Lovikkavanten går i konkurs

Brist på produktutveckling ?

Vi som läser lokaltidningen där vi bor, vet att inte allt som står i lokaltidningen stämmer med verkligheten.

Jag tillhör som några andra de som har ”lovikkavantar” och sockor som mamma eller syrran stickat. Men i ärlighets namn tycker jag att Helly Hansen fiberpälssockor och handskar av Windstopper fleece är mer lättvättade och mer slitstarka.

Läser man på länken i första inlägget till företaget kan man läsa

Väst Utkommer 2004/05.

Man behöver inte vara speciellt väl bevandrad för att konstatera, att det var länge sedan det var 2004/05.

Klarar man inte av att uppdatera företagets web-sida på 2-3 år så kanske man har andra problem än konkurrens från låglöneländer.


Per Brune
 
chinerunner; sa:
PS. Varför skulle kineserna inte tillverka sameslöjd? (riktat till den som undrade)

http://www.sameslojdstiftelsen.com/?p=33

Kort svar: Ja och???

Eller lite längre. Det är ett märke som de tagit fram. Bra för dem. Men så länge inte kineserna sätter detta mrke p sina varor får de tälja hur mycket renhorn de vill. De kan till och med göra det med datorstyrda svarvar om de så önskar. Kanske blir det inte samma sak kanske blir det bättre. Samerna får nog finna sig i att konkurrera på en marknad där mer än en intressent kan tillverka något. De får helt enkelt tillföra något, och det är just det de gör med sitt märke. De tillför att man stödjer dem och den lokala tillverkningen. Sne är det upp till dig och mig att välja vilken kniv vi köper.

Christian
 
Re: Brist på produktutveckling ?

Brune; sa:
Vi som läser lokaltidningen där vi bor, vet att inte allt som står i lokaltidningen stämmer med verkligheten.
Stämmer. Kurren eller Norrländskan brukar sällan skriva om jantelagen när det handlar om företagare i tornedalen. Undrar varför. Det brukar i och för sig nämnas jante på insändarsidorna, men i själva tidningen verkar det vara tabu. Jag undrar hur kul det kan vara att driva företag i Lovikka egentligen.

Brune; sa:
Jag tillhör som några andra de som har "lovikkavantar" och sockor som mamma eller syrran stickat. Men i ärlighets namn tycker jag att Helly Hansen fiberpälssockor och handskar av Windstopper fleece är mer lättvättade och mer slitstarka.
Själv diggar jag Lovikkavantar om det är riktigt kallt. Jag har ett par isklätter-skalvantar med fiberpälsinnervante. Är det riktigt kallt byter jag ut innervantarna mot ett par Lovikka. Rekommenderas dock bara vid Norbottenskyla - annars blir det för varmt. Är det inte så kallt funkar det med mammas lovikka eller orginal-fiberpälsvantarna. Men jag tycker inte de är lika slitstarka som riktiga Lovikkavantar.

Annars tror jag inte att företag som Lovikkavanten ska konkurrera på "praktiskhet" - utan på "unikhet". Jag hade med mig några av Lovikkas mobiltelefonhållare som present i Spanien i julas. De gjorde succe - speciellt när spanjorerna fick höra att de tillverkades i en liten by norr om polcirkeln. Jag tror inte spanjorerna varit lika imponerade om yuppievantarna hade kommit från en massproducerande fabrik i Kina. Så jag tror nog att Lovikkavanten kan ha en framtid. Få se om någon orkar ta tag i det hela och rekonstruera företaget. Jag tror att det fortfarande finns plats för hemslöjd - även i dagens globala värld. Eller kanske framförallt i dagens globala värld. Det största hindret är väl jantelagen. Synd att Lovikka inte ligger i Småland.

Synd med konkursen. Undrar vad jag ska ta med mig för presenter till Spanien nästa jul...
 
Eftersom vi varit inne på legala frågor tidigare så passar jag på att påpeka att ett företag kan försättas i konkurs eller företagsrekonstruktion.

Ett konkursat företag kan man ju förstås köpa material, immaterialrätt eller annat ur och använda vid start av ett nytt företag.


Undrar dock återigen om det är nån som vet om bolaget hade nåt generellt skydd på Lovikkavante?
 
Mezzner; sa:
Undrar dock återigen om det är nån som vet om bolaget hade nåt generellt skydd på Lovikkavante?

Du menar att med ett starkt, injobbat och skyddat varumárke, lite mer driven marknadsföring (jämfört med "webplatsen senast updaterad 2004") samt med Martin N. som produktutvecklare, sà skulle du bara lite sugen att fräsa igàng det helaigen?
 
Om det fanns en gemensam kraf och tillräckligt med pengar så skulle Lovikka kunna hävda sin "imaterieller rättighet" till ordet "Lovikka vante" därför att:

1. Den första dokumenterade tvättade och karadade vanten stickades av Riga Aittamaa i Lovikka år 1892. Sedan tillkom dekorationen.

2. En äkta Lovikka vante måste vara stickad i Lovikka. Annars kan det inte vara en Lovikka vante.

3. År 1961 lät husmodersföreningen inregistrera Lovikkavanten som varumärke.

Ref: Lovikkavantens skapare Erika Aittamaa

På denna sida ser ni en bild av Erika Aittamaa. I nedre delen av sidan ser ni en bild av Lovikka vantar som jag har fotograferat.
På vantarna sitter ett litet märke. Detta märke finns endast på äkta handstickade Lovikkavantar.

Jag drar mig också till minnes någon om att företagt Lovikkavanten inte fick använda märket. Varför? Det vet endast Lovikkaborna.

Men eftersom husmoderföreningen i Lovikka äger rättigheteran till det inregistreade varumärket så finna det alltså bara de med märket som är "äkta Lovikka vantar".

Ref: Kvinnliga uppfinnare - PDF
 
Nålbundna vantar

Jag har två par nålbundna vantar, något som i mitt tycke är vantarnas rolls royce.

Efter någon veckas användning så tovar den samman och blir till en enhet. Den är mycket tätare och varmare än en lovikavante.
 
Nja, dels Malindo, så är jag naturligtvis inte intresserade på det viset utan bara på forumnivå som vanligt...

Och Roland, dina punkter är olika bevekelsegrunder till lite olika saker, men min undran om Lovikkavanten rent generellt är skyddad, och om AB Lovikkavanten äger det skyddet verkar alltså vara besvarad med ett nej.

Då handlar det ju snarare om att diskussionen i fortsättningen borde gälla om AB Lovikkavanten gjort sig skyldiga till intrång, och möjligen bör Husmorsföreningen ställa sig i kön av fordringsägare...

För övrigt ger jag inte så mycket för skydd som är så smala så att det t ex är vissa vantar, med en särkild papperslapp på, som är skyddade; eller vissa lappknivar bara är äkta specialregistrerade lappknivar.

Mina knivar som är tillverkade av en farbror med renmärke eller rent av en farbror med höga kindknotor stundom boendes i kåta, är både välgjorda, och alldeles äkta lappknivar även utan papperslapp.

Man kan som regel alltid få ett immaterialrättsligt skydd om man smalnar av det man vill skydda tillräckligt.
 
Mezzner; sa:
../ Då handlar det ju snarare om att diskussionen i fortsättningen borde gälla om AB Lovikkavanten gjort sig skyldiga till intrång, och möjligen bör Husmorsföreningen ställa sig i kön av fordringsägare.../..
Den diskussionen är nog avslutat i Lovikka för flera år sedan. Så länge märket inte dyker upp på andra vantar eller hos vantstickare som inte är godkända av husmordersföreningen så kommer det nog inte att hända något. Dessutom har de förmodligen inga vinstintressen att skydda så det finns inga pengar att betala en skock lagvrängare. Bara nu kinserna inte får nys om det här?
 
Jag gjorde ett litet detektivarbete. Här ser man vilket registreringsnummer husmodersföreningen har:
http://www.prv.se/vmepdf/svmtidning/prv_030919.pdf

Knappa sedan in registreringsnumret 0104061 här:
http://www.prv.se/vmi/

Voila så dyker lydelsen upp: ÄKTA LOVIKKA-VANTE

Eftersom det är registrerat varumärke hos PRV så har givetvis husmodersföreningen gett sitt tillstånd för att företaget skulle få heta Lovikkavanten AB.

Jag har för mig att Åhlens och Konsum i åtminstone Norr- och Västerbotten har sålt "lovikkavantar" som inte var tillverkade i Lovikka. Det finns fler svenska företag som gör det:

http://www.swedit.com/
http://www.ateljeeija.com/svensk/vantar-s.htm

Är det OK att sälja vantar av "Lovikka-typ" när de inte är tillverkade i Lovikka?
 
Anders M; sa:
Är det OK att sälja vantar av "Lovikka-typ" när de inte är tillverkade i Lovikka?

Det är väl lika ok som det är att sälja "korv av falu-typ" som inte är tillverkad i Falun, eller "vin av roija-typ" som inte är tillverkat i Roija.

Problemet här är väl att butikskedjorna har kallat vantarna som de sålt för "Lovikka-vantar". Hade de kallat dem för "stickade ylle-vantar" eller nåt hade det inte varit nåt problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.