Liggunderlag

Efter att ha nästintill frusit ihjäl nu i helgen så har jag insett att jag nog borde köpa mig ett nytt liggunderlag för när jag fick låna ett extra så blev det genast bättre.

Så nu är min fråga, vilket bra och lätt liggunderlag kan man få som student med begränsad kassa? Användningsområdet kommer vara varierat, allt från att sova inomhus, vindskydd under våren till hopp om att det blir en vandring i fjällen till sommaren.
 
Ett i cellplast funkar för att hålla värmen..... Lätt, billigt och funktionellt.... Däremot inte så bekvämt att sova på.

Sent from da Phone!
 
Gå till en butik och kolla vad en rulle sådant här väger. Våg finns säkert i butiken... ;)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Bubbelplast-868640/
Bubbelplast av den lite tjockare och styvare sorten (med släta utsidor) väger lite drygt 40 g/m2, den mjuka sladdriga kring 25-30.

Hoppas TS tar detta förslag på fullt allvar! Jag brukar använda bubbelplast i stenigare terräng som kombinerad tillskottsisolering och "footprint" under mitt tältgolv. Den blir ju rätt så åtgången, men håller för ett par veckors tur. Med bubbelplast under tältgolvet klarar jag mig fint ner till några minusgrader med 6 mm evazote (160 g).
 
Bubbelplast av storblåstypen. Den varma årstiden fungerar även lätta luftmadrasser.
Jula har ett 20 mm liggunderlag för ca 130:- det pallar och jämnar ut, funkar även på vintern.
Kungens 14 mm behövs det två av då och höftgrop bör grävas.
go tur
 
Håller med om att ett 14 mm från CO är svårslaget i kombinationen pris mot prestanda. Jag har haft många övernattningar på ett liknande liggunderlag.

Det jag vill varna för är tabben jag gjorde med att köpa en Everest luftmadrass på 50 mm. Min tanke var, lättare och mindre plats i packningen samt mjukare att ligga på. Jo det stämde, men vad jag inte tänkt på var att isoleringen mot marken var mycket sämre, Det var en mycket kall natt :-(
På sommar vandringar funkade den dock bra.
 
Det jag vill varna för är tabben jag gjorde med att köpa en Everest luftmadrass på 50 mm. Min tanke var, lättare och mindre plats i packningen samt mjukare att ligga på. Jo det stämde, men vad jag inte tänkt på var att isoleringen mot marken var mycket sämre, Det var en mycket kall natt :-(
På sommar vandringar funkade den dock bra.

Jag hade tänkt köpa det, men eftersom det var slut överallt förra sommaren blev jag sur och köpte ett av Expeds synmat istället. I efterhand var det nog klokt.
Om du undviker basicserien så är dalarna mellan cylindrarna lägre så mattan blir jämnare. Jag har sovit på mitt i minusgrader utan att känna nån kyla. Det är ju bara det... det kostar 5 gånger mer än Everests luftmadrass :( Har man pengarna så är det dock helt klart värt det!
 
Cellplastunderlag var mkt bra som student, :). Billigt, tåligt, lätt o varmt.

Numera kombinerat m en luftmadrass utan syntet eller dunfyllning, den är kall m bra m cellplastunderlaget. I våras köpte jag ett dunfyllt underlag också, men det var nog långt utanför studentbudget.
 
Här e ett som jag gillar.
http://www.jula.se/liggunderlag-956087

Jag vill ha liggunderlag som är 60 cm breda, tycker 55 och framför allt 50 cm är för smalt.

Liggunderlaget på Jula är tjockt och mjukt ja, men håller knappast mer än en tur enligt mina och mina vänners erfarenheter....
Men det är stora problem med Julas liggunderlag på 2 cm är plastisk deformation, dvs trycker man ihop det så stannar det ihoptryckt. Provade klämma på det i butiken, det blev en grop i liggunderlaget där jag tryckt med tummen och det tog ett bra tag innan en gropen var borta, det stannar med andra ord komprimerat efter avlastning...

Det på Clas Olsson på 1,4 cm isolerar betydligt bättre fram marken, ingen plastisk deformation och går inte sönder av att man lägger det på granris i ett vindskydd en natt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.