Löptur keb-abisko

hej
har funderat på att springa sträckan med lätt packning i mitten på augusti, vet någon om övernattningar måste bokas, och vad finns att köpa i form av proviant i stugorna, vill egentligen bara ha med mig kläder/ ombyte på turen. räknar med att klara det på 2 dagar.

Åh, det där är en tur jag också planerat, men får vänta till nästa sommar med att genomföra. Hör gärna av dig när du gjort den och berätta!

Generellt tycker jag inte det brukar vara fullt i mitten av augusti, men vill du vara säker så kan du väl boka. Fördelen med att inte boka är att då kan du ta den stuga som passar beroende på hur fort du sprungit. Ring STF och fråga vilka stugor som brukar ha minst belastning, och väg in det när du planerar turen!

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
hej
har funderat på att springa sträckan med lätt packning i mitten på augusti, vet någon om övernattningar måste bokas, och vad finns att köpa i form av proviant i stugorna, vill egentligen bara ha med mig kläder/ ombyte på turen. räknar med att klara det på 2 dagar.

Övernattningar behöver ej bokas i förväg.

Har för mig att det finns en lista på STF's hemsida vad de olika stugorna har för proviant till försäljning. Vet inte om de andra stugorna har någon försäljning men Sälka och Alesjaure är väl de som har lite mer till försäljning PÅ DE TIDER DE ÄR ÖPPNA dvs de är inte öppna hela dagen.

Senast redigerad av en moderator:
Mitten på augusti? Du ska inte satsa på Fjällräven Classic då?

Annars gäller att övernattning inte kan bokas. Ungefärligt proviantsortiment på de stugplatser som har försäljning längs sträckan (Sälka, Alesjaure, Abiskojaure) finns på STF:s hemsida (under Bra att veta), men det när det handlar om just dessa stugplatser är det korta svaret "allt du behöver".

Fattar inte hur någon kan springa i all den stenen, när ni sprungit klart kan ni beskriva hur ni gjorde? Jag tyckte det var nog svårt att gå i hyfsat tempo (men då hade jag å andra sidan några kilo på ryggen oxå, kanske är en helt annan sak med nästan ingen packning).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips