Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie?

Tittar på att ta en hösttur i Jämtlandsfjällen och har tänkt mig gå Kläppen-Gåsen-Sylarna-Kläppen(över Helgas) men funderar på hur jag enklast tar mig från parkeringen vid Kläppen upp mot Ljungans vindskydd. Är det nån som provat den föreslagna (röda) rutten nedan ?
Det jag är osäker på är hur jag ska ansluta till leden, enligt kartorna finns det ingen stig mellan dom gula markeringarna så det kanske bli tufft att ta sig fram den vägen?


1628685510619.png
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga. Jag har bara gått grusvägen som är lite öster om din röda linje och då gått den markerade sommarleden över bron NO om Ljungris.

Men när jag gräver i minnet så vill jag minnad att terrängen är lättgången och snäll så det är nog inga större bekymmer med sträckan mellan de gula markeringarna.
 
Åker upp på Söndag men tänker ta vägen som Lasse skriver. Men kanske tänker om kommer dock gå så jag kommer från norr.
 
Jag gick precis den runda du tänkt dig för 3 år sedan men jag gick, precis som Lasse, grusvägen upp till Ljungris och sen stigen därifrån. Ska se om jag tog några bilder västerut där man kan se vad det är för terräng. Inbillar mig att det nog inte ska vara så svårframkomligt. Holkendurrie är fint (liksom resten av rundan).
 
Senast ändrad:
Jag kanske skulle ha varit tydligare i min fråga , jag har gått leden förut. En gång med bilen vid Nyvallen då gick vi både upp och ner den vägen (Nyvallen-Holkendurie-Gåsen-Vålosjön-Nyvallen) . Första gången gick vi Kläppen-Helags-Holkendurie-Kläppen men då vart vi lite överraskade av att det inte fanns någon bro högre upp och upplevde det väldigt segt på slutet med grusvägen som jag nu skulle vilja undvika dessutom undrar jag om den bron verkligen finns kvar , den var inte i bästa skick när vi gick där 2017.
1628803029607.png
 
Senast ändrad:
Jag kanske skulle ha varit tydligare i min fråga , jag har gått leden förut. En gång med bilen vid Nyvallen då gick vi både upp och ner den vägen (Nyvallen-Holkendurie-Gåsen-Vålosjön-Nyvallen) . Första gången gick vi Kläppen-Helags-Holkendurie-Kläppen men då vart vi lite överraskade av att det inte fanns någon bro högre upp och upplevde det väldigt segt på slutet med grusvägen som jag nu skulle vilja undvika dessutom undrar jag om den bron verkligen finns kvar , den var inte i bästa skick när vi gick där 2017.
Visa bilaga 36908
😅 Ja den där bron. Jag och hunden gick över den 2018 då var den om möjligt ännu mer fallfärdig så har svårt att tro att den står kvar. Kan ju förstås ha blivit utbytt dock.
Jag förstod din fråga men kan inte riktigt minnas vad det var för terräng där på andra sidan ån. Kan hålla med om att grusvägen blev lite tråkig.
 
Jag skrev om en vandring längs den sträckan, i den här artikeln.

Det jag beskriver i artikeln ska sättas i perspektiv till att vi hade med en vän som aldrig fjällvandrat innan. Vi körde en på tok för lång första dagsetapp (t o m mitten av Holkendurrie).

Stigen genom skogen är slingrig och tog längre tid för oss än vad vi beräknat.

Jag vill minnas att den stiglösa etappen var överkomlig ändå. Lite videsnår, sten, blött och jävligt sådär som det kan vara. :D Skitdrygt för honom, överkomligt för oss andra... Inte så himla svårvandrat egentligen. (Fast minnet tenderar ju att hålla fast vid det som var bra, och nu har det gått 10 år.) Håll höjd..?

Jag gjorde en tur i området i år igen. Nu utgick jag från vägbommen efter Nyvallen. När man då går bilvägen tar det max en timme till Ljungris, tråkig transportsträcka, men en halvtimme senare stod jag på kalfjället efter bron.
 
Vi kom ner där för någon vecka sedan, följde leden ner till Ljungris över bra bro, sedan grusväg ett kort stycke och sedan tog vi stigen som går från vägen ned mot vad över Ljungan (där har det funnits bro någon gång). Inte så bra att komma ner till vattnet, men lätt att vada med det låga vattenståndet, man fick ta av sig kängorna men inte djupare än mitt på vaden när vi gick. Lite svårt att hitta rätt stig på andra sidan bland alla renstigarna fram till rengärdet, därefter lätt att hitta till Kläppen.
Vi ”mötte” vandrare på andra sidan när vi höll på att ta av oss som valde att följa Ljungan på norra sidan utan att korsa, och pratade också med några som gjort så, fungerar tydligen det med men är nog enklare att vada och följa stigarna.
 
Lite svårt att hitta rätt stig på andra sidan bland alla renstigarna fram till rengärdet, därefter lätt att hitta till Kläppen.
Vi ”mötte” vandrare på andra sidan när vi höll på att ta av oss som valde att följa Ljungan på norra sidan utan att korsa, och pratade också med några som gjort så, fungerar tydligen det med men är nog enklare att vada och följa stigarna.
Strava Heatmap (https://www.strava.com/heatmap#15.05/12.70843/62.94358/hot/run) skvallar om att det är en del som som tagit sig fram på den nordvästa sidan precis som du skrev så det är ett alternativ för mig. Men hittade även några som verkar har vandrat mer eller mindre exakt den vägen jag tänkte mig http://privat.bahnhof.se/wb320549/jamtland_2016.html. Det blir nog dagsformen som avgör vad jag till sist väljer :)
Tack alla som svarat!

1629038667196.png
 
😅 Ja den där bron. Jag och hunden gick över den 2018 då var den om möjligt ännu mer fallfärdig så har svårt att tro att den står kvar. Kan ju förstås ha blivit utbytt dock.
Jag förstod din fråga men kan inte riktigt minnas vad det var för terräng där på andra sidan ån. Kan hålla med om att grusvägen blev lite tråkig.
Fortsätter besvara min egen tråd :) Hittade STF Fjällhornets FB sida att nämnda bro renoverades i Juni 2019 så även den vägen ska vara möjlig.https://fb.watch/7p4ECHU3bD/
 
Jag gick ungefär som du beskriver tillbaks från Ljungen till Kläppen i Juli. Jag valde att vika av söderut direkt längs renstängslet och sedan följa det en bit innan jag tog kompassriktning ned mot renstängslets korsning med stigen. Upplevde det som lite lättare att hålla höjd så länge det gick. Ganska lättgången terräng på höjden. (och vackert!). Jag har även tidigare gått grusvägen och tyckte att det skulle vara kul att se något annat, därav vägvalet. Att gå stigen genom skogen är kanske inte den roligaste delen utan mer som en nödvändig transport enligt mig. Man får också vara vaken då det ibland kan vara lätt att tappa bort den och det kan bli lite snårigt om man hamnar utanför. För att ansluta till leden behöver du bara följa renstängslet om du är osäker. Jag skulle välja att gå lite högre än du med tanke på terrängen vid vargtjärnen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Kjellerling Ljungdalen - Fältjägaren Fjällvandring 4
Avarage Samtransport / dela taxi Ösd - Ljungdalen 8/9 Fjällvandring 0
hajof70 Ljungdalen midsommar - kanske inte "vandring" per se men.... Fjällvandring 20
Ljung_dalen Septembervandring från Ljungdalen Fjällvandring 5
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
Elvah Fjällvandring Trondheim-Ljungdalen, tips? Fjällvandring 8
JGK Bastu och boende i Ljungdalen Fjällvandring 5
KarlK86 Till eller från ljungdalen? Fjällvandring 12
Anai Ljungdalen ToR Fjällvandring 1
DagE Ljungdalen - Fältjägarstugan Fjällvandring 1
hendberg Ljungdalen, Sylsjön, Fjällvandring 6
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Nordbjörn Samåkning Östersund-Ljungdalen nu till helgen Fjällvandring 2
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
Ptra Ljungdalen-Helags Fjällvandring 2
Sofino Parkering Ljungdalen (Ljungris) Fjällvandring 10
mojmoj Från Fältjägarstuga till Ljungdalen Fjällvandring 1
gismokvack Med bil till Ljungdalen Fjällvandring 13
tobbe Ljungdalen - Östersund Fjällvandring 1
Ledtips med utgångspunkt från Ljungdalen. Fjällvandring 8
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...