liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet?

Hej, jag sitter och funderar över vilket liggunderlag jag ska köpa.

Ska jag ha 5cm eller räcker det med 3,8? Jag ska vara ute 1-2månader nästa sommar och ligger gärna på sidan. Märker man stor skillnad mellan dessa.
Kan det vara värt 400 extra gram?

Jag funderar på dessa, har någon erfarenhet?

1. Therm-a-Rest Trail Pro W´s Regular
Vikt: 880 gr
Mått: 51 x 168 x 5 cm
Volym: 53 x 11 cm (ihoprullat)
http://www.getout.se/item.asp?katid=451&item=14717

2. Therm-a-Rest Prolite 4 small
Vikt: 482 gram.
Mått: 51 x 119 x 3,8 cm. Rullad 28 x Ø10 cm (dubbelvikt).
Volym: 53 x 11 cm (ihoprullat)
R-värde: 3,2
finns på http://www.skovdenatur.nu/index.asp

3. SIM Light 3.8
Vikt: 790 g
Storlek: 182x50 cm
Tjocklek: 3.8 cm
Packstorlek: 27x16 cm
Temperatur: -5°C
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=EXPED_SIMLIGHT3.8

4. Exped, Sim Light 5 cm
Vikt: 990 g
Storlek: 182x50x5 cm
Packmått: 52x14 cm
Temperatur: -15°C
finns på http://northstar.se/

Bara att prova för det är högst individuellt.
Jag kunde sova hursomhelst på ett 1 cm cellplast för 10-15 år sen, idag föredrar jag underlag typ neoair/luftmadresser för att få en god natts sömn.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack Jocke. Dock finns de inte på lager här i sverige och nästa vecka hade jag tänkt att ut o vandra. Och är jag lat om jag inte vill blåsa själv? Kanske inte får plats så mycket luft i den ändå.
Är det större risk att det går hål på denna än andra uppblåsbara liggunderlag?

Ska jag ha 5cm eller räcker det med 3,8? Jag ska vara ute 1-2månader nästa sommar och ligger gärna på sidan.

Mitt Thermarest är bara 2,5 cm tjockt och fungerar bra för mig som ofta ligger på sidan. Ylletröjan lägger jag på liggunderlaget, under bålen, och får då en viss ökning av mjukhet och isolering. Oskönt blir det bara om marken är gropig eller så. Aldrig annars.

Mitt Thermarest är bara 2,5 cm tjockt och fungerar bra för mig som ofta ligger på sidan. Ylletröjan lägger jag på liggunderlaget, under bålen, och får då en viss ökning av mjukhet och isolering. Oskönt blir det bara om marken är gropig eller så. Aldrig annars.

Okej, Tack för tipset Lars.

Fler erfarenheter mottages tacksamt =)

Allt beror på underlaget

Välröjt och jämt och jag kan sova gott på 11mm, ojämt och grenar gör att jag har det obekvämt på en 10 cm luftmadrass. Så vad behöver du, hur väl preparerar du och hur ärtkänslig är du? 2,5 brukar fungera väl för mig.

Välröjt och jämt och jag kan sova gott på 11mm, ojämt och grenar gör att jag har det obekvämt på en 10 cm luftmadrass. Så vad behöver du, hur väl preparerar du och hur ärtkänslig är du? 2,5 brukar fungera väl för mig.

Tack för era svar, Niklas och seobserver =)

Jag är inte så orolig för ojämnheter, däremot att axeln och höften ska sjunka igenom till marken, då blir det obekvämt.

Jag kör själv med ett vanligt cellplastliggunderlag och ett NeoAir Small. Det uppblåsbara liggunderlaget är 120cm och jag använder det just för att axlar och höfter skall ligga mjukt.

Än så länge har jag använt denna kombination ca 6 nätter och jag är enormt nöjd. Det är, ur bekvämlighetssynpunkt, den mest vikteffektiva kombinationen. Totalvikt 430g (170g+260g).

Då behöver du samtidigt inte vara rädd för att det uppblåsbara går sönder eftersom det ligger på cellplastsunderlaget.

//Peter

Jag har haft problem med smärtor i bröstkorg och höft när jag legat på självuppblåsbara på 3cm (therm-a-rest och arctic alpine design). Det beror väl lite på hur man är skapt och hur man ligger antar jag. Sover lite i framstupa sidoläge liksom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips