Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lundhags som spricker
- Trådstartare avslutatmedlemskap160620
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ålder
Läder är säkert 20 år men underdelen bytt för säg 5 år sedan och bara använt några riktigt kalla dagar för jag har andra med mindre storlek. Så de har bara stått i källaren.
Vet du något om sprickor brukar komma på det här sättet. Jag har haft 3 par Lundhags i mitt liv och bytt underdel två gånger.
Modell och ålder?
Läder är säkert 20 år men underdelen bytt för säg 5 år sedan och bara använt några riktigt kalla dagar för jag har andra med mindre storlek. Så de har bara stått i källaren.
Vet du något om sprickor brukar komma på det här sättet. Jag har haft 3 par Lundhags i mitt liv och bytt underdel två gånger.
Det är just det som är problemet, att du bara haft dom ståendes. Lundhags kängor, som med mycket annat gummi, ska "motioneras" minst en gång i månaden för att må bra.
Stod dom dessutom bredvid pannan / element / varmt fönster är det ännu mer självklart att det spricker.
Tvivlar starkt på att gummit är fem år. Den nya typen av nederdel har funnits längre än så.
Bara att lära sig av läxan. Köpa en tub Liqisoul (stavning?) på ex claes olson så kan du nog använda dom ändå, ett bra tag. Ingen direkt belastning där framme vid tån och det "limmet" är faktiskt riktigt bra. Men följ instruktionerna noga.
Behandla gummidetaljer med siliconspray.Finns på t.ex Biltema.
Behandla gummidetaljer med siliconspray.Finns på t.ex Biltema.
Gammalt känt knep för gummistövlar etc
Måste testas, hittar man det enklast på apotek måtro?
Sadeltvål innehåller det, hästbutik. Rengör och vårdar. Utan att silikonförpesta inför lagningar. Funkar prima på gummistövlar också.
Du hittar det förmodligen i närmaste badrum. En helt vanlig gammaldags tvål, alltså inte flytande i pump, innehåller ofta glycerin.
Spola av gummit med vatten, dra en nagel eller diskborste över tvålen, arbeta med den tvålförsedda borsten över gumminederdelen, spola av så smuts /tvålvatten precis rinner av, men inte mer än så, då har du både rena kängor och matat gummit med lite glycerin.
Vad jag vet har aldrig lundhags själva gett någon rekommendation att silikon ska användas på den typ av gummi som TS visar bild på!?
Förvarar man kängorna svalt, mörkt, ev med skoblock och som jag skrev ovan framförallt ser till att hålla dom i trafik med jämna mellanrum behövs det inte göras någonting åt gummit.
Liknande trådar
- Svar
- 1
- Visningar
- 232
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg