liten fickkniv

Ehhh, va? Minimalistiskt? Knappast. Och linjer som en, återigen, lada niva. Ska man då slänga på clips o skit så blir det ju etter värre. Och varför kronmärkt? Lär ju knappast ha nåt M-nummer... Tack men nej tack.

Hahahahahaha, först beskriva den som en arbetshäst och sen skicka med en 'snygg låda' att använda som dispay. How about no? 1349 gånger nej.

De som har vandrat ett par år på denna jord och inte stirrat sig blind på underlaget kan förmodligen förkasta antagandet att det finns ett rakt förhållande mellan pris och kvalitet. Jag använder ganska ofta farfars träskaftade mora, även om pappsliran gått hädan för längesen så har den många år kvar. Den var billig (i förhållande till kvalitet) och har redan nu kommit ner på en nivå i pris-per-användning som kommer ta tusentalet år för fällkniven att nå. Om deras kunder nu inte haft sönder dem eftersom de uppenbarligen inte kan hantera 'vanliga' knivar, eller har helt absurda förväntningar på sina knivar.

Jag skulle kunna raljera över fällkniven hur länge som helst, men jag har viktigare saker för mig. Och folk får gärna förlusta sig fällkniven och samla eller vad man nu gör, men kalla dem aldrig någonsin för prisvärda.
Visst har du rätt i många av dina iakttagelser. Som sagt så är Fällknivens diverse modeller rejält dyra, detta har jag redan nämnt i tidigare inlägg.

Personligen är jag heller inte så förtjust i utskjutande clips och tumknoppar, samt en del modeller som enligt min mening flirtar lite för mycket med den amerikanska kontinenten.

Men. Man kan inte komma ifrån att det trots allt handlar om kvalitetsknivar. Både ur materialsynpunkt liksom ur precisionssynpunkt. Att därför diskutera prisvärdhet i kronor och ören är en grannlaga uppgift. För vissa är knivarna värda sitt pris, för andra som dig är de inte det ;).

~Paul~
 
1. Punkt 3 var inte enbart riktad till dig, du har ett gediget kunnande, och det respekterar jag.

2. Men jag har insett att jag inte kommer märka skillnad på de arbetena som jag kommer använda den till (typ öppna förpackningar, skära en bit korv etc.). Skulle det röra sig om mer kritiska arbeten, som ett hyvelstål eller en kirurgisk skalpell skulle jag nog grotta ner mig. Men t.ex. skogsknivarna som jag använder sammanlagt 2-3 veckor per år så är jag inte så noga, jag vet att jag kan bryna dem så de funkar och gör det jag vill att de ska göra. Jag lämnar dem inte fuktiga i sliran, och jag fettar in dem vid längre förvaring. De funkar och där lämnar jag det hän.

3. Och visst handlar det om estetiska preferenser när jag vill att den ska se harmlös och klassisk ut.

4. Intressant med rosenträ, jag trodde det var just rosenträ, precis som körsbär är körsbärsträd och äppelträ är trä från ett äppelträd.
1. Tackar ödmjukast!

2-3. Förstår. Helt klart är att ju mindre man använder en kniv desto viktigare blir det estetiska. Det är ju bl a därför undertecknad äger så många vitrinskåpsdrottningar ;).

4. Det är rätt vanligt att folk tror att det verkligen handlar om rosenbuskar :). Du är inte ensam. Missuppfattningen uppkom för några tiotals år sedan när en välkänd firma översatte namnet direkt från engelskan utan att ta reda på det latinska namnet. Sedan dess har vi fått dras med denna irriterande missuppfattning/felanvändning av namnet.

~Paul~
 
Knivar

finns det så omåttligt många modeller av och de flesta är inte attraktiva för min del på samma sätt som inte så många klädesplagg i en affär känns aktuella att köpa.

En dyr kniv som ligger väl i handen är lite som en klocka eller ett smycke. Den får affektionsvärde och då blir priset lite ointressant.

Thure
 
1. Tackar ödmjukast!

2-3. Förstår. Helt klart är att ju mindre man använder en kniv desto viktigare blir det estetiska. Det är ju bl a därför undertecknad äger så många vitrinskåpsdrottningar ;).

4. Det är rätt vanligt att folk tror att det verkligen handlar om rosenbuskar :). Du är inte ensam. Missuppfattningen uppkom för några tiotals år sedan när en välkänd firma översatte namnet direkt från engelskan utan att ta reda på det latinska namnet. Sedan dess har vi fått dras med denna irriterande missuppfattning/felanvändning av namnet.

~Paul~

Ang. 2-3, min skogsfavorit, en strömeng 9 tummare, försökte jag hålla i fint skick i början, nu ser den ut som kriget, trots otaliga omgångar med scotchbrite, tungolja, danish-olja och annat på handtaget. Patina i vänstervarv över hela bladet. Men den gör sitt jobb och är enkel att bryna. Fast en sak står ut, mässingen! Den blänker som ny efter häxans..

Hur är cases fällknivar i kvalitet? Misstänkt med generiskt rostfritt i bladet bara. Får nog bli en eastern cutlery senare.
 
1. nu ser den ut som kriget, t

2. Hur är cases fällknivar i kvalitet? Misstänkt med generiskt rostfritt i bladet bara. Får nog bli en eastern cutlery senare.

1. Det är rätt charmigt med knivar som visar rejäla spår av användning! Har också ett gäng sådana. Mina kelningar ;).

2. Kvaliteten ligger ungefär i mitten av skalan av fabriksgjorda knivar. Stålet är antingen 1095 med adderat krom och vanadin eller rostfritt 420HC. Det är ett mycket enkelt stål som utan inblandning av Paul Bos (Buck-kemisten) är tämligen mediokert.

Case har dessutom tillverkat enstaka serier i ATS-34, BG42 och 154CM.

~Paul~
 
Brukbarheten förefaller gång på gång få stå tillbaka för design och märke. En kniv är ett skärande verktyg, för uppgifterna klyvning, brytning finns lämpligare verktyg.
Den som tror att det blir bättre skäregenskaper med en tjockbladigare kniv för den är rejälare förstår inte vad gunduppdraget skära innebär.
De flesta modeknivar är inte praktiska skärverktyg. Men sannorlikt njuter mången av att kunna beskriva sin knivsamling istället för att gå ut och bruka dem praktiskt.
Smaken är som baken delad.
go tur

Fast en kniv som alltid är med, blir ofta lite allehandaverktyg. Därför det är bra med mer än en.. Vad man sysslar med och hur man lever, spelar nog in rätt mycket också.
Var ute nu och sorterade gamla fönster, som jag sparat för glasets skull. På ett satt en prima termometer spikad och då bände fulkniven bort denna. Hade tagit emot att göra det med en enda vass kniv.
 
Fick den igår.

13010494653_a068e229fd_c.jpg


Precis lagom. Har flyttat in i innerfickan!

13010489533_0a2b421f32_b.jpg


Stora händer, men trots den lilla knivstorleken får man ett okej grepp.

Finish får typ 8/10, nån liten miss, men passningen får nog 9/10, löper riktigt fint och eggen har inte kontakt med några metallytor i nedfällt läge. Slipningen är flat med liten sekundär egg. Hyffsat vass direkt ur förpackningen.
 
Med risk för att slå på en död häst, vad gör Fällkniven GP så vansinnigt mycket sämre än den där?
Min var snorvass ur lådan (ja, jag vet vad en vass kniv är) Passning mycket bra men inte perfekt. Storlek motsvarar den du visar, gro. Priset från XXL var mycket humant.
//Per
 
Med risk för att slå på en död häst, vad gör Fällkniven GP så vansinnigt mycket sämre än den där?
Min var snorvass ur lådan (ja, jag vet vad en vass kniv är) Passning mycket bra men inte perfekt. Storlek motsvarar den du visar, gro. Priset från XXL var mycket humant.
//Per

Den är cnc-tillverkad för det första. De använder idiotiska säljtermer som "proffesionella jägare" finns det ens några sådana i Sverige? Den kostar absurt mycket. Den har sjukt fula torxskruvar istället för nitar. Den har fel bladform. De säger att "knivbulten är gängad" vilket är en omöjlighet då SIS fastslår att en bult är ett ogängat fästelement. Den har en ful bygel, man behöver ingen jädra fångrem på en fickkniv. Har en öppning genom hela skaftet vilket gör att damm och bös kommer samlas i den. Den har massa fultext i 90-tals font på bladet. En avskyvärt ful blaffa på skaftet med kronmärkning, vilket är fånigt då den inte är kronmärkt.

De försökte tolka en klassisk fickkniv men misslyckades kapitalt då de ville modernisera, vilket är diametralt motsatt till klassiker, de är det för att de inte har moderniserats. Sett någon le corbusier fåtölj ihopsatt med torx T70 skruv och stora loggor och ett hål i mitten i skinnet nån gång? Man moderniserar som sagt inte klassiker. Finns inget behov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.