liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet?

Jag köpte en luftmadrass, http://www.getout.se/item.asp?katid=584&item=7595, för några månader sen. Har använt den kanske 20 nätter, och tycker att den funkar jättebra. Jag sover gott både på lite knöligt och helt slätt underlag. Förut har jag alltid haft ett ganska tjock cellplast liggunderlag, har inte upplevt nån större skillnad mellan cellplast och thermarest, men med luftmadrass är det en stor skillnad att sova.

Har funkat bra ur värmesynpunkt hemma i bohuslän, tänkte ta med ett tunt cellplast liggunderlag för isolering under fjällvandringen i ett kallt och regnigt jotunheimen förra veckan, men glömde det, funkade bra med isolering ändå (använder dock en ganska tjock sovsäck).

Har sovit gott på sidan ett otal nätter med ett ProLite 4 Reg. Det behövs ett par extra andetag för att bli lagom hårt, dock.

valdemar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, tack för era svar. =)
Har funderat och idag har jag provlegat flera madrasser på sportbutikerna. Trivs faktiskt bättre på liggunderlag en luftmadrass. Annars så hade de ju inte varit helt dumt med tanke på vikten.
Jag kom fram till att Prolite 4 reg var skönast helt enkelt, den enda madrassen som höften inte slog i. Så jag tar nog lite extra vikt och får en god natts sömn, så orkar jag mer :)

vad jag funderade på är om det kommer in fukt i madrassen om man blåser det sista manuellt?

Visst kommer det in fukt

med utblåsluften, men trots många år med "självuppblåsande" och luftmadrasser har det aldrig blivit kluck i dem...ännu...
Men att förvara dem hemma platta och med ventilen öppen och nederst i torrt utrymme kan inte skada.....
När vi bodde i tropikerna hade jag en kollega som fick mögel i allt, inklusive skrivmaskinen....så se upp!

nivåskillnaden

Ni som har korta och tjocka madrasser(=minst 5cm):
Hur upplevs nivåskillnaden vid knäna?
Mindre packvolym och vikt är lockande, men jag undrar om inte bekvämligheten blir sämre.
Tacksam för era erfarenheter.

Har ett Pacific Outdoors Ether Thermo 6 som är "figursytt", dvs smalare vid huvud och ben men bredare vid axlarna. Väger under 700gr och tar väldigt liten plats som jag upplever det. Trots vikten är det bra längd på det, det räcker för mig som är 178. Det är tjockt och om man av någon anledning inte kan bli av med ojämnheter där man slår upp tältet räcker det med att inte blåsa upp det stenhårt då det har en tjocklek på 6cm.

Upplever inte att man kasar av det så fasligt ofta och iom att det är smalare vid fotänden underlättar det om man skulle vilja sova skavfötters i ett litet smalt tält.

Ni som har korta och tjocka madrasser(=minst 5cm):
Hur upplevs nivåskillnaden vid knäna?
Mindre packvolym och vikt är lockande, men jag undrar om inte bekvämligheten blir sämre.
Tacksam för era erfarenheter.

Med mitt korta NeoAir så märker jag inga problem alls men...
Man kan inte blåsa upp underlaget till max utan man får anpassa luften något. Då blir det en mjuk övergång vid knäna som, för min del, inte märks alls.
Jag är hur nöjd som helst!
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips