Lite råd och tips inför onda ögat i stugun!!

Tja Tja....

Är det någon som har lust att ge lite råd och tips inför min första "långtur" uppe i stugun....någon som kan berätta lite om hur leden är osv.

Skulle vara mycket tacksam om ja kunda få några råd.

MVH:Davve

Ofarligaste leden på "Stora Väggen".

Det var ju ett tag sen jag klättrade den leden men den kan varmt rekomenderas. 1:a replängden bjuder på typisk "stugubergsklättring", inte så brant men med små grepp och steg, friktion. Kruxet ligger väll typ 10 meter nedanför 1:a stand om jag inte mins helt fel. I det stora hela så är det en välsäkrad led (15 st borrbultar på 1:a repan) men jag tycker endå att det är långt från sista bulten upp till ankaret. Det går att säkra med en stor friend när man skall göra sista moven upp mot ankaret har jag för mig. Jag har själv aldrig gått som första man på 2:a replängden men den är ju lite tyngre, där kruxet är det stora tydliga taket en bit upp. Jag har alltid haft problem med taket dom gånger jag klättrat med topprep.
Men om det är en hårt graderad 6:a låter jag vara osakt (är dålig på överhäng). Men även 2:a replängden är ju bultad hela vägen så det är nog utmärkt att välja den som första led om man aldrig klättrat på "stora väggen" förr.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
.....

Det var ju ett tag sen jag klättrade den leden men den kan varmt rekomenderas. 1:a replängden bjuder på typisk "stugubergsklättring", inte så brant men med små grepp och steg, friktion. Kruxet ligger väll typ 10 meter nedanför 1:a stand om jag inte mins helt fel. I det stora hela så är det en välsäkrad led (15 st borrbultar på 1:a repan) men jag tycker endå att det är långt från sista bulten upp till ankaret. Det går att säkra med en stor friend när man skall göra sista moven upp mot ankaret har jag för mig. Jag har själv aldrig gått som första man på 2:a replängden men den är ju lite tyngre, där kruxet är det stora tydliga taket en bit upp. Jag har alltid haft problem med taket dom gånger jag klättrat med topprep.
Men om det är en hårt graderad 6:a låter jag vara osakt (är dålig på överhäng). Men även 2:a replängden är ju bultad hela vägen så det är nog utmärkt att välja den som första led om man aldrig klättrat på "stora väggen" förr.

tja
klättrade onda ögat förra helgen. Leden var kanonfin, inte ett spår av smuts eller lösa stenar. (förutom några meter ovanför första stand som inte kan vara svårare än treaklättring, där är det lite skogsklättring, men verkligen inget man bryr sig om)
Leden är inte hårdare graderad än övriga stugun. Kruxet är på andra repan. Kan man klättra sexor så ska dock inte taket utgöra något större problem med lite fundering.
Tycke att den är mkt bra bultad, bara på första repan som det kan vara glest emellanåt men där är klättringen så pass lättsam att det inte är någon större fara.
Tänk på att repet ni klättrar med måste vara femtio meter, inte en meter kortare för första längden är verkligen femtio meter lång. Vi hade väl inte knytit in oss så långt ut som möjligt men det var inte mer än 3 dm kvar av repet vid första stand.
Ha en trevlig klättertur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips