan packning).
Jag kan varmt rekommendera Island och passa på att höja ett varningens finger för Lundhags cellgummikängor, om du inte vill gå in skorna i 20 mil innan du blir av med de blödande skavsåren.
Hoppas du hittar din sko.
 
Köp inte M-90

Jag har haft M-90 till flera turer innan jag skaffade bättre. Dom är ganska hållbara och varma, men efter ett par år är dom inte så värst vattentäta, i allafall inte jämfört med andra läderkängor, ändå är mina gamla M-90 mycket välsmorda.

Dessutom är dom aldeles för sladdriga till att gå i steniga svenska fjäll med. Att gå i snö med dom är inte heller någon höjdare, aldeles för mjuka. Att skråa över ett snöfält eller gå upp på en snöklädd topp kan bli lite onödigt spännande med M-90.

Ska du ha M-90 iallafall kan du gärna ta vintermodellen. Den har lite tjockare skinn, tjockare filtsula och är varm och bra samt rymmer lätt ett par raggsockor. Värmen är MYCKET bättre än i t.ex. ett par Lundhags Alaska. Dessutom går den att åka skidor i om du har sk stövelbindning. Dock är den inget vidare som skidsko, aldeles för mjuk.

Annars kan jag rekomendera Boreal, Mindl och Trezeta.
Lundhags och Rockport gillar jag inte, men många andra gör det.

Boreal: http://www.addnature.com eller http://www.highsport.se

Mindl: Finns överallt men är billigare på http://www.globetrotter.de Modellenerna Island och Nepal Extreme är bra.

Trezeta finns på Northstar trading, kolla företagsregistret här på Utsidan.

Alla skor mår bra av att fettas in. För de flesta skor, Mindl, Boreal och Trezeta, kan jag rekommendera Mindl sportwax. M-90 är svåra att få täta för sommarbruk, men minkfett funkar ganska bra.

/Björn
 
Det var det jag menade med håller dåligt...

Jag håller precis med om det du säjer om m90. Det stora problemet med dem (som jag upplevt) är att hur mycket man än vaxar så tenderar skinnet att spricka i vecken, komforten förändras inte av det, så länge det är tort. Har de väl sprucket det minsta så håller de inte tätt.
 
Inte M90 !

Hej !
Avråder å det skarpaste att använda M90 i fjällen.
Jag har använt två par splitternya M90 vid två separata sommar turer för att säkerställa att de var ordenteligt ingångna till Nijmegenmarschen.
Vid båda turerna då jag skött dem väl lyckades båda kängorna lossna lite från sulan.
Förutom detta så kan du inte sula om dom särskillt väl.
När det gäller all militär materiel så glöm inte att det är den som bjuder lägst som får kontraktet.
I övrigt så kan jag varmt rekomendera Lundhags
Lycka till med kängjakten.
Jonathan
 
Lundhags eller Jörn

Tjena hej

Avråder klart ifrån M90 kängan. Mina personliga erfarenheter av denna känga grundas mest i två marsch frakturer (ben i foten spricker pga för mjuk sula under lång påfrästning). Dessutom tycker jag det var svårt att få skorna bra vattenresistanta.
Meindl tycker jag är bra för kortare turer, dags vandringar och långa probenader. Mycket braa skydd mot vatten (om de behandlas väl) och bra komfort. Men när de väl blivit blöta (vilket alla kängor blir efter ett tag) så är de ett käck att få torra.
Lundhags och Jörn må vara dyra. Dock så är det skor som du enkelt skräddarsyr efter dina fötter. Åker du till Jörn så fixar de kängan helt efter din fot och med Lundhags ska du inte acceptera en försäljare som inte har koll. Köp helst kängan när du passerar Järpen t ex. Min tro är att Kängor som Lundhags är överlägsna det mesta. Om man bara tittar på Falklandskriget så var det bara ett kompani som inte hade några kylskador på fötterna och de var ett kompani som köpt Lundhags rakt igenom. Sockar är dessutom väldigt enkla att torka och det gör kängan mycket torrare även om du inte får själv kängan helt torr.

Tjo hej
 
m90-kängan.....

....kan fungera för kortare turer, men vid längre turer blir det problem. Jag gjorde min värnplikt på Lapplands Jägarregemente i Kiruna och har marscherat bland annat i Kebnekaisemassivet med kängan. M90-kängan har en liten felkonstruktion, den är nämligen ca 1 cm för låg i hälen. Det låter kanske inte så farligt, men vid alltför flitigt användande leder det oftast till hälseneinflammationer. Vinterkängan är lite bättre, men inte mycket. m90 håller heller inte vattnet ute, vilket förvärrar situationen.
Jag rekommenderar Meinl Island och Meindl Army Pro.
/ Johan
 
Sluta dissa m90 kängan

Jag förstår inte vad ni har emot m90 kängan. Jag har använt mig av m90 kängan i ca 5 år och aldrig haft några problem. De kanske inte det bästa som finns på marknaden men kostar i alla fall inte multum. Jag tycker de har de egenskaper ett par bra vandringskängor ska ha. Det ger ett bra stöd, ett rejält och mysigt utrymme för tårna. Ska man behöva betala mer än dubbla för ett par kängor som knappt är märkbart bättre. Varför inte om man är en miljonär men vi vanliga personer tänker gärna på priset innan vi köper ett par kängor.
 
Nu är det ju så att en BETYDANDE del av Sveriges manliga befolkning har tvingats haft praktiskt erfarenhet av M90-kängorna. Ovan har flera förmedlat SINA erfarenheter. Man har de erfarenheter man har och kan inte ändra på det. Dessutom finns det FLERA utmärkta alternativ till M90 för ca 1500 kr. Nu är ju detta Forum Fjällvandring och i fjällen har enl. MIN erfarenhet M90-kängor ingen som hellst funktion.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Napoleon m90-storlekar? Fjällvandring 2
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
cjonsson Angående M90 Fjällvandring 0
mrTelemark Om m90 Fjällvandring 0
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...