Lundhagskängor i blöt terräng?

Anpassar sig även gummidelen?

Flera personer pratar om att gå in Lundhagskängor. Hur är det? Formar säg även gummidelen efter foten, eller pratar ni bara om den övre läderdelen?

Jag har breda fötter, så jag funderar på att specialbeställa. När jag provat kängor i butik så har jag t.ex. märkt att det ofta trycker ovanpå basen av min stortå. Det är nån söm, där läderdelen med snörning fästs i gummidelen. Menar ni att man kan slita in kängan på det stället, eller måste man helt enkelt lästa ut den? Om det nu även skulle vara så att det fortfarande trycker med specialbeställda skor.
 
Jo, må så vara. Men jag undrar eftersom folk säger att de går in kängorna. Avses bara ovandelen då, eller går man även in gummidelen? Anpassar den sig ö.h.t?
 
Att gå in skor behöver inte betyda att skon ska forma sig efter foten. Mer att foten ska vänja sig vid skon.

Cellgummit lär inte ändra form speciellt mycket. Är dom för små så är dom för små.

Mvh Johannes
 
Cellgummit formar sig efter foten, men som redan påpekats om är kängorna för små från början så kommer de forma sig efter foten men fortfarande vara för små.
 
Jag ska inte svära på hur mycket cellgummit formar sig, men jag upplever det som att det formar sig. Mina kängor var lite för tighta i bredden till en början så jag körde i en tennisboll i varje och "lästade" ut dem. De tryckte även en del på ovansidan där lädret och cellgummit möts. Även det löstes med tennisbollar. Dock var det minimalt jag "lästade" mina kängor. Tror det hade gett med sig med tiden.
Känns svårt att ge tips och råd hur en känga ska kännas på foten när det är så personligt. Känns det är det fel antar jag?
 
Köpte mig ett par jaure light mid för någon månad sen , har blivit 2 turer .. har blivit blöt på ovansidan av foten, under plösen, har vaxat ett flertal ggr. Ska man vaxa även insidan av plösen ?
 
Menar du att cellgummit formar sig, och håller formen när man tar av sig skorna? Bra i så fall!

Cellgummit formar sig efter foten, beroende på hur ofta du använder kängorna så kommer de behålla formen mer eller mindre. Jag som bara använde mina Lundhags någon enstaka gång per år får gå in cellgummit varje gång. Använd skoblock, tennisbollar och liknande så håller de formen lite längre.
 
Köpte mig ett par jaure light mid för någon månad sen , har blivit 2 turer .. har blivit blöt på ovansidan av foten, under plösen, har vaxat ett flertal ggr. Ska man vaxa även insidan av plösen ?

Det är förmodligen sömmarna som läcker, se till att få dessa riktigt mättade med vax eller fett. Du kan stoppa ner kängorna i en hink med vatten och känna efter vart vattnet kommer in.
 
Köpte mig ett par jaure light mid för någon månad sen , har blivit 2 turer .. har blivit blöt på ovansidan av foten, under plösen, har vaxat ett flertal ggr. Ska man vaxa även insidan av plösen ?

Jag har ett par Lundhags Synchro High som är närbesläktade med Jaure. Jag smörjer dem med Lundhags lädersmorning på både ut- och insidan där det är befogat:

På utsidans alla ytor av läder/skinn. Observera dock att nubuckens särskilda utseende försvinner.
På insidans alla skarvar mellan cellgummi och läder samt mellan olika läderpartier.​

Jag använder avsiktligt lädersmorning och inte vax. Jag vill nämligen mjuka upp lädret en smula vilket fungerar bättre med lädersmorning än med vax. Som en positiv sidoeffekt finner jag dessutom att lädersmorningen efter några insmörjningar mättar lädret och täpper igen hålen efter nålen på ett fördelaktigt sätt. Jag har sällan problem med läckage.

Jag hade tidigare ett par Lundhags Militär som var helt mättade med lädersmorning på både ut- och insida. Med dessa kunde jag göra långa vad i lugnt och grunt vatten utan något som helst läckage.

/Birger
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.