Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kör med Primus gaslampa, UCO lykta med stearin eller lampolja tillsatsen och även gravljus gjorde med platsbehållare (billiga, lätta och lyser länge!) Ger ljus och värme
OBS Kör inte gravljus inne i ett tält! Kolmonoxid!!!
Använder en liten lätt LED-lykta med dimmerfunktion och är "ihopfällbar", av märket Black Diamond Orbit. Kanske inte lika mysigt som en levande låga, men säkrare i tältet och ger mjukt jämnt ljus.
Jag har en sån här trangialykta för värmeljus som syns nedan. Lyser inte tillräckligt för handarbete eller läsning men väl som nattlampa eller för att hitta till sin lägerplats efter kisspausen.
Fyller man den med värmeljus så har man så det räcker för några nätter.
På sommaren lägger jag en myggtablett ovanpå om det är vindstilla.
Behöver man mer ljus är gasollampa att föredra. Finns flera modeller förutom primus.
Fotogenlykta av typen stallykta är ju kul på sitt sätt, men ganska jobbig att frakta utan spill.
(EDIT och med det menar jag att man kan absolut klara sig med bara belysningen från värmeljus. En modern motsvarighet är väl UCOs mindre modell)
Använder min Micron Lantern i tältet ganska ofta, under kontrollerade former dvs. lämnar den inte utan uppsikt och förankrar den väl på samtliga platser där den kan tänkas sättas. Ibland stående i absiden tex.
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...