Lundhags eller Meindl?

Jag och tjejen ska upp och gå i Jämtlandsfjällen i september och jag håller på att jaga en lämplig känga. De butiker som jag varit i rekommenderar Meindl eller Lundhags. Vilken är bäst, om nån av dom nu e de :)?

Kängan ska ju givetvis sitta bäst på min fot men hur e de med det övriga som stryktålighet, kvalitet service från företag osv. Fördelar/nackdelar Gore-Tex?

Kängan ska helst ligga runt 2500:- men upp till 3000:- e acceptabelt...

/Magnus
 
*suck*

Det finns massor med alternativ! "Snöa" inte in på Lundhags eller Meindl.
Själv har jag 1 par Bestard, 2 par Boreal och 1 par Jörnkängor. Jag använder de olika kängorna för olika typer av turer. De som är mest allround för mina behov är Bestardkängorna (Matrix K) men vi har alla olika behov.

Om du söker på forumet så kommer du att hitta en miljon trådar som berör kängval...
Vad som passar er bäst beror på era fötter och vad (och var) ni har tänkt att använda skorna. Det som är bäst i Rapadalen är troligen inte bäst på Jojoleden (Keb). Jämtlandsfjällen kan innebära olika naturtyper...
[Ändrat av haskell 2005-05-13 kl 00:24]
 
magbe238; sa:
Jag och tjejen ska upp och gå i Jämtlandsfjällen i september och jag håller på att jaga en lämplig känga. De butiker som jag varit i rekommenderar Meindl eller Lundhags. Vilken är bäst, om nån av dom nu e de :)?

Kängan ska ju givetvis sitta bäst på min fot men hur e de med det övriga som stryktålighet, kvalitet service från företag osv. Fördelar/nackdelar Gore-Tex?

Kängan ska helst ligga runt 2500:- men upp till 3000:- e acceptabelt...

/Magnus

Jag tycker ni börjar i fel ände. Ta först reda på om ni vill ha ofodrade eller fodrade kängor med eller utan membran och fundera på under vilka förhållanden ni ska använda dom som Haskell var inne på.
Nästa steg är ju att kolla vad marknaden erbjuder och den erbjuder betydligt mer än bara Meindl och Lundhags. Dessa märken tillhör kanske de vanligare men det finns många andra märken med likvärdig eller högre kvalitét och lägre priser. Sen beror det väl lite på vad det finns för utbud på orten där ni bor.
Här har ni lite läsning till att börja med i alla fall.. ;)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29331
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23433
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29507
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19099
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29892
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31909
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28620
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27401
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25779
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26282
 
Nu har du kommit in på ett djupt religöst ämne...

Enligt mig är det såhär:
Dom som har känsliga fötter, lätt att få skavsår ska välja en känga av Meindl typen.
Har man tåliga fötter och ett par veckor på sig att gå in kängorna väljer du Lundhags.

/Ulf
 
dave1; sa:
Jag tycker ni börjar i fel ände. Ta först reda på om ni vill ha ofodrade eller fodrade kängor med eller utan membran och fundera på under vilka förhållanden ni ska använda dom som Haskell var inne på.

Håller med Haskell och David här.. Det finns många parametrar att ta hänsyn till, det är synd om man snöar in på två märken när det finns lika bra eller bättre konkurenter i specialbutiker.. Fundera på följande.

1. Fodrad - ofodrad
En fodrad känga är betydligt bekvämare än en ofodrad och passar sig till dom som använder kängerna sällan eller ställer höga krav på bekvämlighet. Fodrade kängor torkar långsammare när dom blivit blöta.

2. Membran - utan membran
Ofta så hör det ihop med valet ovan ifall kängan är fodrad eller inte. Membran är mest allround och fungerar halvbra i alla lägen, är det vinterturer det handlar om så borde valet hamna på utan membran.. Men som sagt så faller oftast detta val på ifall kängan är fodrad eller inte, gäller inte alltid för fodrade kängor för vintermiljö där membran inte är possitivt i alla lägen.

3. Högt - Lågt skaft
Höga har fördelen med en känsla av stabilitet samt att man kan gå i djupare vatten utan läckage. Tyvärr ligger inte stabiliteten i höjden på skaftet utan i utformningen runt fotleden, en låg känga kan vara lika stabil eller stabilare. En låg känga ger ofta lite bättre rörlighet och blir inte lika varm. en låg känga i kombination med damasker är ett klart alternativ till höga skaft.

En annan tanke är att om man köper en sko för runt 2500kr eller mer så vill man kunna använda den till annat än den årliga fjällturen, den skall funka bra till vinterslask,söndagspromenaden, hundrundan och liknande, en känga med cellgummi är då ganska ful och käns kanske inte så rolig att ha på sig till vardags.. Lås inte in er på Meindel och Lundhag, titta på andra märken som LaSportiva, Boreal, hanwang, Bestard med flera med flera..
 
magbe238; sa:
Jag och tjejen ska upp och gå i Jämtlandsfjällen i september och jag håller på att jaga en lämplig känga.

Och om man nästa år ska ut i norbottensfjällen i Juli, vad ska man köpa då?

Och för veckoslutsvandring hemma i skogen, vad ska man köpa då ?

Köp ett par rejäla gummistövlar, hård sula. Lufta fötterna ofta om du tycker det blir varmt. Kyl fötterna lite extra i bäckarna. Mina Tretorn Sarek (dyra bra gummistövlar) använde jag på par turer. Sen köpte jag kängor med höga skaft. Gummistövlaran hängde med i 15 år för sällanbruk. De billiga jag köpt efteråt håller nätt och jämt 2-3 år (och skulle inte heller kunna användas ens för kortare vandringar).

Trådar om fotbeklädnad finnes i överskott.

Tänk på att för vandring hemavid behöver du normalt inga kängor, gympadojor eller treckingskor vid torrt väder gummistövlar vid vått.

Skulle du av någon anledning redan veta att du ska ut i stenig, brant och torr terräng (dvs inte sverige), kan du köpa kontinetala pjuck. Köper du kontinatala pjuck och de bör de provas ordentligt. De ska enligt min mening passa riktigt, att kompensera stora skor med några par extra sockor är inte att rekomendera. Stort och brett sortimment med alla halvstolekar. Pröva även greppet genom att stå med enast tårna på en sten för att kolla greppet samt hur foten käns i 45gradig vinkel.

Skon bör passa och sitta bra med en normaltjock socka. Om du köper märkespjuck är märket är inte så viktigt.

Det är således svårare att köpa bra kängor av den typen än gummistövel eller hög känga med stor sko.
 
Jo, visst skall man optimera på längden och på tvärsen... Men en slutsats kan ju också vara att det går rätt bra att köpa första bästa. Det har ju många av oss gjort och klarat oss rätt bra, varit himla himla nöjda. Det har fungerat. En del av oss har varit missnöjda, andra kompletterat med fler och fler och fler olika modeller för bästa matching mellan skodon och nästa tur.

Klart bäst är väl om man har svaret på alla kloka frågor enligt ovan (vilket man nog inte har om man funderar lite allmänt, men avgränsat, på koncept). Om man inte har det så funkar kanske första bästa rimligt välpassande köp... Det som känns bäst på foten, eller i magen.

Ingen lösning är bäst på allt, få lösningar är riktigt riktigt dåliga på något. Kändes det bättre?

Och härmed är det slut på mitt icke-svar.
-p-
ps. Tejpa hälen innan avfärd för att minska odds för skoskav. Oavsett sko. Mitt riktigt seriösa tips. (Behövs ju såklart inte om du VET att du inte får skoskav, men det är ju svårt att veta om man inte ens har skorna.)
 
Gore tex = Våt tex

Problemet med Gore i skor är att det blir väldigt tätt.
Du har ett foder, ett membran (som lätt skadas) och ett hårt behandlat läder som ytterlgare försämrar ventilationen.

Summan av kardemumman blir att kängan är våt på kvällen.
Teoretiskt skall man torka kängorna över natten. I praktiken är det omöjligt åtminstone på tältturer.
I ofodrade kängor tex. Lundhags tar man ut fodret (sockan) och torkar separat, vilket funkar bra.
Dessutom har de membrankängor jag använt börjat läcka ganska fort.

Så om valet står mellan Meindl och Lundhags så är mitt svar. Lundhags
 
det är avgjort...

Det blev ett par Meindl Performance...
Den visade sig vara kängan som satt bäst på min fot. Hur jag än bytte sockar och grejade fick jag aldrig hälen att sitta fast i Lundhagskängan :-(

/Mange
 

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
...en känga med cellgummi är då ganska ful och käns kanske inte så rolig att ha på sig till vardags...

Och alltid skall du förstöra min världsbild. Trodde att alla på jobbet tittar på mig för att jag var häftigast när jag använder mina Lundhagare på jobbet. Och nu menar du att de kanske tittar på mig för att de tycker att jag är lite byfåne......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
haiwa Fjällräven eller Lundhags Kläder 3
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Lin30 Lundhags quest eller La crosse Kläder 1
Annakajsa Aclima eller Lundhags vintersportbh? Kläder 0
McFee Känga: Jörn eller Lundhags? Kläder 5
tanto Jörnkängan, Lundhags eller liknande Kläder 6
Bussman Lundhags Walkabout eller inte? Kläder 0
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.