Ĺös värmeväxlare / Nansenkärl

Sökte beskrivningar av Nansens snösmälningsutrustning på nätet men hittade inte så mycket.

Fick gå till bokhyllan och fann lite intressant i "Fram över polarhavet" av Fridtjof Nansen svensk översättning 1897 Alb Bonniers boktryckeri del 2 sidan 19 -21 tar med även sidan 18 som handlar lite om tält.

Thure

20250906_221522.jpg
20250906_221607.jpg
20250906_221621.jpg
20250906_221644.jpg
20250906_221725.jpg

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
CO varning .
Jag hade tankar om att ta med vindskydd till Otimus vega men pga CO risk så valdes det bort.
Satt kängorna för vinden samt packning.
Men om man använder kök utanför tältet kan ju det vara ett alternativ men då leder vinden bort mer än man vinner samt ökar vikten på kökslösningen.
Jag har en kastrull med neopren och värmeväxlare men vid mätning av gasåtgång var det obetydlig besparing och vikt ca mer än dubbelt mot den bytta jag använder nu MSR AL (kök kitt).
Har man tillgång till ett labb med professionell CO mätare kan man ju testa.

Men det har Norska försvaret gjort på de kök man valde på i en upphandling.
Inget kök med värmeväxlare fick låga CO värden utan flera gånger så hög som kök utan.

Jag lagar tills nu med få undantag mat i Absid och då redan nedsatt ventilation fast jag öppnar i taket på yttertältet ,och på kvällen vädrar jag även ordentligt efter att köket är avstängt.

F. Nansen hade stora bomulls tält vad jag vet utan innertält så borde vara bra ventilation utom när snöoväder eller i den stenhytta de byggde senare vid övervintring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips