Lundhags eller Meindl?

Re: Gore tex = Våt tex

Peifen; sa:
Problemet med Gore i skor är att det blir väldigt tätt.
Du har ett foder, ett membran (som lätt skadas) och ett hårt behandlat läder som ytterlgare försämrar ventilationen.

Summan av kardemumman blir att kängan är våt på kvällen.
Teoretiskt skall man torka kängorna över natten. I praktiken är det omöjligt åtminstone på tältturer.
I ofodrade kängor tex. Lundhags tar man ut fodret (sockan) och torkar separat, vilket funkar bra.
Dessutom har de membrankängor jag använt börjat läcka ganska fort.

Så om valet står mellan Meindl och Lundhags så är mitt svar. Lundhags

Håller med. I blöt fjällteräng där det tex kan vara myrmark, som man riskerar att gå ned sig i, så är ett par ofodrade helt överlägsna. Fodrade är desutom betydlig varmare sommartid.

Jag har kört Lundhags i tio år och aldrig riktigt tyckt om dem på grund av att det kännts som att gå med ett par betongblock. Köpte ett par fodrade förra året och de kommer jag inte använda mer. Dagens lundhags verkar betydligt bättre än mina gamla lundhags så det blir nog ett par till sådana.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Re: det är avgjort...

KLAGER; sa:
magbe238; sa:
Det blev ett par Meindl Performance...
Den visade sig vara kängan som satt bäst på min fot. Hur jag än bytte sockar och grejade fick jag aldrig hälen att sitta fast i Lundhagskängan :-(

/Mange

Vad kostar ett par performance i Sverige nu? Tidigare var de mycket dyrare i Sverige än i resten av Europa:

http://net.friluftslageret.dk/index.aspx?type=Product&PC=293&Pid=308195

Lycka till med dina nya kängor. Hoppas du får många trevliga turer med dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips