Ĺös värmeväxlare / Nansenkärl

Sökte beskrivningar av Nansens snösmälningsutrustning på nätet men hittade inte så mycket.

Fick gå till bokhyllan och fann lite intressant i "Fram över polarhavet" av Fridtjof Nansen svensk översättning 1897 Alb Bonniers boktryckeri del 2 sidan 19 -21 tar med även sidan 18 som handlar lite om tält.

Thure

20250906_221522.jpg
20250906_221607.jpg
20250906_221621.jpg
20250906_221644.jpg
20250906_221725.jpg

Senast ändrad:
CO varning .
Jag hade tankar om att ta med vindskydd till Otimus vega men pga CO risk så valdes det bort.
Satt kängorna för vinden samt packning.
Men om man använder kök utanför tältet kan ju det vara ett alternativ men då leder vinden bort mer än man vinner samt ökar vikten på kökslösningen.
Jag har en kastrull med neopren och värmeväxlare men vid mätning av gasåtgång var det obetydlig besparing och vikt ca mer än dubbelt mot den bytta jag använder nu MSR AL (kök kitt).
Har man tillgång till ett labb med professionell CO mätare kan man ju testa.

Men det har Norska försvaret gjort på de kök man valde på i en upphandling.
Inget kök med värmeväxlare fick låga CO värden utan flera gånger så hög som kök utan.

Jag lagar tills nu med få undantag mat i Absid och då redan nedsatt ventilation fast jag öppnar i taket på yttertältet ,och på kvällen vädrar jag även ordentligt efter att köket är avstängt.

F. Nansen hade stora bomulls tält vad jag vet utan innertält så borde vara bra ventilation utom när snöoväder eller i den stenhytta de byggde senare vid övervintring.

För snösmältning så kan effektiv överföring av värmen mellan brännaren och kittel ha stor betydelse. Har någon av er testat denna variant?

Kanske ännu bättre inne i vindskydd liknande Trangia?

Thure
Den funkar, då bubblorna kommer från sidan, men den är rätt tung. Det krävs rätt mycket snösmältning innan du har tjänat in mervikten iform av mindre bränsleåtgång...
/Niklas

För snösmältning så kan effektiv överföring av värmen mellan brännaren och kittel ha stor betydelse. Har någon av er testat denna variant?

Kanske ännu bättre inne i vindskydd liknande Trangia?

Thure
Funkar på många kärl men kanske inte i trangias vindskydd. Har ett liggande så jag kan kolla om det funkar, något speciellt du vill ha koll på? Som Niklas svarade så leder det värmen bra men är tungt.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Uppgiften skulle vara att effektivt smälta snö. Tänker mig en större kastrull än Trangias 1,75L kanske ca 3,5L och gärna med värmeväxlare inne I ett vindskydd liknande Trangias men större.

Thure

Tja, om man tänker sig en T27-gryta i ett T25-vindskydd (där de tre blecken antingen har bytts ut eller modifierats för att passa T27-grytorna), så skulle kanske värmeväxlaren få plats mellan vindskydd och gryta.

Kör du en 3,5 liters kastrull, så kanske du behöver koppla samman två MSR värmeväxlare, för att täcka runt hela grytan.

/Niklas

Senast ändrad:
Uppgiften skulle vara att effektivt smälta snö. Tänker mig en större kastrull än Trangias 1,75L kanske ca 3,5L och gärna med värmeväxlare inne I ett vindskydd liknande Trangias men större.

Thure
MSR värmeväxlare passar på Trangia 1,75L men kanske inte optimalt. Trangias kastrull är lite väl avsmalnande. Men oavsett så går den inte ner i vindskyddet med värmeväxlare. Värmeväxlaren ökar diametern med 23-24mm. Provade med en 2,7L Sea to summit och det funkar hyfsat med uppfällda benstöd på Trangias vindskydd men finns en liten risk att kastrullen tippar. 3,7L har för stor diameter för värmeväxlaren standard (byter man ihopsättningsskruv kan det funka). MSR:s egen har lite större diameter än sea to summit och funkar bättre men den är bara 2L.

Bilagor

• IMG_3854.jpg
    IMG_3854.jpg
    647.6 KB · Visningar: 17
  • IMG_3855.jpg
    IMG_3855.jpg
    598.6 KB · Visningar: 14
  • IMG_3853.jpg
    IMG_3853.jpg
    898.6 KB · Visningar: 15
Bäst av de större kastrullerna med värmeväxlare funkar Optimus 3,2L som finns i deras Camp 4 set. Den sitter ovanpå men ändå rätt långt ner. Ingen reflektion från trangias vindskydd på sidorna men den känns ändå bra.

En kastrull som skulle kunna funka är Primus Ulti 2,5L som ska vara 17 cm i diameter vilket är samma som Trangias innre kastrull på 1,5L.

Bilagor

• IMG_3856.jpg
    IMG_3856.jpg
    759.1 KB · Visningar: 12
  • IMG_3857.jpg
    IMG_3857.jpg
    482.2 KB · Visningar: 9
  • IMG_3858.jpg
    IMG_3858.jpg
    534.9 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
@insco Tappar man inte en del i effektivitet när kärlet är så långt från brännaren? Skulle det inte vara effektivare att skippa det övre Trangia-vindskyddet och istället ställa kärlet på skruvar? I kombination med någon av dina värmeväxlare?

Intressant att det inte finns ett större vindskydd till Trangia som tillbehör, för de tillfällen då det finns behov av ett större kokkärl eller snösmältning.

Det skulle jag säga, att effektiviteten minskar. Därför skulle det vara intressant att testa en kastrull med samma diameter som Trangias egen som kan sitta ner i vindskyddet. Kastrullen skulle iof bli rätt högsmal.

Trangias vindskydd med reflektionen även från sidorna är i stort sett lika effektivt som en värmeväxlare.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips