Lundhags skalkängor tips nu till vintern

Fick precis hem ett par hemma stickade merinoull sockar. Dom är betydligt mycket tjockare än woolpower 400. Så nu har jag woolpower 400 som en liner och den stickade sockan utanpå utan att det är trångt för tårna i Tjakke mid light skorna. Så kommer nog bli dom. Otroligt sköna att gå i tycker jag.
 
Var faktiskt tvungen att testa dom nu ikväll. Kompisen hade av ren lathet skitit i att ta in sitt spa bad efter att ha tömt det på vatten (pumpen var redan inne). Så tog på mig skorna med bara en woolpower liner och 400 sockan. Var ca 10cm vatten i poolen efter att man hackat igenom islagret. Stod cirkus 30-40min i vatten utan att ens bli kall om fötterna. Ca -10 i luften. Jag svettades istället om fötterna då det blev för varmt för mig.
Jag hann inte ens få bort lappen på skorna 🤷‍♂️😂

FDD0AAEB-C15A-41F5-BA92-3B608175A790.jpeg
 
Jag skulle gissa på att det blir för kallt. Jag har försökt pälsa på mig i alla lundhagskängor jag haft, men sulan är för kall. Och skaffar du så stora kängor så att du får i tillräckligt med sockor så blir det inte så kul vandringar på sommaren. Foten rullar fel i steget, kängan glappar osv.
Bättre att köpa någon billig vinterkänga typ sorel.
 
Jag skulle gissa på att det blir för kallt. Jag har försökt pälsa på mig i alla lundhagskängor jag haft, men sulan är för kall. Och skaffar du så stora kängor så att du får i tillräckligt med sockor så blir det inte så kul vandringar på sommaren. Foten rullar fel i steget, kängan glappar osv.
Bättre att köpa någon billig vinterkänga typ sorel.

Frös inte i onsdags som jag skrev ovan dig, jag var även ute 3h i går kväll och tittade på barnen medans dom körde pulka. Stod mestadels stilla.
Ang. sommartid kan jag ju inte ge dig ett säkert svar men med en merinoull strumpa på foten sitter kängan bra. Jag har köpt den enligt lundhags egna storleksguide. Mät din fot och lägg på 2cm.
 
Det kan vara skillnad på om man aktivt jobbar flera timmar eller om man är till större delen stillastående. Börjar det byggas upp fukt i skon blir det lätt kallare.
 
Har använt skorna varje dag sedan jag fick dom. Även stått still ute i -9 ett par timmar utan någon större rörelse då vi tittade på barnen när dom åkte pulka. Har även haft dom i 8+ men en merino ull strumpa utan problem. Men visst jag har väldigt varma fötter men ger ju hopp till andra som funderar på att ha dom sommar och vinter. Jag har en tjock sticka yllesocka och ibland en tunn woolpower liner men även haft woolpower 400 socka under.
 
Kylan underifrån är ofta underskattad, olika sulkonstruktioner har olika värmeledningsförmågor, avseende kyla skall det vara isolerat. När jag vintertid i timmar stod i lervälling och tittade på flickornas hopptävlingar med hästar lärde jag mig om vikten av rätt underisolering, en 50 mm bit vägskiva att stå på gör en fenomenal skillnad. Sommar som vinter i mina 46or bär jag en syntetisk liner strumpa ofta Bolas ten toes, yllestrumpa grå knälång med frotte sula samt utanpå dem försvarets vita med frottesula, till lunch brukar jag byta till Marinens stridssocka som är ca hälften så tjock. Jag har en ull/plastvåffel innersula och ovanpå den en sportsula med gel under hälen. Snör inte speciellt hårt och noggrann att vid rast kliva ut skidbindningarna som är rejäla värmetjuvar. Mina Alaska och Jörn är ca 22 mm längre än bar fot.

go tur
 
Ett gammalt knep vid israce eller bandyskådning (ofta -20 till -30) var att ha med sig en sk bandyportfölj.
Den innehöll ofta en termos och en dagstidning eller 2.
Dagstidning kunde användas på 2 sätt. Att ha innanför tröjan eller under fötterna.
Att ha tidningspapper att stå på, gjorde förvånansvärt stor skillnad.
Standardinnehållet i termosen var varm choklad med en skvätt rom i.

Jag har kommit på att innehållet i bandyportföljen kan användas även med ryggsäck.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...