Lundhagskängor i blöt terräng?

Och så har Lundhags tydligen en oöverträffad renoveringstjänst
- jag har ett par Jämtkängan (från ca 1980) på väg upp dit nu för åtgärd. Här på Forsmark skulle det väl kallas livstidsförlängning eller halvtidsförnyelse - det ska bli väldigt spännande att få tillbaks dem igen när det är klart.
 
Kan säga att jag alltid kan torka kängorna inomhus. Inte mot element eller liknande, vilket inte är någon bra idé ändå. Att vada så att vattnet går över skaftkanten händer aldrig, utan det är vatten mot skaften som det blir.

Mina Tretorn Setter Nordic råkade jag nyligen slita hål i under en fisketur.

Stövlar ska jag skaffa, vet dock inte vilka ännu(!) tips? Gärna åtminstone neoprenfodrade som dom jag har haft tidigare. (om man får fråga om det i denna tråd)

Utöver stövlar (som jag ändå måste ha) så tänkte jag också skaffa kängor just för att det är så himla skönt att gå i när man hittar rätt känga. Måste nog testa fler Gore-Tex kängor innan jag bestämmer mig tror jag.
 
Jag har just den kängan som TS skriver om. Nya och trots 5-6 vaxningar innan avfärd så läckte de som ett såll.

Felet var att jag inte fick in kängorna ordentligt mellan vaxningarna vilket gjorde att sömmarna inte töjdes och gav vaxet möjlighet att tränga in ordentligt. Som tur var hade jag med mig vaxet ut och på kvällen dag ett lade jag på mer vax och sedan höll de tätt, men passade på att vaxa in en gång per dag för att riktigt mätta sömmarna med vax. Har läst tips om att man kan smörja med fett första gången för att det bättre tränger in i sömmar men personligen vill jag inte ha fett på då det minskar stadgan i läser. För TS kanske fett är att föredra då en mjuk känga efterfrågades.

När du skriver att du sedan fick dom att hålla tätt; vad för terräng pratar vi om då? Var det ett feltramp i en grund vattenpöl eller kunde du trampa dig över en blötmyr och komma torr över på andra sidan?
 
Blötsnö med klafs i vatten titt som tätt. En del myr under smältande snötäcken.väl täckt med vatten upp till fotknölarna. Tesade inte att stå i vatten under längre tid. Kan ställa mig i sjön i helgen och prova om de håller tätt.
 
Blötsnö med klafs i vatten titt som tätt. En del myr under smältande snötäcken.väl täckt med vatten upp till fotknölarna. Tesade inte att stå i vatten under längre tid. Kan ställa mig i sjön i helgen och prova om de håller tätt.

Hehe hade faktiskt varit väldigt intressant att veta. Jag har själv ingen erfarenhet av skalkängor och har lite svårt att se att dom ska kunna bli vattentäta/väldigt vattentåliga. Men det finns dom som skriver att dom får dom bokstavligen får dom vattentäta, så jag tror väl långt inne att det kanske är möjligt ändå.
 
Blötsnö med klafs i vatten titt som tätt. En del myr under smältande snötäcken.väl täckt med vatten upp till fotknölarna. Tesade inte att stå i vatten under längre tid. Kan ställa mig i sjön i helgen och prova om de håller tätt.

Som flera tidigare har påpekat är det just den terrängen som Lundhags passar riktigt bra för!

Jag har i och för sig ett par Jörnkängor, men det ser väldigt snarlika ut och fungerar som ett par Lundhags (åtminstone för ett otränat öga:)) Tidigare har jag haft flera par fordrade kängor. Min erfarenhet är att GoreTex fungerar bra när kängorna är nya men i och med ständigt slitage på samma ställe i veck mm så är min erfarenhet att det inte håller helt tätt mer än ett par år. Mina Jörnkängor är nu bara 12 år och har många år kvar.

I torr terräng som i bergen i Sydeuropa fungerar fordrade kängor granska bra men i våt terräng som i svensk skog och fjäll använder jag inget annat än dessa Jörnkängor. De håller tätt och jag kan utan problem vada enklare vad upp en bit på skaftet.
Att de är lättare än fordrade kängor är ytterligare en bonus, framför allt på längre vandringar.

Om de skulle bli blöta av någon anledning är det inga problem, som flera redan har nämnt, utan torka ur, ny innersula och torra sockor och problemet är löst.

Jag skulle undvika att smörja in dem med fett. Det gör kanske lädret mjukare, om man nu vill ha det, men blir inte vattentätt. Jag har aldrig använt annat än vax. Vaxa in och låt stå varmt, antingen i solen eller värm försiktigt med en hårtork. Den gummerade fotdelen brukar jag smörja in med silikon en eller ett par gånger per år för att inte gummit ska torka och spricka. Efter 12 år är lädret bättre än nytt och även den gummerade delen är i mycket gott skick.
Mina kängor har nog fått slita ganska hårt, flera vandringar i delar av alperna, längre vandringar i Sydamerika, flera vandringar i Sarek och förra sommaren flera veckor i Alaska.
 
Nej jag blev då fuktig i regn idag i mina lundhags men det är bara gummistövlar som funkar bättre i väta.
 
Den ska jag titta vidare på.

Gillar du kängan annars? Hur är hälgreppet och sulan?

Jag har inte den högre modellen utan den vanliga. Har mest använt den som vardagssko på vintern. Tycker att den sitter bra på foten, bra hälgrepp men upplever sulan lite hård och därmed lite hal. Skön att vandra i de gånger jag använt den. På fjället tar jag mina Lundhags Fjäll high (?). Hoppas du blivit lite klokare. När det gäller fötter så är de ju väldigt olika, mina är plattfotade, vill ha en rak läst och är tunna.
 
Ju färre sömmar desto mer vattensäkra. En välskött, rätt konstruerad läderkänga står naturligtvis emot vatten, men inte hur länge som helst.
 
Och så har Lundhags tydligen en oöverträffad renoveringstjänst
- jag har ett par Jämtkängan (från ca 1980) på väg upp dit nu för åtgärd. Här på Forsmark skulle det väl kallas livstidsförlängning eller halvtidsförnyelse - det ska bli väldigt spännande att få tillbaks dem igen när det är klart.
Sitter du framför datorn och slappar Odd? Nej tacka vet jag skiftlag sju, där är det ordning (eller var ordning).

Beträffade skalkängor och huruvida de håller tätt så håller mina Jaure helt tätt. Behandlar dem med Snoseal som enligt mig överträffar allt vax jag testat. I somras var kängorna täta under en vecka i fjällen och det var blött...ordentligt blött! Gick genom otaliga små vattendrag/myrar osv. Ingen väta tog sig igenom.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.