Lite råd och tips inför onda ögat i stugun!!

Tja Tja....

Är det någon som har lust att ge lite råd och tips inför min första "långtur" uppe i stugun....någon som kan berätta lite om hur leden är osv.

Skulle vara mycket tacksam om ja kunda få några råd.

MVH:Davve
 
Ofarligaste leden på "Stora Väggen".

Det var ju ett tag sen jag klättrade den leden men den kan varmt rekomenderas. 1:a replängden bjuder på typisk "stugubergsklättring", inte så brant men med små grepp och steg, friktion. Kruxet ligger väll typ 10 meter nedanför 1:a stand om jag inte mins helt fel. I det stora hela så är det en välsäkrad led (15 st borrbultar på 1:a repan) men jag tycker endå att det är långt från sista bulten upp till ankaret. Det går att säkra med en stor friend när man skall göra sista moven upp mot ankaret har jag för mig. Jag har själv aldrig gått som första man på 2:a replängden men den är ju lite tyngre, där kruxet är det stora tydliga taket en bit upp. Jag har alltid haft problem med taket dom gånger jag klättrat med topprep.
Men om det är en hårt graderad 6:a låter jag vara osakt (är dålig på överhäng). Men även 2:a replängden är ju bultad hela vägen så det är nog utmärkt att välja den som första led om man aldrig klättrat på "stora väggen" förr.
 
.....

Det var ju ett tag sen jag klättrade den leden men den kan varmt rekomenderas. 1:a replängden bjuder på typisk "stugubergsklättring", inte så brant men med små grepp och steg, friktion. Kruxet ligger väll typ 10 meter nedanför 1:a stand om jag inte mins helt fel. I det stora hela så är det en välsäkrad led (15 st borrbultar på 1:a repan) men jag tycker endå att det är långt från sista bulten upp till ankaret. Det går att säkra med en stor friend när man skall göra sista moven upp mot ankaret har jag för mig. Jag har själv aldrig gått som första man på 2:a replängden men den är ju lite tyngre, där kruxet är det stora tydliga taket en bit upp. Jag har alltid haft problem med taket dom gånger jag klättrat med topprep.
Men om det är en hårt graderad 6:a låter jag vara osakt (är dålig på överhäng). Men även 2:a replängden är ju bultad hela vägen så det är nog utmärkt att välja den som första led om man aldrig klättrat på "stora väggen" förr.
 
tja
klättrade onda ögat förra helgen. Leden var kanonfin, inte ett spår av smuts eller lösa stenar. (förutom några meter ovanför första stand som inte kan vara svårare än treaklättring, där är det lite skogsklättring, men verkligen inget man bryr sig om)
Leden är inte hårdare graderad än övriga stugun. Kruxet är på andra repan. Kan man klättra sexor så ska dock inte taket utgöra något större problem med lite fundering.
Tycke att den är mkt bra bultad, bara på första repan som det kan vara glest emellanåt men där är klättringen så pass lättsam att det inte är någon större fara.
Tänk på att repet ni klättrar med måste vara femtio meter, inte en meter kortare för första längden är verkligen femtio meter lång. Vi hade väl inte knytit in oss så långt ut som möjligt men det var inte mer än 3 dm kvar av repet vid första stand.
Ha en trevlig klättertur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle Lite frågor om helkropsselar för barn Klättring allmänt 3
Ocean Glömde lite prylar på Brappersberget (lyse kyrka), någon som hittat dem? Klättring allmänt 0
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
Kapusta Mörkberget - lite frågor Klättring allmänt 22
Malindo Lite bilder frán klättring pá Mallorca Klättring allmänt 0
Aiki-Kai Känner du för att borsta lite? Klättring allmänt 0
JoW Hjälm för lite allt möjligt Klättring allmänt 14
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
puttepatrik77 söker tränings råd! Klättring allmänt 4
Phille Novis ber om råd Klättring allmänt 10
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Iotef_kc Klättringsresa tips Klättring allmänt 2
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Smultronfagre Tips inför klättringsroadtrip USA Klättring allmänt 5
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
zardoz Tips för USA resa. Klättring allmänt 6
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Visenten Några tips för utepremiär i Stockholmstrakten? Klättring allmänt 20
Charli28 Tips om bra bok om teknikövningar Klättring allmänt 8
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.