Lovikkavanten går i konkurs

Men det största problemet är att flera stora varuhuskedjor säljer vantar med samma namn, trots att Lovikkavanten är varumärkesskyddad.

Eino Fridkvist är mycket kritisk till bland andra Konsums och Åhléns agerande gentemot Lovikkavanten. Enligt Eino Fridkvist har båda affärskedjorna sålt vantar under namnet Lovikkavantar, trots att det är varumärkesskyddat. Vantar som liknar Lovikkavanten stickas i Kina och säljs för en bråkdel av vad de handstickade dito kostar.

http://tinyurl.com/2lcfp5
http://www.lovikkavanten.se/
 
Det är ju två separata problem som tas upp.

1. Varumärkseintrång
2. Maskinstickat som säljs billigare.

Vad gäller varumärkesintrånget är det ju bara att stämma skiten ur dem, Men vad gäller att det finns billigare alternativ från Asien så är det ju bara att acceptera och se hur man kan möta detta. Det är inte olagligt att tillverka något billigare.
 
Tornedalningarna är ett ursprungsfolk med eget språk (meänkieli). Deras slöjd är således en kulturyttring av ett urfolk. Då tycker jag nog inte att man kan tillverka detta i Kina av etniska kineser.

Tillverkar dom sameslöjd med?

/Patrik
 
Varumärkesskydd ?

Även om jag inte är jurist så hittar jag inte jag inte den magiska symbolen R i en cirkel ® på ett enda ställe på Lovikkavantnes web-sida.

Jag läser väldigt många tekniska manualer och i dessa är man mycket noga (nästan löjligt överdrivet noga) att i att åtminstone inledningen skriva vilka varumärken som tillhör respektive företag.


Per Brune
 
Re: Varumärkesskydd ?

Brune; sa:
Även om jag inte är jurist så hittar jag inte jag inte den magiska symbolen R i en cirkel ® på ett enda ställe på Lovikkavantnes web-sida.
Enligt wikipedia och junosuando.net är det varumärkesskyddat. Men det kanske inte är namnet utan någon logga som är skyddad?

Om man glömt skriva ® i någon publikation, är det då fritt fram för piratkopiering?

Får vem som helst tillverka och sälja Rioja-vin eller Champagne? Eller gäller sådana skydd bara mat och dryck? Eller bara regioner och inte byar?
 
Ett varumärke kan både vara namnet på en produkt och utformningen av en produkt. Skydd för ett varumärke kan ske på två olika sätt ... antingen genom registrering (inom landet eller på internationell nivå) eller genom inarbetning. Varukännetecknet anses inarbetat om det här i landet inom en betydande del av kretsen till vilket det riktar sig är känt som beteckning för de varor som tillhandahålls under kännetecknet (namn och/eller utfromning). Skyddet omfattar då endast det geografiska område och den bransch där märket är allmänt känt som beteckning för märkesinnehavarens varor och/eller tjänster samt under den tid det är inarbetat.
När det gäller inarbetning är skyddet inte lika starkt som om det är registrerat. Märket med ring och R (som jag inte lyckas få till här .. suck) används som symbol för registrerat varumärke.

I fallet Lovikka-vantarna så är givetvis inte vantarna i sig varumärkesskyddade utan just namnet och den traditionella utformningen och dekorationerna.
Det borde gå att föra en process gentemot Konsum och andra butikskedjor som säljer andra produkter med det namnet och den utformningen. Det kan praktiskt sett vara svårare att komma åt tillverkare i andra länder ... men däremot lättare att stämma de som säljer dessa produkter.
En praktisk komplikation är tyvärr att en varumärkesprocess kan bli långvarig och kosta mycket pengar ... även om möjligheten att vinna och få tillbaka dessa är relativt stor ... vilket gör att små producenter har svårare att kunna processa mot stora försäljningskedjor eller liknande. Trist!

En komplikation kan komma upp i sammanhang som detta. Produkter som har blivit så kända under ett namn att namnet i sig har blivit en allmänt vedertagen benämning för produkter av just den typen kan förlora sitt varumärkesskydd. Ett välkänt exempel är produkten Termos som blivit beteckning för en typ av produkter istället för en viss produkt av en viss tilverkare. Andra tillverkare och försäljare har numera sedan länge rätt att producera och sälja termosar" medan själva utformningen av deras logga är skyddad.

Lennart "lagvrängare"
 
Ullfrotte hade liknande problem och försökte märkeskydda namnet, vilket inte gick eftersom det ansàgs generiskt, eller nàt sânt.
 
Det här med juridik är inte bara svårt, det är tyvärr dyrt för den enskilde (om man inte har någon försäkring eller välbeställd organisation bakom sig)

Det räcker att gå till en Stadiumbutik och kolla bland hyllorna. På rätt så många produkter med namnet ”Everest” kan åtminstone jag se från vilket fabrikat och modell man plagierat. Och en enmansförtagare som uppfunnit och skyddat sin konstruktion med patent/ mönsterskydd har nog inte råd att processa mot Stadium.

Per Brune
 
Re: Re: Varumärkesskydd ?

Anders M; sa:
Om man glömt skriva ® i någon publikation, är det då fritt fram för piratkopiering?

Nix, men om man inte ens gör den minimala lilla grejen på sin egen webbplats är det ganska uppenbart att man inte har haft någon strategi för att vårda sitt varumärke och bevaka skyddet. Och då går det så här, och man kan faktiskt inte sitta och grina i efterhand.

Hur tusan ska vi veta att det är ett varumärke om inte ens ägaren berättar det för oss?

Man behöver inte vara så övernitisk som Svenska Olympiska Kommitén och jaga pizzabagare som säljer OS-pizza (eftersom sån jakt faktiskt har negativ inverkan på varumärket), men ett varumärkesskydd bevakar inte sig själv.
 
Lovikka har nog fått ut sitt budskap, framförallt i branchen, eftersom det är lätt att hitta info på diverse websidor om att det är ett registrerat varumärke. Men jag antar att en tornedalsby inte har mycket att sätta emot Konsums och folkrörelsens resurser? De kan nog ganska lätt driva en liten tornedalsfirma i konkurs.

Har kineserna döpt någon by med vantfabrik till Lovikka?

SOK borde stämma Microsoft och Apple som säljer OS :)

[Ändrat av Anders M 2007-02-01 kl 14:13]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.