Luta kajaken vid svängar

..fungerar den tvärtom mot bilar, båtar, flygplan och cyklar – i kajaker för man fram högersidan av roderoket (med pedaler eller pinne) för att svänga höger, i alla andra farkoster/fordon drar man högersidan åt sig för att svänga höger.

Nja, för ordningens skull vill jag påpeka att pedalerna i flygplan fungerar på samma vis som i en kajak. En kvarleva från flygets barndom kan jag tänka.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_flight_control_system
 
Äsch

Nja, för ordningens skull vill jag påpeka att pedalerna i flygplan fungerar på samma vis som i en kajak. En kvarleva från flygets barndom kan jag tänka.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_flight_control_system

Nu han Rune före mig, kan tillägga att även en helikopter pedaler fungerar på samma sätt som kajaker.

Hittade även en bild och förklaring på Thai Technics hemsida (längst ner), som för övrigt är väl värd ett besök för den som är intresserad av web-design, den kanske kan ge Björn lite inspiration till version 8.0 ;)
http://www.thaitechnics.com/fly/control.html

/Mattias
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En kuriositet i sammanhanget är att den vanliga roderstyrningen är ologisk i två avseenden: dels fungerar den tvärtom mot bilar, båtar, flygplan och cyklar

På cyklar beror det på hastigheten. Prova att köra motorcykel med bara en hand så inser man rätt snabbt att man faktiskt svänger styret åt vänster när man ska svänga höger, dvs ska du svänga höger trycker du fram högra sidan av styret. Det är först i utgången av en högerkurva som man svänger höger med styret, och då enbart för att räta upp hojen igen. Så fungerar det ner till nästan krypfart.

Mer info om motstyrning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Motstyrning
 
OK, jag böjer mig för sakkunskapen och stryker flygplan ur listan – hade bara ett minne av någon urgammal förenklad skiss där linorna gick rakt från pedalerna till sidrodret.

Leif, jag tycker inte att motstyrning är jämförbart med resonemanget om styrning av kajaker. Tvåhjulingar styrs med lutning i kombination med styrgeometrin i framgaffeln. Ett lätt tryck på fel sida av styret orsakar en lutning som cykeln kompenserar med att svänga åt motsatt håll. Lutning styr cykeln även om man inte håller i styret. Men i själva svängen är framhjulet riktat åt det håll man svänger och styret följer snällt med.
 
otroligt intressant diskussion som ger mig mycket input i hur jag skall hantera min kajak. Tack
 
En fråga

Jag gjort samma konstaterande som Paddla.se, nämligen att man inleder en sväng på motorcykeln med en kort styrning åt motsatt håll man ska svänga. Dvs underdelen på motorcykeln drar iväg åt ett håll medan överdelen på motorcykeln inklusive förare av ren tröghet inte gör det. Resultatet blir att motorcykeln lutar åt det håll man tänkt svänga.

Men jag har kört motorcykel i minst 20 år innan jag ens funderat på detta. Det funkar ju automatisk, man tänker inte på vad man gör. Det är betydligt mer komplicerat att beskriva än att utföra.

Hur är det med styrning av kajaken? Är det svårare där? Förutom att det är nyttigt att lära sig vissa paddeltag (varav jag inte kan särskilt många) så ger det väl sig hur kajaken uppför sig när man provar sig fram?
Det låter lika komplicerat som motstyrning av motorcykel när kantning av kajak beskrivs.
Är det inte betydligt enklare i verkligheten?

thomas
 
Så enkelt att ett barn klarar av det

Tja, som bilden visar kan även ett barn klara av det. :)

Det underlättar förståss om man inte är tillräckligt lång när man är fem år för att få nå så långt ut man vill nå då man tar styrtaget. Då måste man luta kajaken med kroppstyngden och det blir en helt perfekt kantning i nästan varje sväng! Fantastiskt att se på.

För oss andra tror jag nog inte att det kommer automatiskt på samma sätt som att luta i en kurva då man cyklar. Att luta kajaken ut med kroppen som Agnes gör på bilden kan bli vingligt, så man bör nog träna upp att vinkla in kajaken under sig med höften. Det är inte en helt naturlig rörelse.

Johan
 

Bilagor

  • P7040178.jpg
    P7040178.jpg
    60.6 KB · Visningar: 610
Otroligt skicklig paddlare!

Häftigt!

Han svänger hur han vill oavsett vilket håll han lutar åt och vilken sida han har paddeln på.
Jag tar av mig hatten!
 
Men var är

flytvästen! ;)

Kanadensaren här har förstås ordentlig rocker och är relativt kort.

Det är kul att kunna styra så här snyggt med en kanadensarpaddel.

Thure
 
Lutning av kajaken

Denna bildserie visar lite av vad som händer när kajaken lutas. Som nämnts tidigare förändras längden på köllinjen kraftigt beroende på hur mycket kajaken lutas. Kajaken är packad med lätt turpackning och paddlaren är egentligen lite för lätt för den aktuella kajaken så det är kanske inte helt rättvisande men ändå lite intressant tycker jag... På nedersta bilden är kajaken helt ovanför vattenytan ända bak till främre luckan.

b61a5816fa7ea93dd3691334d8180797.jpg
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips