Löshälsskridskofråga

På mina längfärdsskridkor med fast häl är det enkelt att flytta skenan i sidled för att uppnå maximal stabilitet. Jag som lutar innåt med fötterna hela tiden har helt enkelt flyttat in skenan lite, och vips står jag enkelt upprätt.

tänkte köpa löshälsskridsko men är fundersam på hur reglermöjligheten är på en sådan skridsko. Finns den? Behövs den?
 
Skyllermarks blå

På Skyllermarks blå (även Röda) går det att justera i sidled. De är de enda modeller jag känner till som kan det på ett rimligt vis. Om du har behövt på fasthäl kommer du sannolikt behöva på löshäl för att det ska bli riktigt bra. De som har riktigt fin biomekanik behöver inte sidojusteringen.
 
De som har riktigt fin biomekanik behöver inte sidojusteringen.
Det har inte så mycket med biomekaniken att göra, utan handlar om var din naturliga balanslinje ligger i foten. Om den skulle råka sammanfalla med en fabriksinställd mittmonterad bindning så grattis ! Men det gäller en minimal del av befolkningen...
 
Det har inte så mycket med biomekaniken att göra, utan handlar om var din naturliga balanslinje ligger i foten. Om den skulle råka sammanfalla med en fabriksinställd mittmonterad bindning så grattis ! Men det gäller en minimal del av befolkningen...


Denna sk "balanslinje" borde väl dock gå att förändra genom (hård) träning? :) Jag åker på icke justerbara och tycker det fungerar mycket bra.
 
Bindningarna från

Rottefella eller Salomon som används på skridskor är skidbindingar. Skillnaden mellan löparskidornas ca 40-44 mm bredd och skridskoskenans bredd ca 1,3 mm yttrar sig på det sättet att en skidåkare som skatar glider större delen av skäret på insidan av skidan dvs över en ytan med mitten ca 1 cm på insidan av bindingens mitt. Skridskoåkaren med mittmonterad binding glider i stället på en yta som ligger mitt under bidningen. Alltså en biomekanisk skillnad på i storleksordningen 1 cm.

Lite kan kompenseras genom att ändra lutningen av fot och underben men det funkar inte tillnärmeslevis lika bra för mig och jag är inte ensam. Titta t ex hur skenan sitter på hastighetsrör eller hockeyrör.

Sen finns även andra fördelar med skenan närmare fotens insida som att det är mindre risk att sula eller skridsko tar i isen om man åker med väl böjda knän och tar ut skäret långt och med avsevärd lutning av skenan för bättre kraft.

Thure
 
Denna sk "balanslinje" borde väl dock gå att förändra genom (hård) träning? :) Jag åker på icke justerbara och tycker det fungerar mycket bra.

Alla kan naturligtvis förbättra sin balans genom träning, och även sin förmåga att klara av att åka på grillor som inte är inställda/justerade för ens egen balanslinje. Men varför sätta sig i en sits där materialet motverkar din egen njutning och effektivitet ? Speciellt när det rör sig om en sådan enkel sak som att sidojustera skenan. Några millimeter brukar räcka för att göra en enorm skillnad.
 
Kan man inte bara borra nya hål för bindningen för att kunna variera dess läge eller
är det någon specialborr som behövs för det? Garantin borde väl gälla fortfarande sålänge man inte skär bort stora delar som påverkar grundkonstruktionen och dess hållfasthet?
 
Garantin borde väl gälla fortfarande sålänge man inte skär bort stora delar som påverkar grundkonstruktionen och dess hållfasthet?

Blir nog i praktiken en förhandlingsfråga med tillverkaren eller försäljaren. Men även om man tycker att garantin "borde" gälla även då så slutar garantin normalt gälla om man själv ändrar på produkten i fråga. Så man får välja: antingen står man ut med produkten som den är och behåller garantin, eller också ger man upp garantin för att kunna modifiera produkten. Ytterst handlar det om ifall man är villig att eventuellt riskera lite pengar för att kunna anpassa produkten efter sina egna önskemål - jag skulle i din situation ha struntat i garantin och borrat hålen. Handlingsfrihet är värt en del pengar tycker jag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.