Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lowriders, pakethållare och skärmar...
- Trådstartare Flyrib
- Start datum
Riktigt bra skärmar
sitter dessutom betydligt stadigare med rejäla och flera stag. Se lösningen på bilden nedan som utnyttjar fästet för lowriders på framgaffeln. Cyklar man i blötsnö modd etc betyder bra framskärm med rejäl stänklapp mycket för fotkomforten.
Thure
sitter dessutom betydligt stadigare med rejäla och flera stag. Se lösningen på bilden nedan som utnyttjar fästet för lowriders på framgaffeln. Cyklar man i blötsnö modd etc betyder bra framskärm med rejäl stänklapp mycket för fotkomforten.
Thure
Bilagor
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det viktigaste med skärmar är att de går att ta bort, för det är inte alls självklart att man bör cykla långfärd med skärmar. Janne Corax kör utan, och själv har jag en kompromiss - en lätt plastskärm bak som skyddar mot stänk upp på ryggen (men kan tänka mig att skippa den om något annat ligger på pakethållaren och skyddar ryggen). Jag tycker att fullängdsskärmar är onödig vikt, onödiga smutssamlare (kan även klegga igen helt med seg lera eller blötsnö) och onödigt irritationsmoment vid transport av cykeln eller vid punktering.
Poängen
med skärmar är just att de samlar blötsnö vatten och smuts annars sätter det sig nån annanstans. Att man blir smutsig är väl inte alltid ett problem men blir man dessutom kall för man blir blöt är problemet större.
Är det riktigt risigt i terrängen kan det vara svårt att få skärmar att hålla och man kan ofta bli stoppad av diverse saker som fastnar mellan hjul och skärmar, det kan var ett bra skäl att inte ha skärmar. Men grenar och gräs kan ju stoppa framfarten på andra sätt och i värsta fall orsaka t ex bakväxelhaveri.
Under tre säsongers vintercykling med skärmarna ovan som har ett par cm avstånd till dubbdäcken har jag inte haft något annat problem med dem än att främre delen av bakskärmen hade ursparning för framväxel varför det blev onödigt skitigt kring vevaxeln. Satte dit en lös bit från en annan skärm och så blev det bättre. (Har navväxel på vintercykeln)
Thure
med skärmar är just att de samlar blötsnö vatten och smuts annars sätter det sig nån annanstans. Att man blir smutsig är väl inte alltid ett problem men blir man dessutom kall för man blir blöt är problemet större.
Är det riktigt risigt i terrängen kan det vara svårt att få skärmar att hålla och man kan ofta bli stoppad av diverse saker som fastnar mellan hjul och skärmar, det kan var ett bra skäl att inte ha skärmar. Men grenar och gräs kan ju stoppa framfarten på andra sätt och i värsta fall orsaka t ex bakväxelhaveri.
Under tre säsongers vintercykling med skärmarna ovan som har ett par cm avstånd till dubbdäcken har jag inte haft något annat problem med dem än att främre delen av bakskärmen hade ursparning för framväxel varför det blev onödigt skitigt kring vevaxeln. Satte dit en lös bit från en annan skärm och så blev det bättre. (Har navväxel på vintercykeln)
Thure
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg