Lundhags Forest konstruktion

Hej,

Jag har just fått hem ett par Lundhags Forest kängor och har en fundering. Plösen är ju på dessa kängor fastsydd hela vägen upp med skaftet vilket gör att det blir två veck på plösen då man knyter kängan. Det innersta vecket lägger sig precis vid fotknölen vilket gör det hyffsat smärtsamt att gå i kängorna då det gnager över fotknölen i varje steg. Om det inte är konstruktionsfel på just mina kängor och då jag inte har några avartsfötter antar jag att fler har upplevt detta. Är det bara att plåstra över fotknölen och försöka gå in kängorna eller skall jag returnera?

Se till att plösen lägger sig så bra som möjligt i början, och snöra så det inte skaver eller trycker allt för hårt, men se till att den ligger rätt, för den har lite "minne". Så den kommer fortsätta ligga så som den ligger när du har kängorna de första gångerna. Se till att få det så bra som möjligt.

Börjar precis få mina ingådda nu, köpta i slutet på december, dock inte forest. Först nu börjar kängorna bli riktigt sköna!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag har för att det skall bli lidligt att gå dragit plösen åt sidan så att den ligger så långt åt motsatt håll som möjligt. Om detta är "bra" eller inte vet jag inte men ett måste om jag ska kunna gå in dom utan att plåstra över fotknölarna.

Finns hur många skolor som helst, men mitt tips är att inte snöra för hårt, och att bara använda första "hållarna" upp på skaftet, inte de över ovansidan foten. Det ger kängan lite möjlighet att mjuka upp sig i skaftet och börja anpassa sig.

Det är väl säkert inte fel, bara det är det skönaste. För det är lite svårt att få plösen att ligga i mitten lär den vant sig vid att ligga på sidan.

Har du kvar returrätten (dvs inte varit ute med skorna, smort in dem etc)?
1. Om ja:
  • Fortsätt hantera kängorna så att du kan returnera dem, om inget av nedanstående hjälper. Vissa kängor går helt enkelt inte ihop med vissa fötter.
  • Testa med fler och/eller tjockare strumpor.
  • Experimentera med olika tjocka inläggssulor - ändras fotens läge i skon, kan vecken hamna mer rätt i förhållande till ankelledens flexpunkt och/eller diverse knöligheter däromkring.
  • Testa uppdelade snörningar, t ex tajt avsnörning efter de tre hålraderna för att hålla fast foten nedanför leden, men sen lösare i hakarna.
Ser du inga ansatser till förbättring, så returnera/byt - problemet kan lösa sig efter lång användning, men jag skulle inte ta risken av benhinneinflammation innan man är där (om ens någonsin).

2. Om nej:
  • Behandla plösvecken rikligt och grundligt (invärmning etc) med skofett (alltså inte vax) - det verkar mjukgörande.
  • Fukta igenom lädret inför alla "gå in"-turer.
  • Gör allt under punkt 1.
  • Gå till en duktig skomakare, som kan göra ett försök (inte säkert framgångsrikt) med att mer professionellt mjuka upp, tunna ut och/eller forma om lädervecken.

Väldigt bra svar joanna, tackar för det. Jag har fortfarande möjlighet till retur men kommer att behålla kängorna. Har använt dom så mycket det bara går ett dygn nu med ytterligare socka, halv snörning och trixande med placering av plösen vilket gett resultat

En snörning som jag lärt, från det här forumet om jag kommer ihåg rätt, är att snöra åt foten som vanligt och sedan snöra uppifrån och ned. Då gör det att dra åt bra om foten och knuten kan dras åt hårt medans skaftet är löst snörat.

Skaftet, plösen, blir skön efter att kängan använts några gånger lädret blev ganska snabbt lite mer mjukt (eller mer följsamt?) där det behövdes. Lundhags egna lädersmorning är också bra.

Bilagor

• WP_20150510_001.jpg
    WP_20150510_001.jpg
    48 KB · Visningar: 2,303

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips