Livslängd sovsäck

Jag använder fortfarande samma dunsäck som när jag tältade med mamma och pappa i slutet av 70-talet, och den värmer gott. Å andra sidan var det nog nästan ingen som rörde den under 80- och 90-talen, så frågan är om det är antal tältnätter eller antal år som är mest relevant när det gäller livslängden?


Samma här då jag fortfarande kör med våra Caravan 1000 dunsäckar från slutet av -70. Bra omvårdnad samt sparsamt använda vissa tider i livet men visst är det kvalitet inblandad.
(Använder likaså Keb3 tält från samma tidsperiod)
 
Samma här då jag fortfarande kör med våra Caravan 1000 dunsäckar från slutet av -70. Bra omvårdnad samt sparsamt använda vissa tider i livet men visst är det kvalitet inblandad.
(Använder likaså Keb3 tält från samma tidsperiod)

Ja när det gäller (välvårdat) dun. Syntet åldras tyvärr alldeles av sig själv.

Skiljer också mellan olika dunkvalitet - min ME-säck höll för sju års användning, är nu platt. Min WM-säck har använts lika många nätter under 10 år och har i princip samma loft som när den var ny.

//J
 
Ni skriver om att förvara sovsäcken hängande. Är det bättre än att förvara den på en hylla i en stor förvaringssäck av tunt tyg?
I min inre bild ser jag att dunen "faller ner" och snedfördelas i dunfacken när säcken hänger.
 
Ni skriver om att förvara sovsäcken hängande. Är det bättre än att förvara den på en hylla i en stor förvaringssäck av tunt tyg?
I min inre bild ser jag att dunen "faller ner" och snedfördelas i dunfacken när säcken hänger.

Snedfördelningen åtgärdas enkelt genom att du skakar på sovsäcken så dunet fördelas jämt före användning. Det man vill undvika under långvarig förvaring är att dunet komprimeras och förlorar sin spänst. Då funkar det alldeles utmärkt med att låta sovsäcken hänga.
 
Oj, det är inte var dag man får svar i en tråd som man initierade för nästan 8 år sedan..jag kan ju passa på att nämna att jag valde en dunsäck och att den är i tipp topp skick fortfarande efter periodvis mycket användande. säcken får givetvis vila hängande och tipset om att knöla ner säcken i påsen istället för att rulla ihop den på ett ordnat sätt verkar fungera för att undvika att dunet "kollapsar"...

/stefan
 
Satt och surfade runt efter lite tips om hur jag ska sköta om min nya syntetsäck och snubblade på den här tråden. Att jag dessutom skrivit i den för åtta år sedan var ju lite kul! Min då så fina säck som nu är +20 år fungerar inte lika bra längre. Skulle säga att den tvärdog för två år sedan. Har alltid kunnat använda den -20 utan problem men senast jag sov i den var det bara 10 minus och jag frös!

Nu har jag köpt en Haglöfs Zensor Nordic winter i syntet.

Frågan är vad som är bäst för en syntetsäck? Min gamla säck har i princip alltid legat i sin påse. Jag har alltid "knökat" ner den. Aldrig rullat. Den höll i +18 år. Med det vittnesmålet kanske jag redan svarat på min egen fråga men jag kan ändå inte låta bli att undra?
Spontant skulle jag vilja förvara sovsäcken i en större påse för att ge den mer "luft" Typ som man gör med dunsäckar.
Finns det generella råd för hur syntetsäckar ska förvaras? Tänker mest på knöka/rulla-problematiken och om man kan förvara den i sin packpåse!

Nu väntar jag bara på att lyckas tima årets kallaste natt igen för att sova ute. Har lyckats ganska bra dom senaste åren!
 
Satt och surfade runt efter lite tips om hur jag ska sköta om min nya syntetsäck och snubblade på den här tråden. Att jag dessutom skrivit i den för åtta år sedan var ju lite kul! Min då så fina säck som nu är +20 år fungerar inte lika bra längre. Skulle säga att den tvärdog för två år sedan. Har alltid kunnat använda den -20 utan problem men senast jag sov i den var det bara 10 minus och jag frös!

Nu har jag köpt en Haglöfs Zensor Nordic winter i syntet.

Frågan är vad som är bäst för en syntetsäck? Min gamla säck har i princip alltid legat i sin påse. Jag har alltid "knökat" ner den. Aldrig rullat. Den höll i +18 år. Med det vittnesmålet kanske jag redan svarat på min egen fråga men jag kan ändå inte låta bli att undra?
Spontant skulle jag vilja förvara sovsäcken i en större påse för att ge den mer "luft" Typ som man gör med dunsäckar.
Finns det generella råd för hur syntetsäckar ska förvaras? Tänker mest på knöka/rulla-problematiken och om man kan förvara den i sin packpåse!

Nu väntar jag bara på att lyckas tima årets kallaste natt igen för att sova ute. Har lyckats ganska bra dom senaste åren!

Så vitt jag vet är problemet det samma oavsett dun eller syntet. Ligger säcken komprimerad kommer fodret med tiden att anpassa sig efter denna kompimering, och du får mindre loft och sämre isolering. Många säger dessutom att syntet tål komprimering sämre.

Jag hänger mina säckar över skidstavar i källaren. De hänger på mitten så jag kan nog vänta mig en lokal komprimering med tiden =)
 
Flyttlåda är mitt tips. Skyddar från eventuella UV-strålar och låter säcken ligga luftigt utan att något trycker på den från något håll (utom gravitationens krafter då).

Att låta den hänga i garderoben på galge säger ju sig själv att den kommer bli påverkad av galgen.
 
Flyttlåda är mitt tips. Skyddar från eventuella UV-strålar och låter säcken ligga luftigt utan att något trycker på den från något håll (utom gravitationens krafter då).

Att låta den hänga i garderoben på galge säger ju sig själv att den kommer bli påverkad av galgen.

Givetvis, men ställ dig frågan vad som är värst.

*En lätt kompression över en stor del av säcken (låda)
eller
*En skarp hård komprimering som är ett par cm bred (galge)

Bäst är nog att hänga i de öglor som ofta finn i fotänden =)

PS.
På affärerna hänger några butiksexemplar upphängda efter konstens alla regler, men sen när man ska handla så hämtas en annan på lager. Den kommer ut från lagret i sin påse. Jag är tveksam till att de hänger korrekt och tar plats på lagret =)
 
skötsel av dunsovsäck:

När du tvättar dun så blir den lite sämre varje gång eftersom det naturliga fettet i dunet tvättas bort. Så undvik att skita ner sovsäcken genom att använda sovsäckslakan eller som jag gör ett tunt superunderställ.. MAO tväta bara om det verkligen behövs, satsa på bra vädring så mycket det går. Skall du tvunget tvätta den vilket man förr eller senare måste annars så blir sovsäcken sämre för att den är skitig så e det väl lämpligt att tvätta den för hand i ca.40grader, använd det tvättmedel som tillverkaren föreskriver. Torka säcken i tumlare med tennisbollar för att få tillbaka fluffigheten, vissa säger att det räcker med att den hänger luftigt. VId förvaring så skall den torkas och vädras samt förvaras upphängd inte nerstoppad i packpåsen, aldrig i packpåsen.. När du e ute med din sovsäck så rulla inte den utan strula ner den i packpåsen så blir allt bra! Har säkert glömt skitmykke...

Jag har ganska nyss köpt en dunsäck som ligger på vinden i en stor meshpåse. är det tillräckligt luftigt undrar jag? Packpåsen är vattentät och används bara i fält.
 
Jag har ganska nyss köpt en dunsäck som ligger på vinden i en stor meshpåse. är det tillräckligt luftigt undrar jag? Packpåsen är vattentät och används bara i fält.

Det räcker väl. Men efter tvätt förespråkar jag som många andra, torktumla säcken.
Det finns flera exempel på säckar som hängt på tork och efter inpackandet drabbats av
röta. Säcken har känts torr men mitt i den har fukt funnits kvar.

Mvh Glenn
 
Glöm inte...

Sovsäckslakan så behöver man inte tvätta säcken lika ofta...
Sovsäcksöverdrag skyddar säcken mot smuts, fukt, vassa kanter, eldflugor, uv-ljus etc...

Båda alternativen isolerar och ger en varmare säck och säcken slits inte lika hårt...
Minus är att ventilation från säcken kan va knivig och vikten ökar något...

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas-73- Livslängd Bo och sova 5
mattiasland Livslängd PU-belagd väv och dukkvaliteter. Bo och sova 0
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
MTB Sovsäckarnas livslängd Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.