liten fickkniv

Skulle falla mig in att köpa nåt från fällkniven. Övervärderade bräckjärn. Estetisk är de på samma nivå som lada niva.
 
Skulle falla mig in att köpa nåt från fällkniven. Övervärderade bräckjärn. Estetisk är de på samma nivå som lada niva.
Fast i ärlighetens namn så är det inte stor skillnad i godstjocklek mellan motsvarande knivar från Fällkniven och A. Wright.

Exempelvis så har Fällkniven U2 ett 64 mm långt blad som är 2,5 mm tjockt.

A Wright Ettrick har ett 60 mm långt blad och 2,4 mm tjockt blad. Geometriskt är de i princip identiska. Fällkniven U2 väger 42 g och Ettrick väger 51 g.

Det gäller m a o att jämföra likvärdiga knivar :). De flesta av Fällknivens alster är runt 3 mm tjocka i bladet. A Wright är genomgående 2,4. Skillnaden är således inte så stor. Att därför kalla Fällknivens alster för bräckjärn är en våldsam överdrift ;).

Däremot håller jag med om att Fällkniven har ganska substantiella priser rent generellt. Detta trots att man tar hänsyn till den högra graden av kvalitet (oftast).

~Paul~
 
Brukbarheten förefaller gång på gång få stå tillbaka för design och märke. En kniv är ett skärande verktyg, för uppgifterna klyvning, brytning finns lämpligare verktyg.
Den som tror att det blir bättre skäregenskaper med en tjockbladigare kniv för den är rejälare förstår inte vad gunduppdraget skära innebär.
De flesta modeknivar är inte praktiska skärverktyg. Men sannorlikt njuter mången av att kunna beskriva sin knivsamling istället för att gå ut och bruka dem praktiskt.
Smaken är som baken delad.
go tur
 
Den som tror att det blir bättre skäregenskaper med en tjockbladigare kniv för den är rejälare förstår inte vad gunduppdraget skära innebär.
Fast utan att precisera närmare än så här så stämmer inte detta påstående. Titta på min usla teckning här:



Bladet B är det som är tunnast över ryggen, dvs minst tjockbladigt. Trots det så är det just detta blad som är allra minst effektivt på att skära. Detta huvudsakligen pga att sidorna inte är tillräckligt avverkade och att kniven har en liten primäregg. Friktionen blir därför avsevärt större än för både kniv A och kniv C.

När man jämför kniv A och C så ser man att den förra har ett tunnare blad men eftersom det inte är lika brett som i exemplet C så blir eggvinkeln större och därmed är inte lika skäreffektivt som blad C.

Med andra ord. Det tjockaste bladet är det som är mest skäreffektivt ;).

Jämförelsen mellan A Wright-knivar och Fällknivens diverse alster är just av denna natur. Dvs, man måste ta hänsyn till bladets övergripande geometri och inte enbart stirra sig blind på bladtjockleken.

~Paul~

PS Bild B är ett typexempel på hur de flesta amerikanska knivblad ser ut när de inte är skålslipade.
 
Förhoppningsvis slipper jag hamna i en situation där jag måste klyva ved, timra hus eller slöjda husgeråd med enbart min fickkniv.
 

Farmers sheepfoot, den som är 3.8 tum och i rosenträ. Tycker om den formen för skärande arbete, och den ser ju rätt harmlös ut. Trä är finare än buffalohorn och hjorthon tycker jag. Jag ville ju egentligen ha trevor ablett och på steel city rekommenderade de arthur wright som ersättning. Jag handlade i slutändan på amazon, då de redan har min adress och sånt.

Man kan nörda in på prestanda och diskutera användningsområden, bladgeometri, stål och sånt in absurdum, här valde jag bara efter estetiska preferenser, utöver bladform. Och på en kniv av den här typen är det tekniska inte så viktigt. Jag är tillräckligt gammal och förnumstig för att stå över den typen av optimiseringsövningar.
 
Härligt med ny kniv, magkänslan ska vara rätt. Ge oss lite bilder när du har den i din hand!

Angående den övriga diskussionen så tycker jag att min Fällkniven TK4 har en av de mer genomtänkta designerna på marknaden. Med ett clip, enhandsöppning och ett blad på 2-2.5mm istället för 3 så hade den varit ännu bättre. Så visst kan de göra bra knivar, men som sagt oftast för dyrt.

Seobserver har en god poäng. Den fläskiga bräckjärnstrenden som råder på knivmarknaden är till för samlare och feltänkande teoretiker.. Den här ligger i min ficka.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    5.8 KB · Visningar: 616
1. 3.8 tum och i rosenträ.

2. Tycker om den formen för skärande arbete, och den ser ju rätt harmlös ut.

3. Man kan nörda in på prestanda och diskutera användningsområden, bladgeometri, stål och sånt in absurdum, här valde jag bara efter estetiska preferenser, utöver bladform. Och på en kniv av den här typen är det tekniska inte så viktigt.

4. Jag är tillräckligt gammal och förnumstig för att stå över den typen av optimiseringsövningar.
Några kommentarer.

1. Rose Wood betyder inte rosenträ i den mening att träet tas ur en rosenbuske. Det handlar i stället om Dalbergia som ibland också kallas lite slarvigt för jakaranda. Jakaranda är dock egentligen en prydnadsväxt så vanligtvis syftar man på någon art ur släktet Dalbergia när man pratar om jakaranda.

Det finns många sorter av Dalbergia (ett stort släkte). En del av dessa underarter som t ex Dalbergia Baronii (Madagascar rosewood) och Dalbergia Nigra (Brazilian rosewood) kallas också för palisander.

Dalbergia Retusa hör också palisander-släktet till men är mer känt under sitt handelsnamn - cocobolo.

2. Absolut. Jättefin!

3. Förstår att den här punkten är riktad till mig :).

Om jag har förstått det korrekt från dina olika inlägg så ämnar du verkligen använda den här kniven. Att därför påstå att du valde enbart efter estetiska preferenser är väl inte helt korrekt, eller hur ;)?

Eftersom det tydligen handlar om en användarkniv så borde du ju vara någorlunda intresserad av hur kniven faktiskt uppför sig i samband med praktiskt arbete? Detta har ju inget med nörderi att göra.

4. Fast vad har detta med ålder att göra? Visst borde du vara någorlunda intresserad av det praktiska handhavandet av en kniv som trots allt kostar några hundralappar och som du dessutom haft vissa besvär med att anskaffa?

~Paul~
 
Fällkniven.se sa:
Dessa knivar följer det svenska, minimalistiska konstspråket, där formen följer funktionen. Resultatet är ett eggverktyg som är lätt och följsamt att hantera - en svensk kniv i världsklass.

Ehhh, va? Minimalistiskt? Knappast. Och linjer som en, återigen, lada niva. Ska man då slänga på clips o skit så blir det ju etter värre. Och varför kronmärkt? Lär ju knappast ha nåt M-nummer... Tack men nej tack.

Fällkniven.se sa:
Kniven levereras i en mycket snygg låda som du kan använda som display för kniven, när du använder kniven så följer det med ett fodral i stark Cordura.

Hahahahahaha, först beskriva den som en arbetshäst och sen skicka med en 'snygg låda' att använda som dispay. How about no? 1349 gånger nej.

Fällkniven.se sa:
There is a straight connection between price and quality and for sure, you understand that a cheap knife cannot provide much of a quality. So, buying many cheap knives, you are wasting our limited earth resources and still you need to replace them every year because they don’t stand up to your expectations.

De som har vandrat ett par år på denna jord och inte stirrat sig blind på underlaget kan förmodligen förkasta antagandet att det finns ett rakt förhållande mellan pris och kvalitet. Jag använder ganska ofta farfars träskaftade mora, även om pappsliran gått hädan för längesen så har den många år kvar. Den var billig (i förhållande till kvalitet) och har redan nu kommit ner på en nivå i pris-per-användning som kommer ta tusentalet år för fällkniven att nå. Om deras kunder nu inte haft sönder dem eftersom de uppenbarligen inte kan hantera 'vanliga' knivar, eller har helt absurda förväntningar på sina knivar.

Jag skulle kunna raljera över fällkniven hur länge som helst, men jag har viktigare saker för mig. Och folk får gärna förlusta sig fällkniven och samla eller vad man nu gör, men kalla dem aldrig någonsin för prisvärda.
 
Några kommentarer.

1. Rose Wood betyder inte rosenträ i den mening att träet tas ur en rosenbuske. Det handlar i stället om Dalbergia som ibland också kallas lite slarvigt för jakaranda. Jakaranda är dock egentligen en prydnadsväxt så vanligtvis syftar man på någon art ur släktet Dalbergia när man pratar om jakaranda.

Det finns många sorter av Dalbergia (ett stort släkte). En del av dessa underarter som t ex Dalbergia Baronii (Madagascar rosewood) och Dalbergia Nigra (Brazilian rosewood) kallas också för palisander.

Dalbergia Retusa hör också palisander-släktet till men är mer känt under sitt handelsnamn - cocobolo.

2. Absolut. Jättefin!

3. Förstår att den här punkten är riktad till mig :).

Om jag har förstått det korrekt från dina olika inlägg så ämnar du verkligen använda den här kniven. Att därför påstå att du valde enbart efter estetiska preferenser är väl inte helt korrekt, eller hur ;)?

Eftersom det tydligen handlar om en användarkniv så borde du ju vara någorlunda intresserad av hur kniven faktiskt uppför sig i samband med praktiskt arbete? Detta har ju inget med nörderi att göra.

4. Fast vad har detta med ålder att göra? Visst borde du vara någorlunda intresserad av det praktiska handhavandet av en kniv som trots allt kostar några hundralappar och som du dessutom haft vissa besvär med att anskaffa?

~Paul~

Punkt 3 var inte enbart riktad till dig, du har ett gediget kunnande, och det respekterar jag. Men jag har insett att jag inte kommer märka skillnad på de arbetena som jag kommer använda den till (typ öppna förpackningar, skära en bit korv etc.). Skulle det röra sig om mer kritiska arbeten, som ett hyvelstål eller en kirurgisk skalpell skulle jag nog grotta ner mig. Men t.ex. skogsknivarna som jag använder sammanlagt 2-3 veckor per år så är jag inte så noga, jag vet att jag kan bryna dem så de funkar och gör det jag vill att de ska göra. Jag lämnar dem inte fuktiga i sliran, och jag fettar in dem vid längre förvaring. De funkar och där lämnar jag det hän.

Och visst handlar det om estetiska preferenser när jag vill att den ska se harmlös och klassisk ut.

Intressant med rosenträ, jag trodde det var just rosenträ, precis som körsbär är körsbärsträd och äppelträ är trä från ett äppelträd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.