liten fickkniv

Den inköpta kniven kostade väl dessutom inte mer än £24 om jag läste rätt på hemsidan? Lite ha-begär fick jag:).

Fällkniven är löjligt dyr för mig, och jag delar gro's kommentarer om utseendet. Den är lite varken eller...

Min favorit är också en en Victorinox med alu-sidor. Skrämmer ingen.

/andreas

/Andreas
 
Den är cnc-tillverkad för det första. De använder idiotiska säljtermer som "proffesionella jägare" finns det ens några sådana i Sverige? Den kostar absurt mycket. Den har sjukt fula torxskruvar istället för nitar. Den har fel bladform. De säger att "knivbulten är gängad" vilket är en omöjlighet då SIS fastslår att en bult är ett ogängat fästelement. Den har en ful bygel, man behöver ingen jädra fångrem på en fickkniv. Har en öppning genom hela skaftet vilket gör att damm och bös kommer samlas i den. Den har massa fultext i 90-tals font på bladet. En avskyvärt ful blaffa på skaftet med kronmärkning, vilket är fånigt då den inte är kronmärkt.

De försökte tolka en klassisk fickkniv men misslyckades kapitalt då de ville modernisera, vilket är diametralt motsatt till klassiker, de är det för att de inte har moderniserats. Sett någon le corbusier fåtölj ihopsatt med torx T70 skruv och stora loggor och ett hål i mitten i skinnet nån gång? Man moderniserar som sagt inte klassiker. Finns inget behov.

Bästa sågningen jag läst! :D
 
Nu är det sent i tråden, men jag vill slå ett slag för en trevlig fransos: Laguiole. Finns många olika, från industriellt tillverkade till mer påkostade.

En fin attiralj att skära korv med. Lite mer finlir än Opinel, men å andra sidan inget att tälja med direkt.

Inlägget skrivet med mobil
 
Nu är det sent i tråden, men jag vill slå ett slag för en trevlig fransos: Laguiole. Finns många olika, från industriellt tillverkade till mer påkostade.

En fin attiralj att skära korv med. Lite mer finlir än Opinel, men å andra sidan inget att tälja med direkt.

Inlägget skrivet med mobil

Denna typ av kniv var en kandidat men de var lite långa tyckte jag.
 
Nu är det sent i tråden, men jag vill slå ett slag för en trevlig fransos: Laguiole. Finns många olika, från industriellt tillverkade till mer påkostade.

En fin attiralj att skära korv med. Lite mer finlir än Opinel, men å andra sidan inget att tälja med direkt.

Finns det någon fällkniv som är bra att tälja med och håller för det ?
 
En täljkniv

är för mig i första hand en fastbladare p g a bättre förhållande mellan styrka vikt och bladtjocklek.

Sen skall alla knivar som man hanterar med kraft passa den egna handen varför det blir ganska subjektivt.

Men EKA 92 är rätt bra som täljkniv för att vara fällkniv, för mig och min högerhand.

Thure
 
Inspirerad

Blev inspirerad av Gro och kunde inte låta bli att skaffa mig en liten fällkniv också. Den kom på posten idag: En Farmers Sheepsfoot Redwood double bolster tillverkad av Trevor Ablett.
 

Bilagor

  • T.Ablett Farmers Sheepfoot 2.jpg
    T.Ablett Farmers Sheepfoot 2.jpg
    34.6 KB · Visningar: 625
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...