Lite tips och trix till hammocken?

God kväll alla uteliggare! :)

Sitter och inväntar hammockvåren och funderar lite över uppgraderingar.
Är en sjukt nöjd ägare av en Hennessy Deluxe zip hammock samt en DD xl tarp(ja, jag gillar lyx och tunga prylar:).

Har funderat lite över det det med whoopie slings. Är det så in i hel***e mycket bättre än t ex min nuvarade upphängning med 1,5 meter tree hugger med två metall ringar som man trär repet igenom(kolla youtube om ni inte sett). Tycker att det är sjukt smidigt.
För och nackdelar?

Isolering?. "Byggde" ett eget bestående av en kärna av 10mm liggunderlag tillskuret på längd efter undertecknads torso(och lite lår) täckt med en "foliefilt". Har bara provat det en gång och det verkade funka då iaf. Men då va det ju hyggligt varmt ute ändå. Är ett uppblåsbart liggunderlag i sig själv bättre för att hålla kylan borta från ryggen?

En underquilt? Visst!.............. men jag frös ju för fan mitt på sommaren en natt. Känns onödigt att alltid ha med sig två "sovsäckar". Vill ju gärna ha nåt lite mindre och smidigare för att spara utrymme till oxfilé, öl och fiskeprylar.(jag vet, jag gillar lyx och tunga prylar)
Tips?

Well, det va allt...för nu.....

tack

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jag är GRYMT nöjd!

Japp, jag kollade redan när jag köpte den på allt det där.

Man vill ju såklart ha allt, men jag får kompromissa lite nu då jag i princip byggt en egen "radiant-pad" och tyckte inte det va tillräckligt komfortabelt. Deras är förmodligen bättre men ett uppblåsbart liggunderlag borde ju vara bättre?. Eller?

Dessutom är det gott att kunna använda det till tältet också. Är sjukt trött på att sova på min gamla skummadrass. Dags för lite lyx:)

Jag har också en Hennessy Deluxe och är lika nöjd som dig.
Kör med karbin till tree-huggern och sen två stålringar i karbinen där man bara trär igenom "hammock-repet", funkar kanon.

Jag har inte skaffat UQ ännu utan har kört med ett skumplast liggunderlag och ett thermarest som täcker halva kroppen, fungerar bra under sommaren. Funderar på att fixa en DIY UQ.

Visst är det bra med stålringarna!?
Love that lösningen faktiskt. Det är bara det att man blir sugen på att gotta in sig lite i amsteel och whoppie-slings....bara för att man är lite prylnörd:)...Funkar det bra med karbinhake?. Min lösning istället för karbinhake är en pålstek i varje ände på mina 1500mm tree huggers där det i den ena änden på båda sitter två metallringar. Lätt att lösa upp och knyta om beroende på tjocklek på träd. Dagens tips!:)

tack för respons!

För min del går jag i väntans tider efter att ha beställt en UK-hammocks winter Underquilt. :)

Jag vet att http://www.utomhusbutiken.se/ har beställt in Hennessy Hammock shelter, för min del tänker jag separat beställa en Radiant Double Bubble Pad därifrån för att att använda sommartid då jag inte behöver min vinterqult.

bubblepad-680px.jpg

Föredrar plattband + dubbla ringar framför whoopie slings. Lättare/snabbare att justera, mindre att meka med. KISS.

Sov i förra veckan 3 nätter i min DDhammock, -22 som kallast :) Myggnätet är förvånansvärt effektivt som snöskydd - hade ingen tarp över för att kunna ligga och se på månen och stjärnorna...

Enda jobbiga är när fukten i utandningsluften kondenseras i mustachen/skägget och sen rinner som kalla droppar nerför kinderna, huh.

Precis!?

Ska också prova massa minusgrader men har inte kommit ut ännu. :(

Hur som, så återkopplar jag till värme på ryggen. Jag är inte ute efter en underquilt för minus 387 grader celcius...utan endast lite goe isolering en lite svalare höst eller vårnatt. Är ett uppblåst liggunderlag typ thermarest pro-lite bättre än en "värmefilt"?.

Snart vår igen:)

Jag har använt ett vanligt cellplastunderlag (modell budget) och en thermofilt ner till -5 vilket fungerade finfint. Uppriktigt talat hade jag nog klarat mig med bara thermofilten.

16107.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips