Blir det bättre isolering att ha liggunderlaget(cellplast) i sovsäcken istället för under sovsäcken? Någon som provat?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Liggunderlag i sovsäcken?
- Trådstartare Skogskungen
- Start datum
Blir det bättre isolering att ha liggunderlaget(cellplast) i sovsäcken istället för under sovsäcken? Någon som provat?
Jag har aldrig provat och tänker inte göra det heller. Förstår inte meningen med det då liggunderlaget isolerar
mot kylan i marken, borde inte vara speciellt praktiskt heller.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Hur är din sovsäck och ditt liggunderlag skurna?
Markkylan är betydligt större än många tror.
Är du en irullare så bör underlaget i säcken göra att du snor in dig.
Berätta hur du sover och vilken säck samt underlag du har?
Jag vet att du tänker fel med de säckar och underlag jag brukar.
go tur
Markkylan är betydligt större än många tror.
Är du en irullare så bör underlaget i säcken göra att du snor in dig.
Berätta hur du sover och vilken säck samt underlag du har?
Jag vet att du tänker fel med de säckar och underlag jag brukar.
go tur
Jag gissar att det största problemet du kommer att få är att efter en natts sömn med sovsäcken mot marken kommer sovsäcken att vara ordentligt fuktig till nästa natt/nätter. Därmed blir det sämre sömn kommande natt/nätter.
okomfort
Utöver vad som sagts om fuktig sovsäck om den ligger direkt mot marken,så om min kropp välja att ligga på ett cellplastliggunderlag eller på en mjuk sovsäcksinsida så väljer den sovsäckinsida, alla 7 dagarna i veckan.
Vad och hur/varför skulle det ev bli bättre med det omvända?
/Patrik
Utöver vad som sagts om fuktig sovsäck om den ligger direkt mot marken,så om min kropp välja att ligga på ett cellplastliggunderlag eller på en mjuk sovsäcksinsida så väljer den sovsäckinsida, alla 7 dagarna i veckan.
Vad och hur/varför skulle det ev bli bättre med det omvända?
/Patrik
Jag kan inte komma på en enda anledning till att trycka ner liggunderlaget i sovsäcken, obekvämt, opraktiskt och ett effektivt sätt att förstöra sovsäcken mot tältgolvet. Inte minst om man har en dyr dunsovsäck vill man inte utsätta den för onödig fukt, slitage och smuts.
Ett liggunderlag i cellplast är dessutom lika tätt mot huden att ligga direkt på som en plastpåse varför det ganska snabbt blir klabbigt när hudens fukt inte kan transporteras bort.
Ett liggunderlag i cellplast är dessutom lika tätt mot huden att ligga direkt på som en plastpåse varför det ganska snabbt blir klabbigt när hudens fukt inte kan transporteras bort.
Intressanta svar, om än dock lite dumförklarande?
Jag ska motivera min dumma fråga. Någonstans (jag kanske har drömt det) här på vårat kära forum har jag läst att ett liggunderlag som man klipper till så det passar i sovsäcken medför att om man vänder sig ligger på plats och så även sovsäcken. Nu hittar jag inte det här inlägget, men det ska finnas någonstans. Jag kände mig personligen skeptisk till det här påståendet och tänkte även samma sak att cellplasten borde agera "plastpåse" mot kroppen. Den extra nötningen på sovsäcken och även upptagningen av fukt hade jag inte tänkt på, även om det nu känns väldigt självklart. Men era argument är väldigt självklara och stärker mer eller mindre mina egna tankar i ämnet. Då kan jag förkasta tanken om att ha liggunderlaget i sovsäcken.
Sitter i träsket, cellplast/uppblåsbart liggunderlag. Jag har använt mig av uppblåsbart men tyvärr är jag aningen oförsiktig, kalla mig klumpig, och lyckades ganska snabbt få ett hål i liggunderlaget. Det blev kallt....och hårt.... Inte heller har jag hittat något cellplastliggunderlag som är i närheten lika bra isolerande och bekvämt som ett uppblåsbart liggunderlag, av förklarliga skäl.
Jag ska motivera min dumma fråga. Någonstans (jag kanske har drömt det) här på vårat kära forum har jag läst att ett liggunderlag som man klipper till så det passar i sovsäcken medför att om man vänder sig ligger på plats och så även sovsäcken. Nu hittar jag inte det här inlägget, men det ska finnas någonstans. Jag kände mig personligen skeptisk till det här påståendet och tänkte även samma sak att cellplasten borde agera "plastpåse" mot kroppen. Den extra nötningen på sovsäcken och även upptagningen av fukt hade jag inte tänkt på, även om det nu känns väldigt självklart. Men era argument är väldigt självklara och stärker mer eller mindre mina egna tankar i ämnet. Då kan jag förkasta tanken om att ha liggunderlaget i sovsäcken.
Sitter i träsket, cellplast/uppblåsbart liggunderlag. Jag har använt mig av uppblåsbart men tyvärr är jag aningen oförsiktig, kalla mig klumpig, och lyckades ganska snabbt få ett hål i liggunderlaget. Det blev kallt....och hårt.... Inte heller har jag hittat något cellplastliggunderlag som är i närheten lika bra isolerande och bekvämt som ett uppblåsbart liggunderlag, av förklarliga skäl.
Finns ju ett liggunderlag, som heter Klymit Inertia X frame, kanske finns andra varianter också, som är tänkt att ha inne i sovsäcken. Har inte provat, så att jag kan inte hissa eller dissa, men tanken är inte ny, så TS ska nog inte känna sig helt dum. Men man måste ju ändå ha något rent och torrt under sovsäcken, annars blir den ju som andra på påpekat smutsig och fuktig och i förlängningen kall.
Skulle kunna tänka mig fördelen att man kan ha ett oisolerat eller mindre isolerat liggunderlag, typ X-framen fast att det är kallare ute än liggunderlagets rekomenderade temperatur. Då man värmer upp liggunderlaget med sin kroppsvärme och isolerar det med sovsäcken. Eller tänker jag fel? Men det måste nog vara tillräckligt smalt eller utformat så att det inte hindrar att man kan stänga sovsäcken helt, med bafflar och huva eller göra så att loftet på säcken blir sämre.
Skulle kunna tänka mig fördelen att man kan ha ett oisolerat eller mindre isolerat liggunderlag, typ X-framen fast att det är kallare ute än liggunderlagets rekomenderade temperatur. Då man värmer upp liggunderlaget med sin kroppsvärme och isolerar det med sovsäcken. Eller tänker jag fel? Men det måste nog vara tillräckligt smalt eller utformat så att det inte hindrar att man kan stänga sovsäcken helt, med bafflar och huva eller göra så att loftet på säcken blir sämre.
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 191
- Svar
- 13
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 2
- Visningar