Liggcykel - ja eller nej?

Hej på er,
jag är en nyfrälst långfärdscyklist som snöat in lite på om huruvida jag skall köpa en s.k. recumbent (liggcykel) eller inte. Några som har några erfarenheter att dela med sig av? Komforten verkar vara stor men priset är högt så jag undrar om det är värt det...
 
Du måste

provcykla innan du vet om det är något för dig IMHO.

Jag har ingen större erfarenhet av liggcyklar och trivs så bra med mina mera normala cyklar att jag inte tror att det är något för mig. Men får man ryggproblem eller nackproblem när man cyklar kanske en liggcykel är helt rätt.

Thure
 
Va ? finns det liggcyklar ?
Hur ser dom ut då ? Såhär ?
 

Bilagor

  • liggcykelijhij.jpg
    liggcykelijhij.jpg
    23.1 KB · Visningar: 1,386
Håller med Thure. Prova!

Jag provade en liggcykel för några år sen. Skitkul! Synd bara att jag inte har nåt behov av en sån (varken reellt eller påhittat behov...). :(
 
Prövat, jo det var roligt, men var får jag plats med mina väskor utan att bygga hojen själv. Så det finns inget behov och traditionella cyklar har ett par fördelar till......därför blev det ingen.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Jag är liggist ;)
Sedan några år tillbaka har jag haft liggcykel och i somras blev det en första cykelsemester på liggcykel. Jag har nu en Nazca Explorer http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlnt...lorer&xlnt_menu_name=Explorer&xlnt_page_id=40 som är en touringhoj, bakdämpning är en förutsättning om man vill ha någon komfort och framdämpning gör det klart trevligt. Något bekymmer att få med packning är det inte, tvärtom så kan man ha större väskor då man inte behöver bry sig om att hälarna kan slå i väskorna. Själv blev jag lite förvånad över hur stabil liggcyklen var med 30kg packning på, det var min största oro men den kom av sig.
Ska du köpa liggcykel så finns det lite begangat att hitta framåt våren även här i sverige oftast på www.liggister.org , Nazca har några demo och hyrcyklar som dom säljer till rätt bra priser.
 
Varför...

Det är väl inga problem att cykla som vanligt... ? Varför krångla till det ? Har inte provat en liggcykel,
men kan tänka mig att det största problemet är att man får för lite kraft, trögt i uppförsbackar.. På en vanlig cykel kan man trycka på med hela kropps-vikten, är nog överlägset om man tränar lite i förväg ? Men det ser ju lite coolt ut......
 

Bilagor

  • EurBike_0994_1.jpg
    EurBike_0994_1.jpg
    68.5 KB · Visningar: 1,279
Varför inte? ;)
Det är bekvämare och man slipper all belastning på händer, armar och nacke. Krångligt? Nä, bara lite annorlunda än en vanlig cykel. Problem med backar är det inte men man får "spinna" uppför så lite saktare går det, behövs det har man riktigt bra mothåll i sittsen när man behöver trycka på ordentligt. Men nu består inte hela vägen av uppförsbackar och på flacken och nerförs drar man nytta av det lägre luftmotståndet istället och då blir liggcyklen överlägsen.
Liggcykel fungerar som bäst på touring och som race, fast dom två är rätt olika varandra.
 
Själv spinner jag nästan alltid i uppförsbackarna, så en liggcykel vore nog helt ok.

Fördelen är ju som sagt det låga luftmotståndet och att man alltid kan ta spjärn, och genom spjärnet (väl) kan få mer kraft än bara sin egen tyngd? En annan fördel är att den låga tyngdpunkten gör eventuella vurporna mindre farliga. Det ger i och för sig en nackdel med sämre överblick och sämre synlighet.

En anledning till att liggcyklar inte har slagit är, om jag förstår rätt, att cykelsportens chefer har definierat den som icke-cykel. Annars skulle nog den vanliga cykeln få spö i tävlingarna.
 
Själv spinner jag nästan alltid i uppförsbackarna, så en liggcykel vore nog helt ok.

Fördelen är ju som sagt det låga luftmotståndet och att man alltid kan ta spjärn, och genom spjärnet (väl) kan få mer kraft än bara sin egen tyngd? En annan fördel är att den låga tyngdpunkten gör eventuella vurporna mindre farliga. Det ger i och för sig en nackdel med sämre överblick och sämre synlighet.

En anledning till att liggcyklar inte har slagit är, om jag förstår rätt, att cykelsportens chefer har definierat den som icke-cykel. Annars skulle nog den vanliga cykeln få spö i tävlingarna.

Man faller inte så långt med liggcykel ;) I trafiken så får man inte samma överblick men det är mest en vanesak och man anpassar sin cykling efter det, ännu så länge är man så udda att man syns bättre. Bilister stannar och släpper fram en mycket av nyfikenhet då dom sällan ser en liggcykel, är man blyg och inte vill prata med vilt främmande mäniskor ska man inte skaffa sig en liggcykel.
Liggcykel och vanlig race ger helt olika tacktiker i cykellopp så vem som vinner avgörs mest av vilken tacktik man väljer, men det kan vara svårt att slå liggisten om det inte är riktigt backigt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips