Litet multitool - Gerber Shortcut?

pga knivlagen har jag fått downsiza. Fullstora multitools med låsbart blad får endast vara med i skogen eller motsvarande.

Till vardags en victorinox nail clip 580 på nyckelknippan alltid. Oftast kompletterad med en leatherman sideclip. Finns inte att köpa ny längre, men är en mycket bra kompromiss i storlek tycker jag. Det ej låsbara bladet gör att jag hoppas klara mig ur klammeri med rättvisan, men i tveksamma lägen lämnar jag den hemma.
Jag har funderat på att runda av spetsen på den för stt göra den ännu snällare. En vass spets finns ju på den lilla 580:n.

Med dessa två tycker jag alla områden är täckta. I 580:n dessutom ett firefly eldstål.

Victorinox classic

Min förra nötte jag ut saxen på men då klippte jag tusentals bitar 550-lina. Kniven tål utan problem att göra grillpinnar och öppna paket inklusive gröns plastband på lastpallar.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Victorinox classic

Min förra nötte jag ut saxen på men då klippte jag tusentals bitar 550-lina. Kniven tål utan problem att göra grillpinnar och öppna paket inklusive gröns plastband på lastpallar.
Tack för svar, men jag söker alltså ett multiverktyg med en större, kraftigare sax som t ex på Leatherman Micra. Men jag börjar få koll på vilka modeller som finns, nu gäller det bara att välja.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips