Leva i skogen!

Mats_J; sa:
Broder Bob; sa:
Det jag däremot inte gjort är att vara ute i några dagar under vintern. Därför vill jag ha lite råd om hurpass mycket ombyte man måste räkna med att ta med. Samt hur man bäst löser vätsketillgången.

Om ni inte gör hål i isen lär ni väl smälta snö för att få vatten. Ombyte, jag brukar ha med mig ett torrt ombyte, att användas som förstärkningsplagg eller om man mot förmodan blir så blöt av svett att man annars blir nerkyld.

En eller två omgångar med sockar och strumpor kan också vara bra, torka de fuktiga på kroppen.

Mvh,


J
 
Jag blir lite fundersam över syftet med den där kojan... Hela iden med att göra en koja av snö är ju att snön isolerar (det har nån annan redan sagt). Att bygga väggar av snö och sen ett tak av ris gör ju att all värme kommer att fösvinna rakt upp i rymden om ni inte lägger snö ovanpå riset.

Jag är ju också lite fundersam över hur bra det funkar att bygga väggar av snö som sen håller för att hålla uppe ett tak av grenar. Det lär behövs hårt packad kramsnö till det, annars lär grenerna skära ner i snön.

Det finns anledningar till att traditionella snökojor ser ut som de gör. Jag är ganska övertygad om att nån redan för flera hundra år sen fick iden att man kanske kunde göra taket av grenar. Om den iden had fungerat så hade traditionella snökojor sett ut så, men nu gör de inte det.

Att bygga ute på isen kan väl vara lockande i och med att underlaget är platt, men där är ju kojan (eller huset snarare) mer utsatt för vind.


Sen den här frågan om ombyte... behöver man mer än ett ombyte (att användas vid olyckshändelse) så är man nog ute och cyklar. Man måste ju ställa sig frågan varför man byter kläder.

Är man ute mindre än tre veckor så är underkläder nog det enda man behöver byta av hygienskäl (inkluderar strumpor). Den andra anledningen att byta är att man blir blöt. Att bli blöt på vintern är mer eller mindre livsfarligt så det SKA man bara bli vid en olyckshändelse (annars har man gjort fel).

Ska du ha med dig ombyte på grund av att kläderna blir fuktiga av hudens transpiration så lär du också behöva ett par extra sovsäckar (om du inte kör med ångspärr i sovsäcken). Jag vet att det finns folk som faktiskt kör med ångspärr utanpå understället (för att hålla resten av kläderna torra), men det vet jag inte om det är overkill.
 
Jag skulle verkligen överväga att försöka hitta en hyffsat slät plats inne i skogen. Fördelarna är många, någon grad varmare, lä från vind etc. Ang vattnet: Koka snö!!!! Det finns ju för fasen ingen anledning att släpa med sig vattendunkar eller arbeta med borren varje gång man ska ha vatten! Snön finns ju överallt...man ska inte skapa fler problem än vad som redan finns! Ang snöhyddan: Bygga ett hus av snö? Varför använder ni er inte av träd, grenar, granris rakt av till hela bygget??? Har ni gjort snöhyddor förr? Har ni lång erfarenhet från dylika byggnationer?
 
Mikael Ångström; sa:
Jag skulle verkligen överväga att försöka hitta en hyffsat slät plats inne i skogen. Fördelarna är många, någon grad varmare, lä från vind etc. Ang vattnet: Koka snö!!!! Det finns ju för fasen ingen anledning att släpa med sig vattendunkar eller arbeta med borren varje gång man ska ha vatten! Snön finns ju överallt...man ska inte skapa fler problem än vad som redan finns! Ang snöhyddan: Bygga ett hus av snö? Varför använder ni er inte av träd, grenar, granris rakt av till hela bygget??? Har ni gjort snöhyddor förr? Har ni lång erfarenhet från dylika byggnationer?

Platsen vi kommer vara på ligger väl skyddat från vinden, utom från söder, men där blåser det ju bara varma vindar ändå. Denna plats har vi varit på massvis av gånger då vi fiskat. Och vad jag vet så finns det ingen slät plats i det område vi kommer hålla till. Då man varit där på sommaren och vet hur terrängen ser ut är det lätt att fatta det beslutet.
Har en hel del erfarenhet från både traditionella kojor och snögrottor. Är man uppväxt i norrbotten så är man. En snabb huvudräkning så gissar jag på att jag gjort minst 50 snögrottor i mina dar.
 
nermander; sa:
Jag blir lite fundersam över syftet med den där kojan... Hela iden med att göra en koja av snö är ju att snön isolerar (det har nån annan redan sagt). Att bygga väggar av snö och sen ett tak av ris gör ju att all värme kommer att fösvinna rakt upp i rymden om ni inte lägger snö ovanpå riset.

Spelar ingen roll då vädret inte kommer vara kallare än runt -10.

Jag är ju också lite fundersam över hur bra det funkar att bygga väggar av snö som sen håller för att hålla uppe ett tak av grenar. Det lär behövs hårt packad kramsnö till det, annars lär grenerna skära ner i snön.

Tror jag inte blir några problem alls faktiskt. Taket kommer vara lätt men tätt.

Det finns anledningar till att traditionella snökojor ser ut som de gör. Jag är ganska övertygad om att nån redan för flera hundra år sen fick iden att man kanske kunde göra taket av grenar. Om den iden had fungerat så hade traditionella snökojor sett ut så, men nu gör de inte det.

Är det riktigt kallt ute är snögrottor överlägset. Har man inte tillgång till träd och dyligt har man inget val. Vill man ha en stor grotta med god takhöjd går det snabbare att göra som vi tänkt. Att skotta upp en snöhög som man sedan ska urgröpa på 2,5 x 2 meter och minst 1 meters takhöjd kräver en rejäl snöhög. Plus att beroende på snökvalitet kan väntetiden till snön stelnat tillräckligt bli långdragen.

Att bygga ute på isen kan väl vara lockande i och med att underlaget är platt, men där är ju kojan (eller huset snarare) mer utsatt för vind.


Sen den här frågan om ombyte... behöver man mer än ett ombyte (att användas vid olyckshändelse) så är man nog ute och cyklar. Man måste ju ställa sig frågan varför man byter kläder.

Är man ute mindre än tre veckor så är underkläder nog det enda man behöver byta av hygienskäl (inkluderar strumpor). Den andra anledningen att byta är att man blir blöt. Att bli blöt på vintern är mer eller mindre livsfarligt så det SKA man bara bli vid en olyckshändelse (annars har man gjort fel).

Ska du ha med dig ombyte på grund av att kläderna blir fuktiga av hudens transpiration så lär du också behöva ett par extra sovsäckar (om du inte kör med ångspärr i sovsäcken). Jag vet att det finns folk som faktiskt kör med ångspärr utanpå understället (för att hålla resten av kläderna torra), men det vet jag inte om det är overkill.
 
Men för jösse namn, om nu kojan inte skall vara till för att varken skydda mot vind eller göra utrymmet varmare, varför ska ni då bygga den??
 
nermander; sa:
Men för jösse namn, om nu kojan inte skall vara till för att varken skydda mot vind eller göra utrymmet varmare, varför ska ni då bygga den??

Klart den kommer skydda mot vind och göra det varmare. Men är det -10 grader ute räcker det gott och väl om tempen inne ligger runt noll grader.
Varför detta hets om snögrottor kan jag inte förstå, har ni något behov av att hävda er eller:)?
Jag ställde inga frågor om snögrottor, jag ställde frågor om vatten och kläder eller hur.

Nog om detta.
 
Vatten

Vatten i dunkar och flaskor fryser bara ihop. Smält snö eller borra hål i isen är nog det ni ska satsa på. Själv har jag aldrig haft med mig en borr, men jag vet att de som har hundsläde och behöver mycket vatten till hundarna brukar ha det. Ett annat alternativ är att ta vatten ur en bäck eller liten fors. Om sjön har inlopp eller utlopp så kan ni troligen ta vatten där.

Att smälta snö är ett slitgöra. Ett effektivt kök gör det lättare, på sprit-trangia tar det väldigt lång tid (men det går). Ofta är det så trist och tråkigt att smälta snö att man riskerar vätskebrist bara av den anledningen. Om du tar med en stor gryta så blir det lättare, när jag var på Svalbard hade vi en stor rostfri bunke till snösmältning, det underlättade enormt mycket. Eftersom ni ska vara i skogen så kan det vara bra att ha en gryta som funkar att ha över öppen eld, då slipper ni göra av med så mycker bensin/fotogen. Ta med the och C-vitamntabletter, smält snö smakar inte så gott. Och tänk på att dricka mycket på dan och inte bara på kvällen, det är trist att ligga kissnödig i sovsäcken.
 
Skogen, hemma för mig!

Fjället är vackert men bjuder på kärva förhållanden. Skogen är underbar! Skydd, bränsle och t.o.m mat finns runt omkring dig.

Självklart är bästa platsen att bo på inne i själva skogen och inte ute på isen. Det är varmare och ligger skyddat för vinden. Bo under en gran. Hitta en stor fin gran med grenverk ned till marken, bryt av de nedersta grenarna för att få ett litet utrymme att sova på och förstärk resterande grenverk med granris och snö. Eller skotta upp snöhögen som nämnts tidigare och gräv ur den. Ypperligt boende, ingen kondens som i ett tält! Självklart kommer ni varken ha ståhöjd eller stort utrymme att sprida ut grejjer på men det är ju inte meningen heller. I skogen kan ni elda, kanon när man skall smälta snö. Inget fotogen eller t-sprit som tar slut och man slipper framför allt bära med sig det. "Köket" finns ju redan där ute. Kasta i några nävar tallbarr i det kokande vattnet och ni har löst dagsbehovet av C-vitamin.

Kläder? Ett ombyte vid eventuella olyckor(tröja/långkalsonger). Få rutin på beklädnaden. Vid arbete endast underställ och vindblus(skaljacka), kallt som sjutton i -25C när man står still men behagligt när man arbetar, ta på en dunjacka eller kraftigare tröja/jacka när ni utför mindre lägersysslor. Ha en termos med varmdryck i beredskap, värmer gott i magen, bättre än man tror när man är kall. Och kom ihåg, den bästa värmen kommer innifrån. Sitt inte vid elden och koma ihop utan ta en rejäl "värmeslinga", spring 50-100m i snön så skall ni se att värmen återkommer. Se till att inte börja svettas bara.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.