Lundhags Kängbyggaren

Är det någon som har köpt ett par skräddarsydda Lundhagskängor som kan tala om ifall det är ett bra köp?
Jag har väldigt svårt för att hitta ett par sköna kängor så jag funderar på att köpa ett par genom kängbyggaren men vill först gärna veta om det är värt det.

/Christina

Jag har inte använt Kängbyggaren men jag har handlat kängor hos Lundhags via telefon.
I mitt fall hittade jag en modell där lästen satt som den skulle och med utgångspunkt från denna modell gjordes justeringar under ett par telefondiskussioner med skomakaren.
Visst det kostade lite extra men i mitt fall var det värt varenda spänn.
/Holst

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
BaseCamp; sa:
I mitt fall hittade jag en modell där lästen satt som den skulle och med utgångspunkt från denna modell gjordes justeringar under ett par telefondiskussioner med skomakaren.
Visst det kostade lite extra men i mitt fall var det värt varenda spänn.
/Holst

Jag tror att det är en bra utgångspunkt om man just provar lundhagskängor med de olika läster som de har (smal, normal och bred). Hittar man någon läst som fungerar där så kan man sedan få den till en annan modell av känga.

Skall man vekligen bygga kängan efter den enskillda foten så måste man ta många mått och ev bygga en trä modell efter foten, så kan man fortfarande få handgjorda skor gjorda.

Min bror har köpt ett par sådana av just Lundhags, den traditionella typen med cellgummi nedtill och läder ovanför knölarna. Han har stora och smala fötter och har svårt att hitta rätt storlek. Om jag inte minns fel beställde han ett par storlek 48 och fick skicka upp en avteckning av fötterna med mått på längd och bredd. Han är nöjd med dem och de är hans enda vandringskängor, fortfarande efter ca 5 år.

Mycket bra

Jag har lite annorlunda fötter och har problem med att hitta kängor och skor som sitter bra. Jag har sedan ett antal år fler kängor från lundhags som jag måttbeställt. Värt varenda krona! För några år sedan hade de även lågskor som jag gjorde samma sak med, dyra i inköp men helt underbara att ha på fötterna. Slitstyrkan i både lågskorna och kängorna gör att jag anser att investeringen är reltativt låg i förhållande med t.ex. ett par gore-tex kängor som börjar läcka efter några år, vet av egen erfarenhet.

Re: Vad kostar det extra?

TB; sa:
Vad gjorde du "special" och vad kostade det extra?
Jag kommer inte riktigt ihåg detta och i kombination med att dett var tre år sedan är det nog bäst om du kollar med skomakaren själv.
En summa som dyker upp i bakhuvudet är 200 kr per ändring men minnet kan svika mig.

Ändringarna var hursomhelst annan skinnkvalitet och en i övrigt stabilare kappa plus annan färg på skinnet.
/Holst
[Ändrat av BaseCamp 2004-10-06 kl 14:43]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips