Lite tips och trix till hammocken?

God kväll alla uteliggare! :)

Sitter och inväntar hammockvåren och funderar lite över uppgraderingar.
Är en sjukt nöjd ägare av en Hennessy Deluxe zip hammock samt en DD xl tarp(ja, jag gillar lyx och tunga prylar:).

Har funderat lite över det det med whoopie slings. Är det så in i hel***e mycket bättre än t ex min nuvarade upphängning med 1,5 meter tree hugger med två metall ringar som man trär repet igenom(kolla youtube om ni inte sett). Tycker att det är sjukt smidigt.
För och nackdelar?

Isolering?. "Byggde" ett eget bestående av en kärna av 10mm liggunderlag tillskuret på längd efter undertecknads torso(och lite lår) täckt med en "foliefilt". Har bara provat det en gång och det verkade funka då iaf. Men då va det ju hyggligt varmt ute ändå. Är ett uppblåsbart liggunderlag i sig själv bättre för att hålla kylan borta från ryggen?

En underquilt? Visst!.............. men jag frös ju för fan mitt på sommaren en natt. Känns onödigt att alltid ha med sig två "sovsäckar". Vill ju gärna ha nåt lite mindre och smidigare för att spara utrymme till oxfilé, öl och fiskeprylar.(jag vet, jag gillar lyx och tunga prylar)
Tips?

Well, det va allt...för nu.....

tack
 
jag är GRYMT nöjd!

Japp, jag kollade redan när jag köpte den på allt det där.

Man vill ju såklart ha allt, men jag får kompromissa lite nu då jag i princip byggt en egen "radiant-pad" och tyckte inte det va tillräckligt komfortabelt. Deras är förmodligen bättre men ett uppblåsbart liggunderlag borde ju vara bättre?. Eller?

Dessutom är det gott att kunna använda det till tältet också. Är sjukt trött på att sova på min gamla skummadrass. Dags för lite lyx:)
 
Jag har också en Hennessy Deluxe och är lika nöjd som dig.
Kör med karbin till tree-huggern och sen två stålringar i karbinen där man bara trär igenom "hammock-repet", funkar kanon.

Jag har inte skaffat UQ ännu utan har kört med ett skumplast liggunderlag och ett thermarest som täcker halva kroppen, fungerar bra under sommaren. Funderar på att fixa en DIY UQ.
 
Visst är det bra med stålringarna!?
Love that lösningen faktiskt. Det är bara det att man blir sugen på att gotta in sig lite i amsteel och whoppie-slings....bara för att man är lite prylnörd:)...Funkar det bra med karbinhake?. Min lösning istället för karbinhake är en pålstek i varje ände på mina 1500mm tree huggers där det i den ena änden på båda sitter två metallringar. Lätt att lösa upp och knyta om beroende på tjocklek på träd. Dagens tips!:)

tack för respons!
 
För min del går jag i väntans tider efter att ha beställt en UK-hammocks winter Underquilt. :)

Jag vet att http://www.utomhusbutiken.se/ har beställt in Hennessy Hammock shelter, för min del tänker jag separat beställa en Radiant Double Bubble Pad därifrån för att att använda sommartid då jag inte behöver min vinterqult.

bubblepad-680px.jpg
 
Föredrar plattband + dubbla ringar framför whoopie slings. Lättare/snabbare att justera, mindre att meka med. KISS.

Sov i förra veckan 3 nätter i min DDhammock, -22 som kallast :) Myggnätet är förvånansvärt effektivt som snöskydd - hade ingen tarp över för att kunna ligga och se på månen och stjärnorna...

Enda jobbiga är när fukten i utandningsluften kondenseras i mustachen/skägget och sen rinner som kalla droppar nerför kinderna, huh.
 
Precis!?

Ska också prova massa minusgrader men har inte kommit ut ännu. :(

Hur som, så återkopplar jag till värme på ryggen. Jag är inte ute efter en underquilt för minus 387 grader celcius...utan endast lite goe isolering en lite svalare höst eller vårnatt. Är ett uppblåst liggunderlag typ thermarest pro-lite bättre än en "värmefilt"?.

Snart vår igen:)
 
Jag har använt ett vanligt cellplastunderlag (modell budget) och en thermofilt ner till -5 vilket fungerade finfint. Uppriktigt talat hade jag nog klarat mig med bara thermofilten.

16107.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Mrahvin Cumulus X-lite vs Lite line Bo och sova 14
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Anders V Lite Hillebergskvaller Bo och sova 16
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
silenhag Gammal vs ny Termarest Z-lite Bo och sova 1
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Egirevs Letar sovsäck med lite spec pac mått Bo och sova 4
L.A. Summerlite vs High Lite Bo och sova 8
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
danne_doppsko Thermarest Trail Lite på vintern? Bo och sova 24
snokke Thermarest Pro Lite 4 regular, lite luft? Bo och sova 5
Pukan Min pappa är lite... Bo och sova 16
manke Hjälp, för lite... Bo och sova 5
BOBen dry lite Bo och sova 0
Carslöv Lite mera synpunkter önskas. Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.