Lowriders, pakethållare och skärmar...

Det viktigaste med skärmarna är väll att de är fulllängd. Dessutom blir de ju ännu bättre med rejäla (breda) stänklappar.
 
Riktigt bra skärmar

sitter dessutom betydligt stadigare med rejäla och flera stag. Se lösningen på bilden nedan som utnyttjar fästet för lowriders på framgaffeln. Cyklar man i blötsnö modd etc betyder bra framskärm med rejäl stänklapp mycket för fotkomforten.

Thure
 

Bilagor

  • framstänka.jpg
    framstänka.jpg
    239.6 KB · Visningar: 301
Funderar på däck, vilka ska man välja där, om man tittar på Schwalbe speciellt vilken modell?
Sen ska man kunna köpa hållare för 1 1/2 liters flaskor på nån webbsida i UK, ngn som sitter inne med mer info om detta?
Tack!
 
Det viktigaste med skärmar är att de går att ta bort, för det är inte alls självklart att man bör cykla långfärd med skärmar. Janne Corax kör utan, och själv har jag en kompromiss - en lätt plastskärm bak som skyddar mot stänk upp på ryggen (men kan tänka mig att skippa den om något annat ligger på pakethållaren och skyddar ryggen). Jag tycker att fullängdsskärmar är onödig vikt, onödiga smutssamlare (kan även klegga igen helt med seg lera eller blötsnö) och onödigt irritationsmoment vid transport av cykeln eller vid punktering.
 
Poängen

med skärmar är just att de samlar blötsnö vatten och smuts annars sätter det sig nån annanstans. Att man blir smutsig är väl inte alltid ett problem men blir man dessutom kall för man blir blöt är problemet större.

Är det riktigt risigt i terrängen kan det vara svårt att få skärmar att hålla och man kan ofta bli stoppad av diverse saker som fastnar mellan hjul och skärmar, det kan var ett bra skäl att inte ha skärmar. Men grenar och gräs kan ju stoppa framfarten på andra sätt och i värsta fall orsaka t ex bakväxelhaveri.

Under tre säsongers vintercykling med skärmarna ovan som har ett par cm avstånd till dubbdäcken har jag inte haft något annat problem med dem än att främre delen av bakskärmen hade ursparning för framväxel varför det blev onödigt skitigt kring vevaxeln. Satte dit en lös bit från en annan skärm och så blev det bättre. (Har navväxel på vintercykeln)

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan lowriders (ett försök att göra nåt enkelt) Långcykling 9
mordarsnigel2 Lowriders bak? Långcykling 24
Zion Hemmabygge av egna lowriders! Långcykling 16
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
hannulan Lowriders på ram utan fästen Långcykling 3
hannulan Skivbromsar o lowriders Långcykling 2
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
TMW pakethållare... hur välja?hur tänka? Långcykling 9
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
skell Pakethållare för sadelstolpe, med "väskstöd", i Stockholm ? Långcykling 7
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
vegar Pakethållare skivbroms Långcykling 8
emmloujan Sl-pakethållare - bra? Långcykling 10
jonasj Pakethållare utan bakre fäste? Långcykling 12
kragan Pakethållare Långcykling 16
Gaion Pakethållare till Stötdämpad-Gaffel!? Långcykling 10
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
Albertsson Pakethållare i stål ? Långcykling 9
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pgy Tubus pakethållare Långcykling 4
Blåbär "Pakethållare" Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
thureb Skärmar på Racer Långcykling 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.