Lofoten i Juni?

Tänkte ta mig med tåg upp till Bodö och sedan med båt (hurtigrutten?) ut till lofotens västra del. Vad finns det att göra och hur tar man sig runt på lofoten?. Funkar det att lifta? Jag vill inte ha några större strapatser utan bara uppleva nordnorges skönhet med kanske lite kortare vandringsturer med tält. MEN JAG BEHÖVER TIPS!

Tack, tack från Jesper

Kajakpaddlingen är i världsklass på lofoten.

Det går att hyra i Svolvaer, eller hänga med på färdledarledd tur.

Varför inte en klätterkurs på nordnorsk klatreskola i henningsvaer?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,

Jag och några kompisar ska jobba i Svolvear i sommar.
Drar upp från Östersund nån gång i början mitten på Juni med folkabuss om du skulle vara sugen att slippa tågets dunkande.

Hejjonas; sa:
Hej,

Jag och några kompisar ska jobba i Svolvear i sommar.
Drar upp från Östersund nån gång i början mitten på Juni med folkabuss om du skulle vara sugen att slippa tågets dunkande.
Man tackar! Jag vet inte riktigt när jag kan åka men jag hör av mig om det blir aktuellt. Tack så mycket igen för förslaget.

-Jesper

Lofoten

Synnerligen bra val. Vi har bara haft hyrbil när vi varit däruppe, men kolla med turistbyrån om det går att ta sig runt med lokalbuss. Om inte annat så går det att hyra cykel och kajak på rätt många ställen.

En sak att tänka på är att inte vandra själv och vara beredd på att vädret slår om blixtsnabbt. Moln kan komma in från Atlanten på ingen tid alls. När vi var i Reine förrförra sommaren pågick just en räddningsaktion för att hitta en försvunnen turist uppe på fjället. Han hade fått för sig att lämna sina vänner och gå en egen väg ner, men gick bort sig i dimman.

Vi har hyrt kajak och utrustning av http://www.lofoten-aktiv.no båda åren och det har fungerat fint.

Från Å går det båtar över till några fågelöar som ligger längre ut i havet. Dock går båtarna inte på söndagar.

Från Reine går det att ordna med båttur (liten motorbåt) över till en liten by dit man bara kan ta sig med båt. Från byn kan man gå rakt västerut för att komma ut mot den öppna havskusten. Tur-retur tar det inte mer än 2 timmar och det är ganska enkel vandring.

Ta med kamera och mycket film, det är så otroligt vackert ljus.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips